Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34725 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #60 Dato: 01 Juli , 2011, 23:03 »
Hvis du skal henkoge tomater så skyl glassene i kogende vand fra elkedlen inden. Derefter koger de jo i ovnen eller gryden. Jeg lavede en masse i sommers og har stadig et par glas tilbage. Det smager skønt!
Du kan også grille grøntsager og stoppe dem i et glas (tæt), hælde olivenolie over og henkoge dem. Det er godt til f. eks. squash, porrer m.m.
Den olie der bliver til overs i glassene er gode til salatdressinger, hjemmelavet mayo med spændende smag.
Du kan tjekke en masse sylteopskrifter på pickles, chutney m.m. Det smager godt, men man skal lige huske at man har glassene stående, så det bliver en vanesag at bruge tingene til alt muligt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #61 Dato: 02 Juli , 2011, 00:09 »
Helt enig med Henriette. Og så finder man ud af hen ad vejen, hvad man spiser meget af og mindre. Et år lavede jeg en masse sauerkraut, der endte som hønsemad. Godt for dem *GGG* Til gengæld får jeg altid henkogt for lidt tomater..
Mikkel: Uanset hvad du vil opbevare i, skal det være rent og sterilt. Det er skide træls at bruge en masse tid på indsamling og tillavning og så finde ud af, det er muggent. Mugne madvarer er KUN til kompost eller skraldespand!!!
Tørring er godt, for når det er gjort ordentligt har det nærmest ubegrænset holdbarhedstid. Og man kan tørre alt--stort set. Birthe Flück har udgivet en lille bog: "Tørring af frugt og grøntsager" på forlaget Olivia. Det er en ret god begynderbog og der er også lidt opskrifter i.
Henkogning har også nærmest ubegrænset holdbarhed, hvis beholderne er rene.
Og ligesom med tørring kan man stort set henkoge alt.
Udover det så semitørrer jeg en masse tomater: små = hele Lidt større = ½, store = i kvarte. Så smides de i ovnen ved den laveste temperatur man kan, ovnlågen lidt åben og de er færdige, når de er som læder. Det tager ca. 1 døgn. De skal også i rene glas og kan holde sig lææænge. Og så laver jeg ketchup! Både en alm. børne en, og nogle med chilli og hvidløg. Man kan putte alt i, man kan lide.
Syltning: princippet er at konservere med sukker. Så den nemme måde er ½ frugt / bær + ½ sukker og langsom opkogning. Jeg bruger nu ikke så meget sukker, men det er jo en smagssag. Jo mere sukker = jo længere holdbarhed. Ellers kan man jo igen skylle glassene i Konjak.
Så er der anvendelsesmulighederne....det kommer jo an på, hvad man spiser. Her tror jeg det handler om at prøve sig frem.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #62 Dato: 02 Juli , 2011, 00:51 »
Jeg vil godt gemme en del af vores tomater til vinteren. :)
Hvad med syltning, hvordan foregår det? Problemet er her ikke at fremstille råvarene, men at udnytte og gemme dem ordentligt. Jeg kan sagtens fremstille en masse, men hvis jeg ikke har retter at anvende dem til, ved hvordan jeg opbevarer og gemmer råvarerne i lang tid osv., så går fidusen lidt af ;)

hej
Jeg skærer tomater i stykker, koger dem og fryser dem ned i 1l's pakker, så kan jeg senere lave suppe, pastasovs eller hvad der nu skal på bordet.
Ærter fryses rå, bønner blancheres og fryses.
Agurker laves til agurkesalat, fyldes i glas og kan holde sig i køleskab hele vinteren uden yderligere konservering.
Bær fryser jeg i passende små portioner, og laver marmelade med geleringspulver uden konservering, det kan let holde sig i køleskabet 3-4 uger.
Den allerbedste marmelade laves af friske eller frosne solbær, der blendes og blandes med lige dele sukker. Det bliver stift af sig selv og opbevares i køleskab, kan holde sig ca 1 md.

Glas og flasker kommer jeg i opvaskeren ved 65', bruger dem med det samme, og skyller ikke i atamon.

Moreller og pærer er fantastiske henkogte, da vi i sin tid var mange til hverdag kunne vi sagtens bruge op, modsat nu.
Nedfaldsfrugt som æbler laves til æblemos og fryses.
Ærter fryses rå, bønner blomkål osv blancheres og fryses.
Jeg synes at smagen bedre holder sig i fryseren, end når man henkoger.

Hvor er det dog dejligt, at læse alle jeres indlæg, der er håb for fremtiden  /o
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Henrik R.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
Sv: Selvforsyning?
« Svar #63 Dato: 02 Juli , 2011, 00:58 »
Hejsa.
Et eller andet sted synes jeg, at det mest optimale må være en opbevaring af vores fødevarer med det mindst mulig energiforbrug.
Derfor mener jeg, at de "gamle" opbevaringsmetoder - tørring, henkogning, m.m. - er rigtig smarte, for de koster ikke noget på sigt, og historien viser, at det kan holde sig i årevis.
Hvis den mængde af frugt, grønt, svampe m.m. skulle på køl eller frys her i huset, så skulle der investeres ganske betydeligt i "isenkram" - og en løbende udgift til energi.
Det er ganske billigt at købe henkogningsglas på loppemarkeder, og de kan genbruges. Der skal dog ofte købes nye gummipakninger til disse, men de er ikke svære at finde.
Vi har fysere og køl så vi er nu ikke helt på stenalderstadet.
Prøv dr.dk og søg på Camilla Plum, for hun har mange "opskrifter" op langtidsopbevaring af frugt og grønt.
Hendes egen hjemmeside er også et besøg værd.
Henrik
« Senest Redigeret: 02 Juli , 2011, 01:24 Fra Henrik R. »

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #64 Dato: 02 Juli , 2011, 01:14 »
Vibeke: Ja, vel er der håb. Det er skønt med alle de unge mennesker som kan se værdierne i at passe på os selv og vores jord. I love them

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #65 Dato: 02 Juli , 2011, 08:43 »
mikkel: det er en stor 10 liters spand jeg bruger med låg... den er nem at rengøre og så kan jeg lave en dobbelt potion af engang :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Selvforsyning?
« Svar #66 Dato: 02 Juli , 2011, 09:46 »
til Mikkel.Har i ikke en bager i nærheden.De plejer at have store 10 liters spande med låg til overs,fra æblemos og syltetøj
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #67 Dato: 02 Juli , 2011, 09:56 »

x
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:06 Fra The Mother »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #68 Dato: 02 Juli , 2011, 10:43 »
Henriette, det vil jeg gøre. Henkogte tomater skal ihvertfald laves i år, så vi har masser til vinteren. Hvordan bruges de så bedst? Jeg tænker hvis de skal anvendes til pastasovs, så skal de vel ikke være helt fyldt med olie? :)

Lone, tak! Det er noget der virkelig kan bruges, jeg skal eksperimentere lidt her en af dagene :)

Vibeke, er det almindelige agurker du bruger til agurkesalat? Ikke nogle specielle slags? :)

farm-svendsen, super - jeg må lige have fat i en. Jeg kan vidst nå det endnu :)

Todda, jo det har vi skam, måske jeg skulle høre om de ikke har en stor spand der :)

The Mother, det lyder lækkert, tror også jeg vil prøve at lave noget syltetøj ud af nogle af alle de jordbær der bliver solgt heromkring :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #69 Dato: 02 Juli , 2011, 11:47 »
Man skal stoppe tomaterne godt sammen, så der ikke skal så meget olie i. Olien kan også bruges til at brune kødet i hvis du laver en bolognaisesovs, og som sagt til dressing m.m. Lidt skal der nu også være i en ren tomatsovs. Jeg putter også lidt salt, sukker, eddike, basilikumblade, hvidløg og chili i. Sådan lidt efter hvad haven formår.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #70 Dato: 02 Juli , 2011, 12:58 »
x
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:06 Fra The Mother »

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #71 Dato: 02 Juli , 2011, 13:51 »
Det kommer helt an på grundstammen hvornår du får frugt. Med svagtvoksende grundstammer får man tidlig frugt, men træerne bliver ikke så gamle (10-15 år). Middelvoksende går der gerne et par år og kraftigtvoksende op til 5-10 år. Derudover er det forskelligt fra art til art og fra sort til sort hvor tidligt de sætter frugt. Ved blommer ser man for eksempel at Victoria sætter frugt efter et par år, mens reine clauderne godt kan vente 10 år.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #72 Dato: 02 Juli , 2011, 14:42 »
Henriette, er tomaterne når de stoppes i glas så bare taget direkte fra planten og lagt i glassene med olie og krydderier? :)

Jeg har lige læst en af min mormors gamle bøger om syltning, henkogning og opbevaring. Der anbefaler de atamon i alt, men hvad er det lige der er i sådan noget atamon? Jeg tænker hvis det er sundhedskadeligt, så skal det ikke i flasker og glas, men forringer det så ikke holdbarheden hvis man undlader det? Hvor lang tid kan glas med syltetøj, chutney, henkogte frugter og grøntsager, gelé, tomatpuré m.m holde sig uden brug af konserveringsmidler? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #73 Dato: 02 Juli , 2011, 17:20 »
Atamon er ikke sundhedsskadeligt!! Man har brugt det i masser af år, men det er kunstigt fremstillet. Derfor jeg personligt mener cognac er bedre, men jeg bruger da også atamon ind i mellem. Før i tiden kunne man få atamon uden farvestof, og det var bedre. Det er det der karamelliserede farvestof, der ikke er såå godt. Man tilsætter det også i eddike og det er helt uden grund. Men hvis man IKKE putter cognac eller atamon i mugner eller rådner tingene, og det er sgu for trælst.
Edikke kan man lave på flere måder: Det nemmeste er at købe noget lagereddike, helst den klare, hælde det på flasker/glas, hvor man har puttet det smagsgivende stof. Så skal det stå mørkt 1-3 mdr. Af smagsgivende kan stort set alt bruges: Estragon, timian, hindbær, hvidløg, chilli osv.
Hvis man kan få fat i en eddikemor er det det bedste. Min er vist desværre lige afgået ved døden HULK og jeg ved ikke, hvor jeg får en ny. En edikkemor er lidt som en vandmand og så formerer den sig selv. Den tager man så og putter i en krukke og tilsætter rødvin / hvidvin lidt citron eller lidt lageredikke. Når den så har trukket et stykke tid, ca 14 dage, tager man den forsigtigt i en anden krukke og tilsætter de smagsstoffer, man vil. Fylder så krukken op med væske. Igen vin - klart bedst- eller alm. eddike og gør som før beskrevet

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selvforsyning?
« Svar #74 Dato: 02 Juli , 2011, 17:26 »
@ Lone
Der er da en stor sansynlighed for at Marianne Vedel kan afgive en eddikemor, i hvert fald kom min derfra, men døde under flytningen, den kunne ikke lide frostvejr.
Det skader da ikke at spørge...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn