Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning af kyllinger for begyndere  (Læst 1258 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T93

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Udrugning af kyllinger for begyndere
« Dato: 30 April , 2023, 09:18 »
Hej 🙂
Da jeg er forholdsvis ny med hønshold tænker jeg at søge lidt hjælp til hvordan det er hvis man synes ens høne skal have lov at ruge kyllinger ud.
Jeg har en lille flok på 4 høns og en hane. Hanen er god som dagen er lang og det er en meget rolig og harmonisk flok.
Jeg har pt én høne som ligger mange æg, et æg om dagen og hun ligger gerne lidt på dem ind imellem, men når de andre bliver lukket ud går hun med og går lidt frem og tilbage imellem æggene.
Jeg tænker de alle må være befrugtet da vores hane på det punkt også er meget pligtopfyldende 😅
Hvad skal jeg gøre herfra hvis jeg gerne vil se om hun kan udruge et par kyllinger? Jeg kan regne ud hun ikke er skruk endnu. Men skal jeg lade æggene være? Går de ikke til grunde hvis hun ikke ligger på dem hele tiden?
Kom gerne med jeres bedste tips. Vil helst undgå at fjerne hende fra flokken, og der er ingen der hakker på hende for hun er øverst i hakkeordenen sammen med hanen som vist nok opmuntre hende til at gå på reden og lægge æg 🤔 de har i hvert fald dagligt en højlydt samtale k redekassen hvorefter hun lægger et æg og ligger der lidt 🤷🏼‍♀️

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Udrugning af kyllinger for begyndere
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2023, 08:32 »
Jeg har brugt at sætte tråd for hønen og så lukke hende ud når jeg var derude ved dem. Jeg er bange for at de andre høns vil gå ind og lægge æg i hendes rede, når hun forlader den . Derved risikerer du at hendes æg går i stykker. Og kan du se hvilket æg der evt. er nylagt?
https://www.egonnyt.dk/Gokmap/images/redekas.jpg
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk