Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pillet hønserumpe - skal jeg være bekymret  (Læst 2372 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristian1970

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Pillet hønserumpe - skal jeg være bekymret
« Dato: 21 April , 2023, 06:36 »
Hej allesammen

Jeg har en flok på otte forskellige damer. Min Isa Brown høne har fået en pillet rumpe over de seneste uger - se billedet. Skal jeg være bekymret over dette?

Tak for hjælpen
Kristian

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Pillet hønserumpe - skal jeg være bekymret
« Svar #1 Dato: 21 April , 2023, 13:12 »
Jeg er ikke helt sikker, men jeg synes at kunne ane en lille prolaps i måsen på din Isa.
Hvis prolapsen ikke er større, end det den ser ud til på billedet, så er der god chance for, at den kan smutte ind på plads igen, men det er meget vigtigt, at de andre høner ikke hakker i det. Går der hul på prolapsen, kan hønen ikke reddes.
 
Er du sikker på, at fjerene i området er plukket/faldet af? Det ser umiddelbart ud til, at numsefjerene er klasket sammen pga vådt sivende afføring - den våde sivende afføring skyldes prolapsen og derfor skal du vaske hønen bagi med lunkent vand og mild, parfumefri sæbe - vær forsigtig, når du rører ved prolapsen. Når det er så varmt som nu, behøver der ikke eftertørres.
Når fjerene er rene og breder sig ud i en 'pudderkvast', kan de andre høner heller ikke se prolapsen og få gode ideer med at ville undersøge og hakke i den mærkelige røde gevækst.

Sådan en prolaps gør ikke ondt på hønen, når den ikke er større.

Dejligt at du sørger for, at dine høner får lov til at nyde godt af alt det spirende, kraftfulde og vitaminrige grønt, som kommer op af jorden nu  :)
« Senest Redigeret: 21 April , 2023, 13:15 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kristian1970

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Pillet hønserumpe - skal jeg være bekymret
« Svar #2 Dato: 29 April , 2023, 15:27 »
Tak for rigtigt hjælpsomt svar
Kristian