Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: [Høns] Hønse-plejefamilie søges akut!!  (Læst 3127 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Teresa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
[Høns] Hønse-plejefamilie søges akut!!
« Dato: 29 August , 2018, 21:26 »
Kære fjerkræs elskere :)
Er der nogen herinde der kan hjælpe mig? Jeg har 3 helt fantastiske halv voksne kyllinger som jeg og mine to døtre selv har udruget. (Udklækket 31 maj 2018). De er chilenske (sydamerikanske) kyllinger og kommer fra grønne æg, og er både unikke og helt fantastiske. Manjar (som er navnet på en latinamerikansk smørbar karamel), er den første "fødte". Hun er brun og høne. Manjar er lille og fin og har en strittende top på hovedet. Hun er altid opmærksom og følger med i alt. Chips er anden "fødte, og er gul med smukke sorte aftegninger og også med lidt top på hovedet. Om Chips er høne eller hane har jeg fortsat svært ved at afgøre, for han/hun er ligesom et mix mellem de andre to. "den" har en knubret hanekam, som dog er mindre end Lakrids, (som er mere spids og trekantet), men større end Manjar´s. Men altså min intuition hælder til at Chips er en høne. Lakrids, som er tredje "fødte" var lidt langsommere til at komme ud af ægget end de andre, vi driller ham med at han nok er køleskabs kylling ;) Lakrids er en hane og han bliver kun smukkere fra dag til dag, han har en sort hals og brun mønstret krop. Lakrids er nok den største kæledægge for tiden, selvom de alle har været det lidt på skift. De er alle håndtamme og ELSKER at blive aget på ryggen og kløet lidt hist og pist. Da de var mindre faldt de altid i søvn i vores arme under tæppet i sofaen, eller i vindueskarmen og var så nuttede med  deres lange strakte halse og deres små "snorke lyde". De er fortsat meget opmærksomme på menneske kontakt, og hver aften når skumringen nærmer sig kommer de og banker på ruden til havedøren og forventer bestemt at der kommer nogen og putter dem i seng, (i bogstaveligste forstand!). Når jeg lukker dem ud om morgenen løber de mig lige i hælene og når jeg kommer hjem om eftermiddagen ser de mig straks gennem havedøren og står og venter på at blive hilst på. Hvis jeg laver havearbejde og sidder og roder med noget i jorden, vil de ofte gerne være med og går faktisk lidt i vejen, fordi de også lige skal skrabe i jorden der hvor jeg gør, eller de hakker i min trøje eller snørebånd når de finder det interessant. Hvis havedøren til stuen står åben, kan jeg ikke undgå, at der går under et halvt minut før de alle tre står midt i stuen og tror de skal undersøge det hele og skide rundt omkring, (det er de dog blevet for store til nu synes jeg, så jeg smider dem hurtigt ud igen). Altså håber jeg at I kan høre at disse kyllinger har en plads dybt i vores hjerter, vi holder helt ærligt virkelig meget af dem. De er så charmerende og har personlighed hver og en af dem, så man ikke kan lade være med at smile og grine, bare ved at sidde og betragte dem. MEN... jeg har et problem og det er derfor jeg skriver dette indlæg. Jeg må ikke have høns hvor jeg bor, (bor i boligselskab/rækkehus), og jeg er hver dag skrækslagen for at en nabo pludselig skal klage og vi risikere at blive smidt ud. Jeg havde sådan håbet at vi var nået at flytte til et sted med hønse/hane tilladelse inden de blev for store, men det er desværre endnu ikke lykkedes mig at finde et andet sted at bo. Så nu er det sket, stemmen er ved at gå i overgang og Lakrids kom med et spædt gal i forgårs, (det lød i hvert fald sådan). Desuden synes jeg de er begyndt at virke rastløse, og jeg får dårlig samvittighed over at de ikke har mere plads og jord at gå og rode i. Så er der nogen herinde der vil hjælpe mig og være vores kyllingers plejefamilie? Dog kun med den aftale, at vi SKAL have dem tilbage når det en dag lykkes os at flytte et bedre sted hen. Det må meget gerne være nogen der bor tæt nok på til at vi kan besøge dem, for tror ikke det bliver tårefrit for nogen i vores lille familie at sige farvel til dem. Samtidigt er det også vigtigt at de fortsat kommer til at bo sammen, for de er meget tæt knyttet og reagerer med det samme en af dem mangler. Jeg forventer en plejefamilie der vil tage sig rigtig godt af dem og behandle dem med stor kærlighed. Ps. sæk med foder og hjemmebygget hønsehus medfølger, (som dog ikke kan bruges vinteren over, grundet manglende isolering.). Jeg håber meget at høre fra nogen af jer. De bedste og venligste sydamerikanske hønse hilsner Teresa :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: [Høns] Hønse-plejefamilie søges akut!!
« Svar #1 Dato: 29 August , 2018, 21:45 »
Jeg håber, der melder sig en plejefamilie til de 3  /o

Sker det ikke, så kan du prøve at melde dig ind i facebook-gruppen "Høns som Kæledyr". Der tror jeg, der vil være en god chance.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Teresa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: [Høns] Hønse-plejefamilie søges akut!!
« Svar #2 Dato: 30 August , 2018, 09:36 »
Hej Helle, mange tak for dit gode råd, det vil jeg forsøge mig med :-) mvh Teresa

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: [Høns] Hønse-plejefamilie søges akut!!
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2018, 21:06 »
Har du undersøgt om der er en fjerkræforenng i nærheden af hvor du bor?

I Skovlunde har vi en "hønseby". Det er en forening hvor du lejer et stykke jord hvor du må holde fjerkræ - jeg tror nok du køber det hønshus/gård af den forrige lejer, som er på jordstykket. Du kommer så selv dagligt og passer dine dyr.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)