Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: maran kobber/gøgespætede  (Læst 3567 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
maran kobber/gøgespætede
« Dato: 16 August , 2009, 10:09 »
hej jeg er ikke den fjerneste forstand på avl,så vil lige spøre om hvad man får ud af følgende:
1 kobberfarvet maran hane som går sammen med både kobberfarvede og gøgespætede maranhøner
vil jeg kunne se på kyllingerne hvem der er farve ægte eller vil det blive noget rod.
vil jeg få både kobberfarvede og gøgespætede eller kobberfarvede og nogle fejl farver. ???
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: maran kobber/gøgespætede
« Svar #1 Dato: 16 August , 2009, 15:52 »
Jeg er absolut ingen ekspert på området... Men de gange jeg har ruget krydsnings kyllinger ud for andre folk, med en tværstribet hane og høner med anden farve, er der kommet en del tværstribede dyr ud af det. Om de så er meget dårligt tværstribede skal jeg ikke kunne sige da jeg ikke har set dem som voksne. Men "tværstribet" er muligvis en dominerende farve.
Om du så kan kalde evt. tværstribede afkom, fra dine høns, "rene"... Det kan så diskuteres da der nok vil komme en del "fejlfarver" ved videre avl.

Men jeg håber da at nogen af eksperterne vil give et mere teoretisk korrekt bud også.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: maran kobber/gøgespætede
« Svar #2 Dato: 16 August , 2009, 16:32 »
Jeg mener også at tværstribet er domineret, men om gøgefarvet er det ved jeg ikke. Jeg er abselut heller ikke ekspert på området :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: maran kobber/gøgespætede
« Svar #3 Dato: 16 August , 2009, 17:56 »
obs hanen er kobber farvet og hønerne er ren kobber og ren gøgespætede
jeg vil altså få nogle farve ægte kobberfarvede men resten vil hval blive krysnings farve.
jeg er bare i tvivl om de vil blive så fejlfarvet at jeg kan se det.
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: maran kobber/gøgespætede
« Svar #4 Dato: 16 August , 2009, 18:04 »
Så ville det jo være bedst at dele dem op :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: maran kobber/gøgespætede
« Svar #5 Dato: 16 August , 2009, 19:30 »
Jeg tror ikke at du vil få krydsninger der ser ud som de kobberfarvede. Men du vil ret sikkert få nogen der er gøgespættede. Og så er de jo nemme at kende.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Aslak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: maran kobber/gøgespætede
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2009, 15:42 »
Så vidt jeg ved burde du få sorte høner og gøgespættede haner fra krydsningen af de 2 farver, hvis ellers kobber har samme arvegang som andre gyldne. Havde det været hanen der var gøgespættet er det anderledes, men jeg er ikke sikker på udfaldet der. Vistnok ren gøgespættet fenotypisk.