Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rasende !!!  (Læst 4804 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
rasende !!!
« Dato: 25 August , 2008, 21:41 »
 >:( >:(

Ja jeg er rasende. Havde dyrlæge til mine høns fredag da der var en der hang med hovedet. Hun havde været lidt sløj et par dage. Hun fik en varmelampe over natten og om morgenen var hun så faldet ned fra redekassen og lå på siden. Så kom hun ned i x-kyllinge kassen med varme, vand og foder. Dyrlægen kom og kiggede, tog prøver og gik igen. Jeg står nu med en recept på div medicin men uden at være blevet klogere og 1000kr fattigere. Hold op jeg er gal. Det skal siges at mine høns har været lidt forkølet gennem lidt tid og den ene høne havde lidt diarre. Men men men det står slet ikke mål med 1000 kr for en snik snak. +500 for noget pulver mod diarre og forkølelse. Så konklusionen fra vores side må være: Vi ringer aldrig til en dyrlæge omk vores høns igen. Dør de pludseligt bliver de gravet ned, punktum....

Hilsen en meget gal nybegynder kylling >:(
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: rasende !!!
« Svar #1 Dato: 25 August , 2008, 23:45 »
Øv for en sur fornemmelse at stå tilbage med, når nu man vil sine dyr det bedste.
Desværre tror jeg ikke, der er mange dyrlæger der ved ret meget om høns. Dertil er fjerkræ blevet alt for industrialiseret :(
Håber dine høns kommer sig  :)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: rasende !!!
« Svar #2 Dato: 26 August , 2008, 00:31 »
Jeg tror ikke der er nogen ide i at vide ret meget om fjerkræ hvis man er dyrlæge, og de der ved noget om det har sikkert ikke viden fra deres studie, men som erfaring fordi de selv eller deres mormor har eller holder høns.
Og grunden tror jeg egentlig ikke er industrien (den skal ikke have skylden for alt) men snarere det faktum at man ikke ofre penge på dyrlæge til fugle, og det har man aldrig gjort, af med hovedet og ind med en ny fugl.

Nu er den nærmeste dyrlæge her meget fjerkrævidende, og holder selv høns, så jeg klager ikke, men jeg har aldrig haft besøg af ham til mine høns, hvis først de er så dårlige at de ikke kan stå, ja så får de ikke en konsultation hos dyrlægen, men så svinger manden øksen.

DEt er bedre at være død end at lide, så jeg tror ikke jeg vil anklage dyrlægen for noget, han skal have sine kørepenge og sin konsultation, og sine medicinudgifter dækket. og det overstiger klart hvad en ny høne eller 5 koster.
Derfor er det usædvanligt at kalde dyrlæge til høns.

Jeg håber du finder nogle nye og sunde høns når de du har igen er friske.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

helle skøtt

  • Gæst
Sv: rasende !!!
« Svar #3 Dato: 27 August , 2008, 10:45 »
Ja, jeg er jo helt anderledes skruet sammen. Jeg slæber mine høns til dyrlæge, når de fejler noget. Det er ikke så dyrt, når man selv kører. Men det hænger også sammen med, at jeg ved, at dyrlægen ved meget om høns - ja, han har avlet selv indtil for kort tid siden.
Jeg har prøvet dyrlæger uden hønseerfaring - og det var fuldstændig spild af penge - og i et tilfælde frygteligt dyrplageri, fordi dyrlægen ikke fortalte om problemet ved at give penicillin...
Ved dyrlægen ikke noget, så gør selv kort proces - jeg mener; spørg dyrlægen direkte om vedkommendes erfaringer med fugle. Ingen erfaring er lig med hug hovedet af hønen.

Altså - jeg giver dyrene en chance, - men jeg ender også en gang i mellem i noget rod, hvor jeg bagefter ville ønske, jeg havde gjort som Ina.
Der er selvfølgelig situationer, hvor den lige vej fra hønsehus til huggeblok er den eneste rimelige - og dér er det også den tur jeg går.


Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: rasende !!!
« Svar #4 Dato: 27 August , 2008, 12:20 »
Går det bedre med dem Cirkeline?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: rasende !!!
« Svar #5 Dato: 27 August , 2008, 15:54 »
Efter et langt liv med dyr af forskellige slags så har jeg ihvertfald lært hvorfor det hedder DYR læge.

Og ikke alle behandlingerne i tidernes løb har endt godt. Desværre.

 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: rasende !!!
« Svar #6 Dato: 27 August , 2008, 16:31 »
Hej Cirkeline

Jeg forstår godt din frustration over sådan en dyrlæge og jeg har desværre prøve det samme med vores stue fugle for år tilbage, det var ellers en dyrlæge som jeg kendete godt og troede viste noget om fugle og fjerkræ, men det blev en meget bekostelig erfaring og det var billegere at købe et hold nye fugle, men så lærte vi så meget, hvis vi haft et forum som dette den gang var det nok her vi havde søgt hjælp og dert er også der for jeg selv er på her for at kunne hjælpe.

Jeg har altid ROBA B stående og alle mine dyr får en kur engang imellem, især her om efteråret hvor vejret svinger så meget og hvis jeg får nye dyr ind i hønsehuset får de også en ordenlig tur inde de bliver sluppet ind.

ROBA B kan købes hos Amerika-Thisted, det er lidt halvdyrt, men heller det end en dyrlægeregning.


Tommy   

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: rasende !!!
« Svar #7 Dato: 27 August , 2008, 16:50 »
ROBA B hvad er det til  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: rasende !!!
« Svar #8 Dato: 27 August , 2008, 16:53 »
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1119.0.html

du kan læse i dene tråd, der står en del om det.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: rasende !!!
« Svar #9 Dato: 27 August , 2008, 21:41 »
Tak for de mange kommentare. Jeg kan ikke rigtigt se at det går bedre. Men det virker ikke som om de nyser så meget mere. De har fået noget gult pulver i vandet Terra(noget). regner med at give dem igen torsdag. Der er 7 dages karantæne på slagt og 14 dg på æg. Men heldigvis er der ingen æg da alle høns har kyllinger eller ligger på æg. Men de virker glade og futter rundt som de skal. Det har kun været den ene der sad og hang med hovedet. Det er selvfølgelig ærgerligt men man lærer så længe man lever. Jeg er glad for at problemerne har vist sig nu for så er obs fremover og kan reagere proaktivt. Man kan næsten altid vendt negativ til positiv.

Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: rasende !!!
« Svar #10 Dato: 27 August , 2008, 23:56 »
 
Jeg har en vild merian-også kaldet oregano, stående i et bed som hønsene passerer til og fra hønsegården.
Den nipper de af her om efteråret , så nu ved jeg hvorfor.  :D
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket