Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?  (Læst 9578 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Dato: 09 Juni , 2008, 12:34 »
Jeg har solgt rigtig mange rugæg i år og der har været super befrugtning. Gennemsnitlig 9 ud af 10 er befrugtedede, eller mere.

Flere af dem der har købt æg til rugemaskine har fået elendige resultater og de der har brugt skruk, har ruget alle befrugtede ud med succes.

Sidst har Ina ruget 20 af mine æg ud i maskine, hvor af der kun kom et par levende ud. De andre æg der kom i samme maskine klækkede fint.

Sig mig er der høns der lægger æg, der simpelthen ikke er egnet til maskine eller er det tilfældigheder der spiller ind?

Det eneste jeg selv kan komme i tanke om er at æggeskallen, efter min oplevelse, ændrer lidt struktur når de ligger under en skruk.
Kan det være en for tyk skal eller???

Er spændt på jeres overvejelser :)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2008, 17:55 »
Hej


Det er rugemaskine eller den som passer den.

Man tjekker ikke varme godt nok, men stoler på det termometer der sidder i maskinen, jeg har haft 3 forskellige i min maskine og de viste ikke det samme nogle af dem, og der var op til 1 grads cencius til forskeld og det er meget i en rugemaskine.

Det kan være tempraturen i rummet svinger for meget eller fugtiheden ikke kan holdes konstant, det kan også være noget med rummet.

Tommy   

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2008, 17:58 »
Ja, jeg tror også at det er temperaturen i rugemaskinen  der ikke er reguleret godt nok. Jeg tror ikke der er forskel på æggene
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2008, 21:15 »
Hanne, jeg tænker også at du måske har hjulpet mange nybegyndere i gang. Det betyder at det er uerfarne personer der har skulle passe rugemaskinen,  - de har jo ikke instinktet at trække på som skrukhønen.

Tænker dog at skallen kan variere fra stamme til stamme og det vil have betydning i forhold til fugt m.v.. så der kommer man til kort i forhold til skrukhønen. Jeg er overbevist om at der var liv i de 11 æg, indtil klægningen begyndte. Et resultat på 6 kyllinger er lidt i forhold til hvad jeg havde håbet på, - men ved ikke hvordan succesraten for erfarne brugere af rugemaskine er??

Jeg vil da for mit eget vedkommende sige at jeg har lært noget,- og det har været på bekostning af æg der ikke klækkede!

Til gengæld har jeg også fået 5 dejlige kyllinger. Se bare
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2008, 21:40 »
Der er også en anden ting du/man skal have med i baghovedet og det er om æggene er sendt med posten eller ej.
Jeg har også flere gange fået æg sendt med posten og ruget dem ud i maskine sammen med nogen af mine egne æg. I en stor procent del af de æg jeg har fået tilsendt har luftblæren været løs. Altså at luften har bevæget sig rundt når man vendte og drejede ægget.
Ved disse æg kan fosteret sagtens udvikle sig men min erfaring er at fosteret dog ikke lever helt frem til klækning men dør inden 15-dagen ca.
Måske det også havde noget at sige???

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2008, 21:41 »
Jeg mener at have læst et eller andet sted at når man får æg sendt med posten skal de hvile i mindst 24 timer før man begynder rugning på dem. Kan være det ville have hjulpet på luftblære-problemet...
Venlig Hilsen
Lisbeth

MartinJ

  • Gæst
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2008, 22:59 »
Der er mange ting der skal lykkes ved rugning i maskine.
Under transport, f.eks. ved at sende med posten, kan æggene udsættes for både meget høje og meget lave temperaturer, og endda meget svingende temperaturer. Det kan betyde en dårlig klækning. 24 timers hvile ved konstant temperatur er en rigtig god ide. Derefter en lig så lang periode til at varme æggene op til rugetemperatur.
TEmperaturen under rugning er meget vigtig. 1 grad Celcius betyder meget. Det er bl.a. derfor man på rugerier i hele verden stort set altid måler temperatur i Fahrenheit. Den rigtige temepratur i Fahrenheit ligger fra lidt over til lidt under 100. Små udsving i temperatur ses derved nemt.
En god ide kan være at bruge et øretermometer - et som bruges til at måle feber på mennesker - og dyr. Mål temperaturen direkte på æggeskallen! Prøv med æg der ligger yderst og æg der ligger inderst. Selvom temperaturen i maskien er rigtig kan den være anderledes på ægget. Specielt til sidst kan temperaturen på ægget være højere end luften.
Prøv det :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2008, 23:29 »
Jeg har i år fået æg med posten 2 steder fra.
32 dejlige blå æg fra Lone, deraf 13 overlevende egentlig klækkede de meget godt, men der var mange fejl, klumpfod, stjernekikker,navlekyllinger og jeg har da aldrig før haft nærmest alle fejl på en gang, og mig bekendt er der ikke noget i vejen med Lones auracanaer.
20 æg fik jeg fra Hannes Orpington, 2 ubefrugtede, og jeg er endt op med 5 kyller, mens de andre 15 æg fra egen redekasse  klækkede med 12 stk uden fejl, og jeg tror bestemt ikke der er fejl på Hannes høns heller.
Måske er det faktisk hårdt for æg at blive sendt med Post Danmark, selvom de ser fuldstændig uskadte ud.

MHT om æg af bestemt race kan være ringe i rugemasinen i forhold til hønen, så fik jeg at vide, da jeg i sin tid købte min maran høne at maranæg klækker dårligt i rugemaskinen, og de 15 æg jeg købte samtidig belv da også kun til 1 hanekylling, de blev hentet hos opdrætteren og havde kun en lille halv times transport.
Senere har jeg haft mange af maranens æg i rugemaskinen, og der kommer i ny og næ en kylling, men ikke så jeg ville satse på det.
De få hønekyllinger af maranen jeg har fået med en orpington hane, lægger æg der klækker fint, men skallen har også en helt anden struktur.
Så måske er der forskel på arter, høns og æg.

Min rugemaskine er finjusteret med flere termometre, og køre stabilt.


« Senest Redigeret: 09 Juni , 2008, 23:38 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2008, 23:33 »
Jeg har lige lagt æg fra rugemaskinen over til min skruk. De æg som lå under skrukken var helt glatte og de skinnede. Der var ikke noget skidt på dem overhovedet. Æggene fra rugemaskinen var som æg er når de kommer ud af hønen. Kan det ikke være at overfladen på æggene har en betydning?
Venlig hilsen
Liv

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2008, 14:21 »
@Helle - 1000 tak for billedet. Ej hvor er de fine. Det var dejligt at se <.

@Liv - ja det er tydeligt at æggene slides ved hønen, man kan også høre at deres lyd når de rører hinanden er anderledes :).

Jeg tror det er fornuftige tanker alle gør sig og at det er ganske rigtigt meget af det. I virkeligheden er det jo også lidt fantastisk, at man kan sende en kasse med æg, som 3 uger efter blir til levende dyr ;)

Ina jeg sender en ny forsyning til dig, så må vi se hvad de bliver til. Ellers må jeg ruge en ordentlig r..fuld ud til dig efter sommerferien og sende dem som brevorpingtons ;D

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #10 Dato: 10 Juni , 2008, 15:54 »
Jeg hælder nu også mere til teorien om at det kan være forsendelsen..(og styringen af temperaturen i maskinen) Nu har posten (igen) smadret nogle æg i pakken. Det lader til at de er langt mere hårdhændede i år end de har været tidligere...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2008, 18:55 »
Ja det tror jeg du har ret i Finn.

Nogen som skal fra Ålborg til Ina snarest? ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #12 Dato: 10 Juni , 2008, 22:03 »
Ja det tror jeg du har ret i Finn.

Nogen som skal fra Ålborg til Ina snarest? ;)

Hvis du kan få dem transporteret ned i nærheden af Lunderskov/kolding så kan jeg godt sørge for den videre transport over til Ina i weekeden de. 28-29/6.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #13 Dato: 10 Juni , 2008, 22:05 »
Jeg mener at have læst et eller andet sted at når man får æg sendt med posten skal de hvile i mindst 24 timer før man begynder rugning på dem. Kan være det ville have hjulpet på luftblære-problemet...

Jeg tror også at det er en god idé at lade dem ligge i en dag eller 2 inden de kommer i maskinen men det hjælper nu ikke på den løse luftblære.
At luftblæren er løs tror jeg skyldes hårde, eller mange, slag under transporten. Man kan ligeledes slå den løs hvis man ryster ægget hårdt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Æg uegnet til maskine men okay til skruk - findes de?
« Svar #14 Dato: 11 Juni , 2008, 09:53 »
Ja det tror jeg du har ret i Finn.

Nogen som skal fra Ålborg til Ina snarest? ;)

Hvis du kan få dem transporteret ned i nærheden af Lunderskov/kolding så kan jeg godt sørge for den videre transport over til Ina i weekeden de. 28-29/6.

Danny

Tak Danny.

Jeg tror vi våger pelsen og sender igen. Sidst var de pakket ind i 4 cm skumgummi (dobbelt i den ene side) og med vat i låget til æggebakken. Jeg kan ikke rigtig se det kan gøres bedre.
Men rystelser hjælper skumgummi jo ikke på >:(