Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det er simpelthen løgn......!  (Læst 10866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Hyldvang

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Det er simpelthen løgn......!
« Dato: 20 Maj , 2008, 18:05 »
Ved 13-tiden her i dag sidder jeg hjemme og arbejder foran computeren og kan høre noget ballade blandt hønsene, der i øvrigt går frit i vores store have. Jeg rejser mig, kigger ud af vinduet og ser en barnevelderhøne komme spurtende over gårdspladsen. Hmmm - det var da mærkeligt - må hellere gå ned og se, hvor den skulle hen.

Lisbeth (min kone) havde også hørt noget skræppen og gik med ud for at se, hvad der var på færde. I kan se på billederne her, hvad vi fandt......en masse fjer!!! Ved højlys dag, mens vi alle var hjemme (inkl. vores 2 schæferhunde) har ræven(?) aflagt os et besøg......  >:(  Så nu mangler vi en dorkinghøne, 1 silkehane (nylig tilflyttede Blackman) og 3 silkehøner, hvoraf den ene var skruk og blev hentet helt inde i hønsehuset!!! Æggene, den havde ligget på, var stadig lune......

Nu er resten af hønsene lukket inde i hønsegården på ubestemt tid - ved ikke, hvornår (og om) jeg tør lukke dem ud igen.

Lige nu er det ikke særlig sjovt at være hønseejer.

Hvad gør I andre? Er der nogen, der har forslag til, hvad jeg kan gøre fremover? Allerhelst ville jeg have, at de kunne gå og hygge sig frit omkring på grunden. Ville det hjælpe noget som helst, at have en race, der er bedre til at flyve? Vi har ca. 7.000 kvm og ca. 1/3 er tætbeplantet krat/træer - - har nogle af de lettere racer større overlevelseschancer? Jeg synes ikke, det er helt optimalt, at de skal være lukket inde i hønsegården fuld tid.

Øv øv øv!!!!!!   >:(

/Jens


« Senest Redigeret: 20 Maj , 2008, 19:32 Fra Jens Hyldvang »

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2008, 18:18 »
Ja jeg føler med dig, det er bestemt ikke rart at have besøg af ræven, jeg havde det i sidste uge, den tog en af min ænder,  :'(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2008, 20:54 »
ØV ØV ØV  <R
Har ingen løsning på dit spørgsmål men jeg føler med dig.
Alle som har prøvet fjer over det hele, ved hvordan blodet fryser til is og man er bare så så ked <R
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2008, 21:08 »
Æv - det er da bare for meget  :( Jeg er nu noget imponeret over frækheden, men synd og ærgerligt for jer det er det!
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2008, 21:16 »
Hej


Jeg føler også med dig, jeg lukker ikke mine ud uden jeg er i nærheden, jeg har prøve det samme for år tilbage og har lært af det, selv om det er surt tjent.

Det er en hun med store unger lige i nærheden, hun vil komme tilbage.

Jeg vil prøve at få fat i en fælde, hvis det er store hvalpe er de til at lokke i fælden, dert er de nysgerige nok til.

Tommy

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2008, 21:33 »
Glem alt om fælder, det prøvede Hanne hele sidste sommer, uden resultat. Og skulle der endelig gå en tumpet ræv i den, er alle de andre mere kvikke stadig parate.
Strøm virker, skulle jeg hilse og sige, fra både ræv og hundehvalp. Men det er selvfølgelig lidt svært at sætte op om 7000 kvm grund. Så måske bliver du nødt til at vælge imellem høns i en 200 kvm hønsegård eller ingen høns på de 7000 kvm. For en ræv kommer igen, når den en gang har fundet en Mckylling-restaurant hos dig.. :-\
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Laila hinrup

  • Gæst
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2008, 21:41 »
Tja, for en 14 dages tid siden , sad jeg og strikkede på terassen(småblundede med solen lige i ansigtet) og jeg kunne høre min hund i nærheden, men da jeg kiggede ned på græsplænen, stod mikkel ca. 3 meter fra mig, så de er bare frække

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #7 Dato: 20 Maj , 2008, 22:46 »
Hej Jens.

Hvor er det genkendeligt det du beskriver og hamrende trist!! :'(

Jeg har samlet lidt viden om ræve og høns, måske kan du bruge det til noget??

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=44

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2008, 23:20 »
Jeg vil nu lige sige, uden at love nogen noget, at da jeg for 5 år siden havde besøg af ræveunger ved højlys dag, blev jeg ond i sulet.
De første to forsvandt med en dags mellemrum, så jeg gjorde kort proces og lukkede hele bestanden ind i hønsegården incl mine gæs.
Da jeg kom hjem, var der gnavet flere huller i mit hegn, og denne gang var der virkelig holdt fest, for nu kunne høns og gæs jo ikke slippe væk, men det var tydeligt at det var unger, for der var faktisk levende vennner tilbage,,,, der var ingen der havde turde røre gysserne, så de var der, min store hane var på pinden med en stor høne, men 7 høns måtte lade livet, og dagen efter kom en stor kylling trippende, der havde redet livet ved at klemme sig ud af et af hullerne i hegnet.
Så blev der trukket tre tråde fra hestehegnet og direkte runt om hønsegården under 25 cm i højden.

Siden og 7-9-13 osv. har jeg ikke haft rævebesøg, men jeg tænker at en opfriskning af rævebestandens hukommelse måske er på sin plads nu hvor der er gået så lang tid. ???
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2008, 23:23 »
Trist melding, Jens, føler med dig.

Jeg ville nok vælge en race, som er flyvende, og så lukke af til hønsehuset, eller lave et skrukhus, så den/de der ligger skruk kan få ro, og ikke blive overfaldet på reden.

Når du har træer og krat på arealet vil en flyvende race sikkert kunne finde ro i højden, når der sker et overfald af ræv/ræve, og den vil så sikkert kun få fat i en enkelt høne, og, selvom det er træls, det må man have råd til at miste så.

Ræven skal jo også leve, selvom det kan lyde lidt hårdt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jens Hyldvang

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #10 Dato: 21 Maj , 2008, 08:54 »
Tusind tak for al sympatien. Det har hjulpet lidt at sove på det, men i går var jeg godt nok ond i sulet.

Jeg havde faktisk for en uge siden forsøgt at flytte skrukken over i et separat skrukbur, men dér ville hun ikke lægge sig og så kom hun tilbage i hønsehuset. 20 cm fra hende lå en anden skruk (dog i separat bur) og hun ligger der heldigvis stadig - med lidt held kommer der lidt silkekyllinger fra på fredag. Det kan nok hjælpe en smule på humøret.

@ Børge - Jeg kunne også godt leve med at ræven fik fat i 4-5 høns.....om året, men altså ikke på samme dag - slet ikke, når man nu kun har (havde) 12 i alt.

@ Hanne - det er en rigtig god artikel, du har fået samlet sammen - desværre giver den jo ikke meget håb for at man kan slippe af med ræven. Jeg bliver nok nødt til at se på, hvordan vi kan sameksistere - ræven og jeg. Men fra 1/9-31/1 behøver man jo ikke finde sig i at de kommer spankulerende, som om den havde reserveret bord på McKylling restauranten.  ;)

Puha, hvor jeg føler med alle jer, der har prøvet noget tilsvarende.

Nu må jeg i tænkeboks og overveje mulighederne. En flyvende race - nogen forslag? Hegne en del af haven ind med el - er el-tråde alene nok? Og hvor tæt skal de sidde og hvor højt skal hegnet være? Skrukbur/-hus - det må der for fremtiden insisteres på - hvordan har I gjort det? Det er ret begrænset, hvor mange jeg kan have plads til inde i hønsehuset, hvis der også skal være plads til de andre høns.

Igen tak for svarene - det lindrer lidt.

/Jens


Fru Blume

  • Gæst
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #11 Dato: 21 Maj , 2008, 09:23 »
Det var da en kedelig omgang!

Du må have et par gravhunde - så kommer der muligvis ræv i din have, men den kommer ikke ud igen. Det samme gælder naboens kat..

Desværre kan min gravhunde ikke holde sig fra hønsene heller så vi har mange forskellige hegn i vores have...

Jeg håber du finder en god løsning. Mikkel ræv er desværre en utrolig kreativ fætter.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #12 Dato: 21 Maj , 2008, 09:56 »
Det med gravbassen kan jeg tilslutte mig, de er jo jagthunde  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #13 Dato: 21 Maj , 2008, 13:07 »
Hej Jens

Nu har jeg jo været at besøge dig og ved du har en stor hundeløbegård. Måske du kunne sætte et lille hønsehus op der? Du slipper ikke for at lukke om natten. Så har du da bremset Mikkel noget. At springe over en meter højt dyrehegn kan den da nok, men med den ene høne efter den anden?  Jeg har en maskinkasse stående du kan hente i Kalundborg, ca. 1,20x80 i bundareal + en lille kyllingekasse ca. 80x40 cm.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Det er simpelthen løgn......!
« Svar #14 Dato: 21 Maj , 2008, 15:59 »
Det er årstiden, der er det største problem - de har store hvalpe lige nu, og det er altså ikke sådan at skaffe føden til sådan et kuld !

Mistede selv en præmiehane søndag 18.30 - de havde fået frit udløb ved fyraften, og den havde altså lidt god tid med at finde ind - ræven smed den ikke engang, da jeg kom brølende ud af havedøren i strømpesokker !

Og jeg har iøvrigt 2 store jagthunde gående ! (som ikke spiser høns !)

El-tråden er nok det mest virksomme og praktisk gennemførlige !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen