Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Deltagelse i debat i dag  (Læst 17030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Deltagelse i debat i dag
« Dato: 17 Januar , 2012, 14:40 »
Der er mulighed for at stille spørgsmål til fødevareministeren i dag fra kl. 15 - 16 her: http://www.facebook.com/gooooook/posts/170507579721926?ref=notif&notif_t=share_reply#!/madrevolutionen?sk=info (jeg kan ikke få linket til at virke helt - kopier teksten og sæt ind i adresselinjen - det skulle virke... Adm. hjææælp)

Læs evt. også denne side:
http://www.facebook.com/gooooook/posts/170507579721926?ref=notif&notif_t=share_reply#!/events/296684290383341/

Det er Madrevolutionen der står bag.

Jeg ville meget gerne stille dette spørgsmål: Hvorfor kan jeg ikke få lov til at sælge æg fra racehøns, hvis jeg får hønsene dyrlægekontrolleret og æggene salmonellakontrolleret ???

Desværre sidder jeg i bilen på vej hjem fra Kbh. på det tidspunkt, og er ikke sikker på jeg kan nå hjem inden 16. Er der nogen der vil være med i debatten? Man skal trykke på taleboblen ude i venstre side, på den første side jeg linker til for at komme til debatten.
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2012, 14:56 Fra Finn Jensen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #1 Dato: 17 Januar , 2012, 14:43 »
Hvorfor har du brugt "mine" penge på en rygekabine!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #2 Dato: 17 Januar , 2012, 14:48 »
Altså Martin.. det har hun jo sagt.. hun ville ikke genere sine kolleger med tobaksrøg.. det kan du da nok forstå... hun tager hensyn..  ;) ;D ;D ;D ;D

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #3 Dato: 17 Januar , 2012, 14:55 »
Jeg har tænkt mig at deltage i diskussionen, og jeg skal nok stille dit spørgsmål til fødevareministeren.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #4 Dato: 17 Januar , 2012, 15:00 »
Hvorfor har du brugt "mine" penge på en rygekabine!

Har du stillet spørgsmålet til Lars Løkke... Mette Gjerskov har betalt sin (efter pres). Lars har ikke....

Men tilbage til debatten.

Jeg vil så spørge om slagtning af fjerkræ.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #5 Dato: 17 Januar , 2012, 15:33 »
hvorfor skal en bur høne have så lidt plads..når pædofile fanger skal have så meget plads
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2012, 18:47 »
En rigtig spændene debat. Jeg fik stillet mit spørgsmål - en anelse klodset formuleret, da mit spørgsmål blev oploadet via en Iphone på Holbækmotorvejen i en kæmpe køresyge omkring Roskilde (mit første forsøg på FB på en Iphone, se dét kræver tålmodighed!).

Ministeren svarede overhovedet ikke på Finns meget relevante spørgsmål om slagtning af fjerkræ /d.

Tilgengæld "svarede" hun på mit spørgsmål:

Hvorfor må jeg ikke sælge æg fra mine racehøns? Jeg er villig til at få dyrene dyrlægekontrolleret og æggene salmonellatestet, men jeg må kun sælge hvis hønsene kommer fra et rugeri der laver industrihøns. Dermed kan alle der har racehøns ikke få lov til at sælge friske æg fra glade høns. Hvorfor så ulogiske regler?

Kære Tanja. Nu kender jeg ikke din præcise situation. Men vi har meget høje krav til vores mad, så vi kan være sikre på, at hvis fx æg medfører sygdomme, så skal vi kunne finde tilbage til den gård og de høns, som æggene kommer fra.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #7 Dato: 17 Januar , 2012, 18:55 »
Jeg har tænkt mig at deltage i diskussionen, og jeg skal nok stille dit spørgsmål til fødevareministeren.
Tak Lina. Jeg skrev som sagt via Iphone, selv om spørgsmålet kom til at lyde lidt spidst ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #8 Dato: 17 Januar , 2012, 18:57 »
Sikke da en gang vås til svar. Hun ved vist ikke meget om emnet endnu, vel? Skal vi bombardere hende med oplysninger?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2012, 19:01 »
Sikke da en gang vås til svar. Hun ved vist ikke meget om emnet endnu, vel? Skal vi bombardere hende med oplysninger?
Jeg har selv tænkt på det samme. Det ville måske være en god idé. Jeg har i hvert fald lyst til det ;).

Her er spørgsmål og svar fra Lina og ministeren:

Kære Mette Gjerskov.
Jeg kunne godt tænke mig at stille et spørgsmål. Hvorfor kan man ikke få lov til at sælge æg fra racehøns, hvis man får hønsene dyrlægekontrolleret og æggene salmonellakontrolleret?
Jeg er medlem af et onlineforum for folk, der holder fjerkræ, og mange undrer sig over de regler, der er på området. På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen Lina


Kære Lina. Jeg ved godt, at der er mange regler, men det er altså vigtigt, at vi har skrappe regler så fødevaresikkerheden er i orden. Nu kender jeg ikke til dit hønseopdræt, men måske du kunne høre under de lidt lempeligere regler for det såkaldte stalddørssalg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #10 Dato: 17 Januar , 2012, 19:09 »
Jeg synes alle svarene er sådan lidt "goddag, mand, økseskaft" Hvilket jeg også skrev.
Hun kender tydeligvis ikke til så mange af de regler der er gældende og i det hele taget havde hun nået at svare på ufatteligt lidt.  :o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #11 Dato: 17 Januar , 2012, 19:14 »
Jamen det nytter jo netop ikke noget hvis hønsene ikke er hybrider..... Og med vores begrænsede ægproduktion véd evt. kunder da lige præcis, hvor de har fået æggene fra.... Ligesom hvis vi havde købt hybrider og det så var OK at sælge dem ::). Som stalddørssælger kommer man jo aldrig til at sælge æg til industrien, hvor det kan være vigtigt at kunne finde frem til en smittekilde. Og det lykkes jo - trods alle restriktioner og kontrolsystemer - heller ikke ret ofte. Nej eneste grund er æg-industriens (læs: burhønseholderne) interesser >:(.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

thorleif

  • Gæst
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #12 Dato: 17 Januar , 2012, 19:17 »
Et andet Interressant spoergesmaal:

Kaere Mette Gjerskov.
Gaelder ikke EU's regler for madhygiene, derunder detaljeret beskrivelse af/bestemmelser ang. "Hobby aeg-produktion/hoensehold i Danmark?
Thorleif (FBII og holder af et nivaa 3 "foodhygiene certificate).
FBII betyder Fellow of British Institute of Innkeeping.

Til hendes forsvar maa dog siges at vi ikke venter at hun skal vide saa altfor meget om bestemmelserne, men hun skal til gengeld ha "et hav" af medarbejdere der ved?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #13 Dato: 17 Januar , 2012, 20:39 »
Ja altså, jeg mailede til hende og har allerede fået svar!!!
Jeg fortalte at jeg har fået afslag på stalddørssalg begrundet i at mine høns er racehøns. Jeg satte to modeller op overfor hinanden: "1": Jeg indkøber hybridhøns, lader dem går frit, tilmelder den salmonellakontrolprogrammet - og "2": Lader en høne eller min rugemaskine udruge racehøns, lader dem gå frit, tilmelder dem salmonellakontrolprogrammet. Hvorfor må jeg kun "stalddørssælge" fra model "1"?

Svar:

Kære Kirsten

Det ser ud til, at der er nogle ting jeg skal følge op på . Jeg har bedt mine embedsmænd om at se på sagen og vende tilbage til dig.
Kh

Mette


- så hvad med at I andre også mailer til hende???
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Deltagelse i debat i dag
« Svar #14 Dato: 17 Januar , 2012, 20:41 »
Godt gået Kirsten. Jeg brygger noget sammen i løbet af ugen!!!! Det er i hvert fald et forsøg værd. Lovgivningen giver jo ingen mening /d.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"