Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Disharmoni i hønsegården  (Læst 5121 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søren M

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Disharmoni i hønsegården
« Dato: 09 August , 2020, 11:33 »
Gennem årtier har jeg haft små hønsehold og har naturligvis set, hvordan en hakkeorden kommer i stand. For 2 1/2 måned siden købte jeg tre Isa Brown, som nu troligt har lagt tre æg hver dag. Hobbyhøns har i min verden to formål: 1) At lægge æg og spise egnet affald fra køkkenet 2) At fornøje ejeren, børnebørn og gæster på mange måder. Den nuværende førerhøne er imidlertid vedblivende meget hård ved en af fællerne, som ruskes i kraven mange gange dagligt og stivner helt, når overmagten nærmer sig. Det er elendigt at se på og udtrykker alt andet end harmoni i flokken. Min teori er, at sælgeren, som tilbyder høns, foder og tilbehør ukritisk blander de større flokke, som ankommer til butikken. Derfor kan man ikke være sikker på at få høns fra samme hakkeorden, så at sige. Jeg må have været uheldig og fået leveret høns fra to forskellige flokke, som ikke kan komme sig over et naturligt fjendskab. Eller findes der en anden forklaring? Mvh Søren M
Søren M

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Disharmoni i hønsegården
« Svar #1 Dato: 13 August , 2020, 10:04 »
Du har vel ikke fået en 'skabshane'? :o
Nu siger du jo selv, at du holder høns af 2 grunde, og grund nr 2 er netop fornøjelsen ved at have og se på sine høns. Altså ødelægger den aggresive høne fornøjelsen og må væk: til suppe, skraldebøtte eller andet. Og så ville jeg indsætte ikke een men 2 nye isa'er, der kan hamle op med de 2 'gamle'. At indsætte een ny enlig vil kun skabe et nyt problem.
Alternativt kan du tage den aggresive ud af flokken i en uges tid, så den rykker ned i hakkeordenen/hierakiet, når den kommer tilbage, men det kan være en sej kamp.
Og fald ikke for fristelsen til at prøve en anden race - silkehøns fx. Nok har både silker og isa braun (en slags) fjer, men det er lidt lige som at sætte ildere og marsvin i samme bur, fordi begge typer dyr har pels. Isa braun er de høns, der har mest til fælles med veloceraptorer :o   
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Bente H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Disharmoni i hønsegården
« Svar #2 Dato: 24 August , 2020, 16:56 »
Jeg har lidt samme problem. Har te høns af hver sin race som er ca 1½ år gamle.
Den ene har lige ligget skruk en måned og var tidl. øverst i hierakiet. Jeg måtte hjælpe den ud af reden i en uges tid før den gav op.
Nu får den hak af en af de andre to (Hele tiden den samme).
Den stakkels høne er helt blodig og nøgen bagerst på ryggen. Den trykker sig også nå den skrappe høne kommer eller når jeg kommer ud.
Hvad kan jeg gøre for at stoppe det og kan jeg hjælpe på såret på nogen måde.
Alle tre går frejdig rundt i haven, når vi er hjemme, og alle tre lægger æg.

vh Bente
Ny hønseejer.
3 høns, Kobber Marane, Sperbar, Isa Brown

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Disharmoni i hønsegården
« Svar #3 Dato: 26 August , 2020, 16:00 »
Jeg har lidt samme problem. Har te høns af hver sin race som er ca 1½ år gamle.
Den ene har lige ligget skruk en måned og var tidl. øverst i hierakiet. Jeg måtte hjælpe den ud af reden i en uges tid før den gav op.
Nu får den hak af en af de andre to (Hele tiden den samme).
Den stakkels høne er helt blodig og nøgen bagerst på ryggen. Den trykker sig også nå den skrappe høne kommer eller når jeg kommer ud.
Hvad kan jeg gøre for at stoppe det og kan jeg hjælpe på såret på nogen måde.
Alle tre går frejdig rundt i haven, når vi er hjemme, og alle tre lægger æg.

vh Bente

Du kan isolere 'hakkeren' fra de to andre i en uges tid.
Hvis der er blodigt sår på hønen, skal det stoppes omgående. Åbne sår og blod vil kun være starten på at det stakkels offer bliver hakket helt til plukfisk - samtidig gør det slemt ondt på hende. Eventuelt kan du give hende et dækken på, indtil såret er helet op igen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Søren M

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Disharmoni i hønsegården
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2020, 16:12 »
Du har vel ikke fået en 'skabshane'? :o
Nu siger du jo selv, at du holder høns af 2 grunde, og grund nr 2 er netop fornøjelsen ved at have og se på sine høns. Altså ødelægger den aggresive høne fornøjelsen og må væk: til suppe, skraldebøtte eller andet. Og så ville jeg indsætte ikke een men 2 nye isa'er, der kan hamle op med de 2 'gamle'. At indsætte een ny enlig vil kun skabe et nyt problem.
Alternativt kan du tage den aggresive ud af flokken i en uges tid, så den rykker ned i hakkeordenen/hierakiet, når den kommer tilbage, men det kan være en sej kamp.
Og fald ikke for fristelsen til at prøve en anden race - silkehøns fx. Nok har både silker og isa braun (en slags) fjer, men det er lidt lige som at sætte ildere og marsvin i samme bur, fordi begge typer dyr har pels. Isa braun er de høns, der har mest til fælles med veloceraptorer :o

Tak for gode råd! Jeg sendte den aggressive på ferie en uges tid, og det ændrede dynamikken i flokken efter genforeningen.
Selv om der ikke er garanti for noget, så er det absolut en metode med en virkning.
I forbindelse med 'flok' er jeg stødt på at "man siger, at fire høns er bedst, hvis man ønsker en lille flok". Det lyder rigtigt i mine ører – og noget jeg vil forfølge fremover.
Mvh Søren M
Søren M