Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hønseslagtning  (Læst 3394 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
hønseslagtning
« Dato: 09 August , 2020, 07:13 »
Er der nogen herinde der ved hvor lang tid der må gå fra hønens hoved er hugget af og til den bliver rappet og taget ud af.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: hønseslagtning
« Svar #1 Dato: 10 August , 2020, 08:46 »
Det er min erfaring at man for eksempel ikke kan slagte om aftenen, hvilket kunne være nemmere, og så plukke næste morgen.  Maveindholdet går i gæring og giver afsmag til kødet.  Det er bedst at der ikke går ret lang tid inden  udtagningen af indvoldene.  Man kan grovplukke så der er nem adgang til rensning og så udskyde finplukning til et senere tidspunkt.  Jeg lægger fjerkræet på køl i 3-4 dage og kan så færdiggøre plukningen medens det modner.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: hønseslagtning
« Svar #2 Dato: 10 August , 2020, 19:11 »
Jeg har i flere år hugget hovedet af hønen om aftenen, hængt den køligt til næste morgen, og jeg har ikke bemærket nogen dårlig smag.
Det er mindre stressende for hønen, man plukker den lige fra pinden, og vupti, så er det overstået.
Næste morgen er man selv frisk til at ordne den.
Men jeg ville ikke gøre det i denne varme.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: hønseslagtning
« Svar #3 Dato: 10 August , 2020, 21:47 »
tak for svar. Jeg er godt klar over at det er ikke i den her ulidelige varme man skal gøre det. Men jeg vil helt sikkert prøve din metode. Problemet er nemlig også at jeg har lettest ved at fange dem når de er gået på pind. Men indrømmet så sent om aftenen er jeg så sandelig også moden til min seng.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner