Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lav hønsegård - For og imod  (Læst 6609 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rikke S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Lav hønsegård - For og imod
« Dato: 28 April , 2010, 19:18 »
Hejsa

Her er endnu en nybegynder med mange spørgsmål. En del har jeg allerede fundet svar på herinde og gennem alle de hønsebøger jeg har lånt på biblioteket.

Vi er i efteråret 2009 flyttet til et dejligt nedlagt landbrug og vil her i foråret opstarte hønsehold. Jeg er vha. en Google søgning på henholdsvis ”børnevenlige høns” og ”begynder høns” nået frem til at vi skal holde Orpington. Vi har ti kyllinger på vej som klækkes ca. 7. Maj og er derfor i fuld gang med at gøre klar til dem. De skal i første omgang bo i et kaninbur af den type man bruger indendørs og sidenhen flytte ind i et rum i stalden som tydeligvis har været brugt til høns tidligere om end ikke de seneste år. Mit spørgsmål går på hønsegården. Jeg har herinde set billeder af en lav hønsegård (i Marianne Vedels galleri) og synes det ser smart ud. Jeg kan forstå at Orpington høns ikke flyver over et 60 cm hegn så jeg synes at det lyder som spild at lave hønsegården 180 cm høj. Planen er at bygge hønsegården langs med den ydre mur ca. 5 meter lang og 2-2½ meter bred. Siderne skal bestå af trærammer med voliere tråd som hviler på nedgravede fliser (for rævens skyld men også for at give en plan flade at hvile rammerne på da jorden skråner). ”Låget” skal ligeledes bestå af rammer med voliere tråd dog skal noget af det – måske lige under halvdelen – bestå af tagplader for at give ly for regn. Jeg regner med at højden bliver lige over en meter (voliere tråd 90 cm + trærammen + flisekant). ”Låget” skal kunne tages af så man kan komme til at gøre rent…..
Det skal siges at det er planen at hønsene skal gå frit i haven så snart de er store nok til at de omvandrende katte kan lade dem være i fred (hvilket jeg meget håber at de kan – ellers er plan B et græsningsbur). Hønsegården skal primært bruges om morgenen før vi lukker dem ud, som før nævnt til kyllinger samt til dage hvor vi ikke er hjemme (mine pensionerede forældre bor på ejendommen så det er ikke tit ;-)

Hold da op en smøre. Jeg ville egentligt bare spørge til ulemper ved en lav hønsegård  :D

Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Lav hønsegård - For og imod
« Svar #1 Dato: 28 April , 2010, 21:03 »
Velkommen til, kan desværre ikke hjælpe dig, men er helt sikker på der er andre med erfaring, der kan.
Håber du bliver glad for at være her.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Lav hønsegård - For og imod
« Svar #2 Dato: 28 April , 2010, 21:20 »
Hvis du ikke har behov for at kunne færdes inde i gården så er der ingen ulemper ved en lav gård til ikke flyvende høns.
Med venlig hilsen Søs

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Lav hønsegård - For og imod
« Svar #3 Dato: 28 April , 2010, 21:25 »
Bortset fra at de er sværere at fange, hvis du skal håndtere dem :)

Og generelt, er det bare noget nemmere at have en gård, hvor man kan stå oprejst i, mens man river halm sammen, fodrer osv. :)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Lav hønsegård - For og imod
« Svar #4 Dato: 28 April , 2010, 21:56 »
Velkommen til <I
Når jorden skal vendes er det også en absolut ikke ergonomisk korrekt højde.
Ellers lyder det da super.  /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Lav hønsegård - For og imod
« Svar #5 Dato: 29 April , 2010, 06:25 »
Velkommen på forum, Rikke  :D
Min hønsegård er ganske rigtig ca. 1 m i højden, og det har vi bestemt IKKE fortrudt. Toppen består af sektioner af løse rammer, der nemt kan fjernes. Vi havde oprindeligt besluttet os for en gård i fuld højde, men ændrede den beslutning.
Jeg har en enkelt gang prøvet at fange en høne i gården, og det var lade-sig-gørligt. Men jeg foretrækker i det hele taget, at fange høns om aftenen, når de er gået til ro.
Vi er glade for at vi ikke har en voldsom stor hønsegård, her tænker vi også på at det kan virke "voldsomt" på naboerne, og da vi bor i et parcelhuskvarter, betyder det jo noget. Hvis naboerne får en følelse af et voldsomt stort anlæg, kan de måske begynde at få tanker om at hønseholdet griber for meget om sig.
Hønsene går frit i haven på skift. Havde jeg ikke haft den mulighed, skulle gårdene arealmæssigt have været en del større.
Jeg kan se, du bor i Østjylland, og du og din familie skal være hjertelig velkomne til at komme forbi og se "herlighederne".
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rikke S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Lav hønsegård - For og imod
« Svar #6 Dato: 30 April , 2010, 10:17 »
Tusinde tak for hjælpen. Så må vi i gang med at designe, måle op og købe ind så vi er klar til de små <L som jeg dog regner med skal bo indenfor hos mig de første uger alt efter temperaturen udenfor (og om de lugter  *e)
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Lav hønsegård - For og imod
« Svar #7 Dato: 30 April , 2010, 10:59 »
Det gør de *e

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Lav hønsegård - For og imod
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2010, 13:13 »
Jeg havde mine 10 kyllinger på badeværelset den første uge, når det så luktet mere af kyllingene end der gjorde når man havde lavet på toilettet *r så var det tid for dem at flytte ud. De fik masser af halm og de har ikke haft behov for vame, de har haft tilgang på mad og vand hele tiden, så de tålte iallefal den overgang hos mig *o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

sussie

  • Gæst
Sv: Lav hønsegård - For og imod
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2010, 17:37 »
Mine bor altid de første par uger på mit værelse(kald mig bare skør) i en flyttekasse, så jeg kan bruge en ren hver gang. Så kan jeg holde øje med dem i den første tid og det er bare så hyggeligt.