Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tvangsfodring af svane  (Læst 6580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Tiprunner

  • Gæst
Tvangsfodring af svane
« Dato: 16 Februar , 2010, 09:17 »
Jeg har i går samlet en afkræftet fuldvoksen sangsvane op og har installeret den ude på værkstedet. Problemet er at den ikke vil spise det foder jeg har lavet til den; hele korn, valset korn, havregryn og æglægningsfoder til høns opblødt i vand. Foderet har jeg fået anbefalet af to ornitologer samt en vildtplejestation, så den skulle være god nok. Hvis den ikke begynder at tage føde til sig er der to muligheder: Tvangsfodring eller aflivning, jeg vil selvfølgelig helst hvis kræet kunne overleve.
Hvad kan jeg gøre, har i nogle gode ideer    :-\ ???

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Tvangsfodring af svane
« Svar #1 Dato: 16 Februar , 2010, 09:22 »
Jeg ville nok have kontaktet Falck. Der findes mennesker der har forstand på svaner og om de kan reddes eller skal aflives.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Tvangsfodring af svane
« Svar #2 Dato: 16 Februar , 2010, 09:59 »
Det er ikke en god ide at tvangsfodre svanen hvis du ikke ved hvad du gør.
Det kan være at den er afkræftet fordi den har fået noget galt i halsen, fiskekrog, garn , net eller et stykke plastik .
Jeg mener ligesom Lisbeth aflever den hos falck de har folk til det samme.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tvangsfodring af svane
« Svar #3 Dato: 16 Februar , 2010, 10:05 »
Enig, lad en vildtplejestation (dem kender Falck) overtage den. De ved, hvad der skal til. Der er nok faldet mange svaner fra i vinter, så den skulle da helst overleve når du nu har fået fat i den. Vi har haft en knopsvane, der havde spist kunstgødning på en mark. Den gik i rundkreds og havde svært ved at stå på benene. Den blev kørt til dyrlægen, der gav væske og sendte den videre til en vildtplejestation. Nogle dage senere fik vi at vide at den var genudsat ved en nærliggende sø. Fin service, der glæder en fugleven /o Held og lykke med det.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Tiprunner

  • Gæst
Sv: Tvangsfodring af svane
« Svar #4 Dato: 16 Februar , 2010, 10:10 »
Ja, jeres argumenter er jo helt i orden, men jeg tror dog selv jeg vil give det et forsøg, skulle mene at jeg godt kan håndterer situationen. Falck vil indleverer den til den vildtplejestation jeg talte med i går, der sagde god for min indsats. ´
Mit spørgsmål går på en tvangsfodring tips og tricks, det fremgår vist ikke helt klart.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tvangsfodring af svane
« Svar #5 Dato: 16 Februar , 2010, 10:15 »
Jo, men tiden går....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Tvangsfodring af svane
« Svar #6 Dato: 16 Februar , 2010, 10:24 »

Hvis vildtplejestationen har sagt god for din indsats, vil de også kunne vejlede dig nu.

Det er vigtigt, at fuglen snart tager føde til sig, ellers går den til.

Ring til dem hurtigst muligt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Tvangsfodring af svane
« Svar #7 Dato: 16 Februar , 2010, 10:29 »

Det er nok ikke os du skal søge kvalificeret råd hos, men tale med vildtplejestationen om hvad du skal gøre og hvordan.

Jeg mener nu, at fordi man holder høns eller gæs eller andre fugle, er man ikke nødvendigvis i stand til at tage ansvar for så stor og vild en fugl som en svane, der er mange ting at tage hensyn til.
Det er derfor der ligge mange års uddannelse bag dyrepassere og dyrlæger, det er ikke for amatører.

Jeg mener også at du lader tiden gå unødigt, lad hellere eksertisen komme til.
Dog mener jeg da også at det er godt der er nogen der vil tage sig af de dyr der komme i ufører, men jeg ville aldrig kaste mig ud i en svane.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Tiprunner

  • Gæst
Sv: Tvangsfodring af svane
« Svar #8 Dato: 16 Februar , 2010, 10:31 »
Godt så, forkert forum, vi lukker den her. Tak for deltagelse.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tvangsfodring af svane
« Svar #9 Dato: 16 Februar , 2010, 10:53 »
Trist, hvis du blev såret over vores råd. Men man skal ikke spørge, hvis man ikke vil have andres oprigtige mening. Ingen tvivl om at du mener svanen det bedste. Evt. Kunne du får den tilbage til opfedning når vildtplejestationen har fået den lidt på benene - og i gang med at spise?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Tvangsfodring af svane
« Svar #10 Dato: 16 Februar , 2010, 16:23 »
Hej


Idag omkring kl. 9,00 ( tror jeg nok) på P4 sjælland havde man en snak på en ekstpert i svaner og han forklare at svaner kunne klare sig i måneder uden at spise, det var der for de lå stille på isen eller på markerne, de spare på energien på den måde, men var man første begynt at fodre så skulle de have op til 500 gram foder om dagen pr svane.

De fleste svaner er jo vegatare og det var defor de gik på markene nu hvor havet er frosset til, især raps markene var de glade for.

Tommy