Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min rugemaskine  (Læst 32520 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #30 Dato: 06 Februar , 2010, 14:46 »
Hej Mikkel.

Er ikke helt klar over hvad du mener med og tørruge?

Min maskine bruger en hel del vand. Det er jo lufthul langs bagsiden og blæseren, gør jo at det blæser ud.
Når jeg nu i denne omgang ruger æg ud, har jeg været nød til og fylde op med en lille bitte smule vand (3. dagen) for at holde de 30% fugtighed, jeg bruger den første uge.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Min rugemaskine
« Svar #31 Dato: 07 Februar , 2010, 00:05 »
Det der med at skulle undlade at bruge tid på at vende hvert enkelt æg og derved måske miste luftfugtighed og temperatur tror jeg ikke jeg vil tage så tungt : jeg gør det garanteret hurtigere end hønemor når hun render ud med sin klat og får sig en lille smule foder og en tår vand.
Men automatisering på diy plan er jo en udfordring og sjovt ......
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #32 Dato: 07 Februar , 2010, 07:24 »
Hanegalgak:
Det er heller ikke noget problem med og miste temperatur og luftfugtighed, når du skal vende æggene. Æggene, skal jo også køles lidt ned hver dag, så det passer fint.
Fra aftenen den 18. dag, skal man dog ikke åbne maskinen om mulig. Det er lidt svært, hvis du ikke kan fylde på vand udefra.

Kan fortælle at min broder, havde 200 vagtel æg til udrugning for nogle år siden. Den gang det var den store storm. Han bor i syd Sverige og fik 3 dage uden strøm. Æggene havde været i maskinen en uge. Det blev til 150 vagtler alligevel. De blev klækket to dage senere end normalt. Så vi skal nok ikke være så bange for en lille afkøling af æggene.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Min rugemaskine
« Svar #33 Dato: 07 Februar , 2010, 08:03 »


Kan fortælle at min broder, havde 200 vagtel æg til udrugning for nogle år siden. Den gang det var den store storm. Han bor i syd Sverige og fik 3 dage uden strøm. Æggene havde været i maskinen en uge. Det blev til 150 vagtler alligevel. De blev klækket to dage senere end normalt. Så vi skal nok ikke være så bange for en lille afkøling af æggene.

/Thomas

Var der ikke nogle deforme imellem? Vi havde et eksempel her på forum sidste sommer om nogle vaktelæg der blev flyttet, (Berit/Lene.R) altså et par dage uden varme. Det var ikke uden omkostninger, kan jeg huske.
Hilsen
Peter

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Min rugemaskine
« Svar #34 Dato: 07 Februar , 2010, 12:34 »
Jo kyllingerne fik deforme tær og fødder, hvilket ifølge de forskellige rugeanvisninger skulle skyldes svingende temp. De døde efter et par dage en for en  :'( :'(

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #35 Dato: 07 Februar , 2010, 14:25 »
Det ved jeg faktisk ikke, men han har ikke fortælt mig det.

Mener nu ikke at man skal køre uden varme i længere tid. Vil bare sige at det ikke betyder noget at de bliver lidt nedkølede, når man vender æggene.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min rugemaskine
« Svar #36 Dato: 07 Februar , 2010, 16:03 »
Jeg forstår ikke helt med at der er huller bagi den og det afsnit du skriver omkring blæseren, vil du prøve at uddybe dette? Sikke megt jeg kræver af dig :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #37 Dato: 07 Februar , 2010, 16:53 »
Mikkel:
Det er klart jeg vil. Det er lavet lufthuller i bagvæggen (se billede). Blæseren, blæser jo luften rundt i rugekassen. Det vil naturligvis også forsvinde lidt fugt ud af lufthullerne.

Du spørg bare mere, hvis det er noget.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min rugemaskine
« Svar #38 Dato: 07 Februar , 2010, 17:16 »
Ahha, på den måde! Jo nu er jeg med. Det kan være det melder sig flere spørgsmål når jeg skal igang med at bygge den :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: Min rugemaskine
« Svar #39 Dato: 09 Februar , 2010, 08:07 »
Hej,

Den ser rigtig fin ud din maskine -
Ligner til forveksling den som jeg og byggede i sommers og har stående klar på loftet  :)
Glad for at høre om dine fine resultater med udrugningerne. jeg var også tilfreds med mit første forsøg.
Tror jeg vil prøve at installere det der kapillærrør i min maskine.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #40 Dato: 09 Februar , 2010, 11:02 »
Hej Martin.
Det er ikke til forveksling, den ligner din rugemaskine
Det var dig, der gav mig idéen.
Den store forskel er kapillærrøret. Det virker udmærket.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min rugemaskine
« Svar #41 Dato: 17 Februar , 2010, 21:03 »
Har indtil nu skaffet lidt forskellige ting til den ;)..

Jeg har idag fået en kasse på 60*40*32. Så har jeg fået fat i to riste fra et gammelt køleskab og en glasplade fra samme. Jeg har også fået fat i et kapillærrør fra et køleskab, så det kører bare derudaf.
Vi gør det at vi tager nogle 40 mm rør og skærer over. Dem ligger vi i bunden af flamingokassen rundt langs med kanten, så sætter vi et lille vandrør udenpå igennem flamingovæggen, og en lille prop i den. Derved kan jeg så fylde på uden at åbne maskinen. Jeg beklæder de to riste med volieretråd, og placere dem ovenpå vandrørene, så kan kyllingerne ikke få kontakt med vandet, men derved er pladsen på rugepladen sparet, så der kan være flere æg. Min plan er at lave det så jeg kan vende æggene udefra vha. 16mm rundstokke. Jeg tænkte at jeg bare stak dem ud af siderne, så jeg kan tage ved stavene udvændig og dreje dem. Tror i det vil virke? Blæseren vil blive sat på i den ene side, så kyllingerne ikke kan nå op til den. Kan kyllingerne klare faldet fra rullestavene og ned på tråden? der bliver vel ca 3-5 cm ned :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Min rugemaskine
« Svar #42 Dato: 17 Februar , 2010, 22:19 »
Det lyder godt Mikkel.

Det er også sådan, jeg vil gøre med vandet, i den næste maskin.

Det med vendingen lyder også godt. Er ikke helt klar over hvordan kyllingerne skal kunne falde ned? Tror vel ellers ikke de tager skade af og falde 3 - 5 cm.

Held og lykke.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min rugemaskine
« Svar #43 Dato: 17 Februar , 2010, 22:27 »
Det er for at æggene ikke skal ligge og skrabe imod bunden, så de får riser i skalden. Så hæver man dem, så de ligger oppe i luften i stedet :)

Jo tak, og også held og lykke med din næste maskine ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline eldoni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Min rugemaskine
« Svar #44 Dato: 25 Februar , 2010, 10:14 »
Det er en helt fantastisk tråd.

Jeg vil også prøve at lave en rugemaskine ala den diskuterede, da jeg vist har det hele liggende.... Jeg ved dog ikke helt om jeg vil forsøge at lave automatisk vending af ægene. Alternativt havde jeg via inspiration fra amerikanske sider tænkt på at lille et fint lag sten i bunden, således at disse holdt på varmen og hurtigt vil temperaturen tilbage til udgangspunktet.

Hvad er jeres mening om dette?