Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...  (Læst 9817 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #15 Dato: 20 Januar , 2010, 11:25 »
Hmmm..jeg må så sige at mine araucanere er afsindige fræsere....... fik min første araucaner af Lone fordi den hele tiden gravede sig ud af hendes fræser  ;D. Det mærker jeg selvfølgelig ikk nu fordi de går frit ...men bag hegn kan de virkelig udrette noget !!!
Med venlig hilsen Søs

Susanne

  • Gæst
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #16 Dato: 22 Januar , 2010, 19:50 »
Jeg læser med med stor interesse.

Jeg kan huske, at jeg i "Den store bog om selvforsyning" af John Seymour (som jeg desværre lånte ud omkring 1980 og aldrig har fået tilbage - og som er udsolgt antikvarisk) husker at have læst, at en hønsefræser rent faktisk kan være en stor hjælp til ukrudtsbekæmpelse i køkkenhaven. SÅ VIDT JEG HUSKER - min hukommelse kan jo godt have ændret lidt på de indre billeder undervejs  :D

Altså noget med at holde rent mellem rækkerne ved at flytte den - løbende - rundt efterhånden som al ukrudt og spirer er væk.

Dengang syntes jeg, at det lød ret besnærende - og det gør jeg stadig.

Er der nogen, der - sådan rigtigt - har haft held med at fjerne ukrudt, gøde og skrabe rundt i jorden - alt sammen i ét hug? Og rent faktisk formået at holde rent mellem rækkerne i en stor køkkenhave?

Jeg er godt klar over, at fræseren i dette tilfælde skal være en smal model - eller rækkerne i køkkenhaven skal være langt fra hinanden.

Eller er den mere anvendelig til et stykke jord, der er vokset godt til - og ikke præcis i køkkenhaven?

Er der hønsefræser-eksperter på linien?

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #17 Dato: 22 Januar , 2010, 20:15 »
@susanne : Ja ham Seymour har lavet nogle kult bøger , har fået "den nye selvforsynende have" for 170 kr. i år helt sprit ny  :D Den anden leder jeg også efter !
Jeg skal nok vende tilbage med fræse projektet - også omkring skvalderkål som huserer på et af arealerne ! Det bliver nok også nemt at konkludere på flere racer : jeg får brug for mere end een fræse - så hvorfor ikke prøve lidt forskelligt ?
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #18 Dato: 22 Januar , 2010, 20:16 »
Vi har jo hønsene i vores skel netop for at holde ukrudtet nede. Det de ikke æder skraber de ihjel. Det virker !!!Jeg smider bare noget foder der hvor det værste krat er ...så går pyllerne i gang.

Skulle jeg nu en dag vælge at lave en mindre fræser til et bed så skal jeg være opmærksom på de ikke lige har mæsket sig i fx brændenældefrø ..ellers er det jo lige meget at de æder ukrudtet hvis de smider brændenældefrø ud i den anden ende.

Mine bede med spagnum i holder de næsten fri for ukrudt helt af sig selv da de elsker at sandbade i det .....selvfølgelig kræver det robuste planter som fx krydderurter.

Kanten langs græsplænen er også næsten vedligeholdelsesfri ..der elsker de også at pusle rundt.

Men fx en fræser på størrelse med de der trekantede kaninløbegårde er 1 høne med kyllinger kun en dag om at rydde jorden i ...også hvis det er noget så robust som græsplæne.

Ku´det bruges til lidt ?
Med venlig hilsen Søs

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #19 Dato: 22 Januar , 2010, 20:36 »
@søs: det kunne bruges - vi har nemlig også noget åregammelt "græsplæne" model "træls for en benzin fræser" fordi græsset pakker sammen i knivene hele tiden - det kan jo betvinges på denne måde  ;D
Det var en dejlig dejlig oplysning ...
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #20 Dato: 22 Januar , 2010, 20:43 »
Jeps ..især kyllingeførere er de rene bulldosere  /o
Med venlig hilsen Søs

Susanne

  • Gæst
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #21 Dato: 22 Januar , 2010, 21:34 »
@Søs: Det ku bruges MEGET! Du har åbenbart vaskeægte gode afprøvede erfaringer - testet på egen grund!

Jeg vil ha en fræser, vil jeg!

Og den skal være færdig inden det blir forår og havesæson! (sådan en må jeg da selv kunne flikke sammen)

@hanegalgak: Held og lykke med dit forsøg - det blir spændende at følge med i! (Og jeg har selv købt "Den selvforsynende have" fra 1998 - men den er blot en blodfattig udgave af  "Den store bog om selvforsyning" - ihvertfald hvad hønsehold og hønsefræseri  angår.

Hmmmmm... måske sku man anlægge en større køkkenhave i år? (Nej nej - det var for sjov!)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #22 Dato: 22 Januar , 2010, 23:10 »
*gg* det jo fordelen ved at have fritgående høns ...MEN kræver jo også at må finde sig i de æder andet end ukrudt. Urtebedet er dog et godt sted ..de gider ikk de aromatiske krydderurter ..men æææælsker bare at slænge sig mellem dem.

ved frugtbuske ja det er det kom først Frede mellem høns og mennesker.

Men det jo også fordi vi ikke har en desideret køkkenhave som vi kan afskærme ...vi har bare sårn ting hvor vi nu syns. Så her overlever de planter der kan klare hønsene (faktisk mange) Og de høns der kan overleve kulden og ræven (desværre så ikk så mange  ;))
Med venlig hilsen Søs

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #23 Dato: 22 Januar , 2010, 23:34 »
@susanne : hvor stor er jeres køkkenhave ?
Vi er blevet enige om noget ala Seymour og højbede - samt kartofler en masse og 2 slags kål til hønsene.
Helge Petersen ( fra radioen og div. bøger) siger jo at 100-200 m2 køkkenhave nemt giver 3000 kr besparet i husholdningen .....
Og med hønsegødning, hestelort fra Mortends og kogødning fra naboen - så er den del af projektet klaret  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Susanne

  • Gæst
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #24 Dato: 23 Januar , 2010, 09:15 »
@hanegalgak: Vores køkkenhave er på omkring 140 kvadratmeter. Ingen højbede - kun flad jord med rækker - a la Søren Ryge.

Og der sker det forunderlige hvert eneste år. Det billede jeg har i baghovedet af en smuk renholdt bølgende blomster-urte-have forvandles i løbet af sommeren til et vildnis (som dog giver godt med produkter til vores husholdning )

Til foråret bliver hele stykket fræset ned - med ukrudt og planterester - og så starter drømmen igen!

Og det er her, jeg kunne tænke mig lidt hønsehjælp.

Jeg ved bare ikke om det er særlig realistisk - eller om jeg bare er faldet for fristelsen til at tro, at der findes "nemme løsninger" der kan erstatte det der lidt sure - så'n når man skal ned på alle fire og kratte ukrudt op i blæsevejr og rusk fordi det er den eneste fridag man lige har )

Men i år skal det prøves!

Jeres projekt lyder spændende og gennemtænkt. Og jeg glæder mig til at læse med på sidelinien, når I gør jeres erfaringer med fræseren - eller rettere fræserne  /o

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #25 Dato: 23 Januar , 2010, 09:50 »
For 20 år siden prøvede jeg "Seymore-metoden" med tre tidligere burhøner i et græsningsbur med en tilhørende sove/redekasse. Buret passede i bredde over bedene og blev så trukket "ned ad rækken" når der var kradset godt igennem. Egentligt virkede det OK, selvom der var lidt efterlugning af ting, der ikke faldt i hønsesmag. Men jeg tror da nok at burhønsene fik indhentet deres behov for at skrabe :D. Jeg vil tro at de tre høner klarede 2 kvadratmeter dagligt. Det bliver da også til noget.
Men så flyttede min mand ind med sin fræser.............. ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #26 Dato: 23 Januar , 2010, 10:53 »
og så er der jo det med tiden ...inden høns med fræser er nået ned i den ene ende ja så pibler spirerne frem i den anden.

grunden til vi fx kan løbe tør for mælkebøtter, skvalderkål og padderokker ...det fordi kaninerne esker disse ...og der skal plukkes mange når man har 12 kaniner.

En palleramme med 2 marsvin gnaver græsplæne smuk på 1 døgn ... 2 døgn ...så der kun jord tilbage ! Selvfølgelig med græsrødder i men INTET højt græs. Jep..klipperen på havetraktoren døde sidste år ...så her praktiseres studier i marsvinehavepleje. De kan holde ca 20 kvadratmeter græs pænt ved daglig flytning af ramme.

løsgående høns holder også græsset pænt. Men huller forekommer. Kaniner = huller alle vegne !!!!

Alternativt kan der lægges plader/sække osv ud over det område græs/ukrudt man vil ha´dræbt. Når det er råddent/gult/ visnet viser man lige hønsene hvilke herligheder af insekter der ligger under ..og så rufler de det hele godt igennem.

« Senest Redigeret: 23 Januar , 2010, 11:01 Fra Søs Rose Markvardsen »
Med venlig hilsen Søs

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #27 Dato: 04 Marts , 2010, 20:58 »
WELSUMERE!!! De rydder lynhurtigt et begrænset område for grønt.! Det har herhjemme betydet at vi iår har været nødt til at sætte Welsumerene ind i den faste gård, og silker "ud" i fræseren.
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #28 Dato: 05 Marts , 2010, 06:31 »
Tænkte bare på, at sådan et "tårn" de leverer brænde i jo stort set er en færdigbygget fræser, der bare mangler tråd og håndtag?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund