Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...  (Læst 9816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Dato: 19 Januar , 2010, 17:03 »
Vi skal jo til at genopbygge en elt ny have , efter tidligere ejere af vores sted ikke har udført andet end plæneklipning.
Naturligvis kommer der maskiner i noget af jorden til hjælp , men det er ikke alle steder de kan komme.
Planen er at bygge et lille hus som let kan flyttes og dertil hørende fræse. Fræsen placeres over et stykke med åregammelt ukrudt og græs , i med høns og nogle uger senere skulle jorden gerne være gold. Herefter kan jeg grave det med hånddoseren medens fræsen er flyttet og hønsene i gang med næste areal !  osv  osv
Men hvilken race er suverænt gode små "fræsere" sådan nogle rigtige "bøller" der ikke er velkomne i alle bedene i haven ?
Kan i forvejen melde at araucana og silker ikke har de eftersøgte egenskaber i den grad jeg ønsker  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #1 Dato: 19 Januar , 2010, 17:07 »
Jeg har haft Danske landhøns de var gode til at grave  lige pt har jeg Gule Orpington og de kan også godt .
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2010, 17:18 »
Du kan også fravælge kortbenede racer og racer med fjer på benene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #3 Dato: 19 Januar , 2010, 17:56 »
Dur kyllinger til det formål? Jeg har nogle bede der skal ordnes ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #4 Dato: 19 Januar , 2010, 18:08 »
Du beholder da bare halvdelen af de Plymoer vi har i rugemaskinen - "Why Flymo when you can Plymo..."   ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #5 Dato: 19 Januar , 2010, 18:09 »
Altså de hybridhøns jeg har haft ikke bare fræser, de PLØJER :) De er super effektive og de jævner alt på vejen.
Men maranerne er også gode, de har dog lidt fjer som "skåner" jorden lidt, men til gengæld spiser de snegle ( de er vel franskmænd /3 )

Du beholder da bare halvdelen af de Plymoer vi har i rugemaskinen - "Why Flymo when you can Plymo..."   ;D

LOOL
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #6 Dato: 19 Januar , 2010, 19:32 »
enten har jeg for få høns eller for megen plads, der er ikke nogen der graver noget her, hverken maran eller orpington  /d  eller også går de i skoven og bladre /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #7 Dato: 19 Januar , 2010, 19:45 »

Wanda  ;D jeg viser lige dit indlæg til mine 5 hybrider.

Jeg havde sådan håbet på, at de ville holde skvalderkål og andet ikke så velkomment grønt væk fra haven...men de fræser absolut intet grønt væk  >:(.

De holder mine bede fint revne, skraber som gale i områder med gamle blade, og graver kæmpe huller til at sand/jordbade i... de spiser enorme mængder af mælkebøtteblade - men det er nogle, som jeg må finde andre steder ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #8 Dato: 19 Januar , 2010, 20:17 »
Hanekyllinger er suveræne
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #9 Dato: 19 Januar , 2010, 21:37 »
Helt klart de bedste til det formål er esaBrown el. hybrider..de er hyper aktive..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #10 Dato: 19 Januar , 2010, 22:10 »
Jeg havde sådan håbet på, at de ville holde skvalderkål og andet ikke så velkomment grønt væk fra haven...men de fræser absolut intet grønt væk  >:(.

Nej skvalderkål er en af de grønne vækster som ikke figurerer på hønsenes spiseseddel, desværre. Der er enkelte ting de går langt uden om og da især hvis de går løse i haven, så de har mange 'retter' at vælge mellem. Har de store områder at bevæge sig på kan det være svært at se at de gør indhug i noget af det grønne, med mindre de er rigtig mange eller det er fordi de har været efter ens forårs og sommerblomster  :D .

Løvstikke er en anden plante de går uden om. Jeg har 3 store planter stående i hønsegården og de får lov at vokse sig store og frodige hvert år.
Mvh
Erik Andersen

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #11 Dato: 20 Januar , 2010, 08:45 »
Men som Jan skriver i sit oprindelige indlæg er det jo ikke fritgående høns der er tale om, mens høns der er "spærret inde" i en hønsefræser. Jeg tror at jorden under en hønsefræser hurtigt vil blive "gold" som Jan selv skriver - uanset hvilke høns der går der.

Men jeg kiggede da lige igen i "Den store hønsebog" (Liljensøe) som jeg har lånt på biblioteket. I bogen skrive Jørgen Liljensøe at det er de mellemstore racer, der skraber mest og de tunge, der er mindst tilbøjelige til at skrabe.

I øvrigt er det da en supersjov ide at lave en mobil hønsefræser, der let kan flyttes rundt. Jeg vil foreslå en model med to bærehåndtag i hver ende og så lave den i en rimelig stor udgave (jeg kender jo størrelsen af din have...) som så kan flyttes af to personer vha. håndtagene. Jeg har før set billeder af sådan en hønsefræser med håndtag i hver ende - jeg tror det må være løsningen, og så en 3-4 halvstore Plymouth Rock kyllinger i den, så kører det.

Billede af hønsefræser med håndtag her: http://www.cheapeats.ie/2009/04/03/eggs-is-not-eggs/

Eller her: http://www.chickencoopplansnow.com/printable-plans-for-building-a-chicken-coop/

Eller en lidt mindre udgave med hjul i den ene ende og håndtag i den anden: http://www.taastrupnetavis.dk/default.asp?SiteMap=1&Dok=701&Emne=36

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #12 Dato: 20 Januar , 2010, 09:51 »
Skånske Blomsterhøns er ganske gode fræsere.

De fræste i hvertfald mit areal op, i løbet af no time, og selv liljekonvallerne, som ellers er giftige er væk.

Så dem kan jeg varmt anbefale, og så er der jo supergode æg samtidigt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #13 Dato: 20 Januar , 2010, 10:15 »
Skal du have passet dine hække er Brahma og Orpington perfekte, de ynder at gå i skygge ef en hæk så som eks. liguster.

Det eneste du skal, er rive bladene væk på plænen bagefter  /o

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Rigtige "fræsere" i en hønsefræse ...
« Svar #14 Dato: 20 Januar , 2010, 11:12 »
Begge mine racer har fået forkærlighed for mine hindbærbede. Møgsted at gøre rent, men det slap jeg for hele sidste sommer, og fik stadig masser af hindbær. /o
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)