Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkuner, hvordan og hvorledes  (Læst 14111 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Dato: 11 November , 2009, 20:55 »
Så fik hun lige en ide igen hende den tossede fra feld ;)

Jeg kunne rigtig godt tænke mig til næste år at fede nogle kalkuner op, bare en 3-5 stykker. MEn så vælter alle spørgsmålene jo frem.

Er det en fordel at få en høne til at ruge dem ud?
Kan de gå med hønsene?
Hvad skal de spise?
Hvis jeg skaffer dem som kylloinger hvor gamle skal de så helst være
hvor meget plads skal de have
Hvilken race er bedst, de skal bare blive store og spiseklare i løbet af sommer/efterår :)

Kom med ALLE jeres guldkorn folkens :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Svar #1 Dato: 11 November , 2009, 22:47 »
Min mor har haft kalkuner i årevis... hun køber dem når de er varmefri...
hun har et hus de kan gå ind i om natten, og så går de ellers på et græsstykke, hvor hun kan flytte hegnet lidt rundt... de jokker jo voldsomt rundt... de får valset havre og lidt soyaskrå... fra os... men lidt hønsemad vil de sikkert også sætte pris på... og så æder de græs og diverse grønsagsrester som kommer fra køkkenhaven... ikke rester fra køkkenet så vidt jeg ved
dem hun har lige nu er fra juni/juli og skal slagtes om en 2 - 3 uger... de kommer nok op i samme kampvægt som sidste år... hvor de vejede mellem 5 og 8 kg uden motor og frakke...
du skal være opmærksom på at de er MEGET store at slagte... basker voldsomt....også efter at øksen er faldet... men det er MUMS både kødet og SUPPEN... øøiiiieee... DET er guf!
HELD og lykke!
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Svar #2 Dato: 11 November , 2009, 22:50 »
Hej Wanda.
Iwers er en guldgrube med kalkuner , mine rødvingede er fra ham.
Som kyllinger er de nogle sarte skabninger , men derfra vokser de bare og viser mere og mere de ikke ligefrem stod først i køen da smartness blev tildelt.
 Det er et syn af en anden verden når de flyver  ;D Rødvingede kalkuner flyver !
Hvad de mangler i smartness har de til fulde i hjertevarme : mine perler er helt og aldeles adopteret af dem !
De går fint sammen med Houdini og co.  De er bare ikke tilfredse med silkevild ( hun terroriserer perlerne ) og det må man ikke med adoptivbørn !  ;D
Mine spiser alt muligt - som hønsene - men meget mere. Lige pt er der noget ukrudt som om modent med frøstande - virker olie holdigt - DET får de meget tid til at gå med - han pludrer løs , når han finder en ny stængel.
Prøv klubben DGAK under DffR på mail : bijbij61@msn.com.
Nå jo - måske er de ikke helt uden smartness : vi havde overnattende gæster , når sanne eller jeg kom ud , var alt i orden = nå , bare jer. MEN når gæsterne kom ud = fremmede pludr pludr skræp og larm.
Iwers fik nogle i år , hans egen høne rugede ud - men han siger det er vanskeligt !

Håber dette hjælper dig lidt !

kh          hanegakkelak  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Svar #3 Dato: 11 November , 2009, 23:30 »
Mine forældre har haft de der sorte almindelige kalkuner. De blev kæmpestore!!! og kokken jagtede rundt efter min far. Et syn for guder, der dog endte med at koste den livet, da min far ikke ville finde sig i ikke at kunne gå ud i sin egen have. Hønen rugede, men den trådte alle æggene i stykker, så det vil nok være smart med en høne/rugemaskine til den affære. Imponerende fugle, men nok ikke videre overfrankerede...  ::)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Svar #4 Dato: 12 November , 2009, 02:46 »
Hi Wanda

Få dem ruget ud i ruge maskine sammen med hønse æggene.Kyllingerne vil lære dem at spise.Kalkuner er skønne men ikke de hmm klogeste ;D

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Svar #5 Dato: 12 November , 2009, 06:20 »
Ej hvor er I søde, sikke en masse hjælp. JEg tror sq godt jeg tør vove forsøget. JEg havde forestillet mig at jeg afleverede dem ved en slagter når den ting skal iværksættes :)
Hvilken race er mest slagte egnet, altså mest kød på kortest tid.? (og helst ikke flyvende ;) )

Og hvem har sådan nogle i nærheden af 17. plovfuge :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Svar #6 Dato: 12 November , 2009, 07:06 »
Hvis det kun er til slagt med mest muligt kød, ville jeg vælge hvide kalkuner 3-6 uger gamle, de er MEGET sarte fra små af... når først de er i gang tåler de hvad som helst, jeg har med stort held fodret med alm. svinefoder til fedesvin og hvede, alle har vejet over 10 kg slagtet, den største 16 kg. grydeklar  :o

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Svar #7 Dato: 12 November , 2009, 07:21 »
Sejt...sårn nogle skal jeg ha´til næste år !
Tak for tråden Wanda  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Svar #8 Dato: 12 November , 2009, 07:48 »
@ Wanda

De hvide hybrid kalkuner vokser stærkt og bliver meget store, ligesom hybrid plymouth rock.

Jeg fik engang sådan en hane (Kalle) han vejede 25 kg. levende vægt og 19 kg. slagtet.

Jeg ville dog til hver en tid vælge Bronze Kalkuner, hvis jeg skulle avle med dem, de er de største og synes jeg smukkeste af de racer vi har.
Der er også den sort/hvide Crolwitzer, som ikke er helt så stor som Bronzen, men meget smuk.

Kalkunkyllinger er meget sarte som små og kræver mere omhu end alm. kyllinger. Så hvis du KUN skal slagte, så køb de hvide som startede og ikke som daggamle.

Kalkuner (ihvertfald racerne) flyver godt, især hønerne, så indhegningen skal være høj eller gården overdækket.

Kalkunerne er dejlige dyr, som er sjove at studere, man får dog aldrig det sidste ord mere  ;D Jeg havde selv Bronze Kalkuner, men de måtte desværre vige pladsen for hønsene, i 2005 da kravet om at fjerkræ skulle være under fast tag, pga fugleinfluenza hysteriet  :( :'(
De var ellers meget lovende ungdyr.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Svar #9 Dato: 12 November , 2009, 08:07 »
Jeg har haft kalkuner i mange år.

Jeg køber altid hvide, som er varmefri og så giver jeg dem alligevel varme i starten, da de er meget sarte og jeg tror, der automatisk er varmere i et hus med flere 100stk end hos mig.

De får startfoder blandet med valset byg, hvede og alt muligt fra køkkenet, derudover finder de selvfølgelig selv græs m.m. når de bliver så gamle, at de får lov at komme ud.

Man skal passe på, at det er startfoder, som kalkuner kan tåle, da nogle slags er tilføjet noget, som kalkuner IKKE kan tåle.

Sidste år kom vores nabo i tanke om, at han ville give os alt det grisefoder som kalkunerne kunne spise, hvis vi så ville have 2 ekstra til at gå, som han jo så skulle have, når de var store. Det lød som et fint arrangement for begge parter, men alle kalkuner døde. Jeg tror man skal give grisene grisefoderet og så købe det rigtige foder til sine kalkuner.

Vores plejer at veje 10-18kg slagtet og rengjorte. Der er stor forskel på høner og haner.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Svar #10 Dato: 15 December , 2009, 21:44 »
vi Har ogaå prøvet hvide kalkuner, og købt dem varmefri, mener det var omkring 50kr stk.
vi havde dem 3 år i træk første år sagde de ikke så meget, andet år mere og sidste år fik vi bygget ny stald, så der var meget uro og der sagde de pludder pludder rigtig tit, så jeg blev rigtig træt af at høre på dem, det skal siges det var nye hold hvert år.
Jeg havde dem i en hesteboks, og de blev fodret med slagte svine fodder, der skulle to mand til at slagte dem, de er virkelig store og stærke de kuner, jeg ville så gerne selv prøve at holde en, men når jeg så så min mand hoppe rundt på knæene, fordi han næsten sad på en kalkun, ja så ku jeg godt se pointen, og han er en ok stærk mand.
Det er en hel fest at slagte de dyr, og meget kød aaah.
drømmer nu om af få et par stykker til sommer, og så skal de gå i en del af hønsegården, hvor jeg ikke skal høre på dem så meget.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kalkuner, hvordan og hvorledes
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2011, 10:47 »
hvordan er de Krolwitzer i vægt og til slagt??
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger