Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan undgår I rotter?  (Læst 70909 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #75 Dato: 17 Oktober , 2008, 17:37 »
Er det så den der kloak blok der er giften eller hvad??.. jeg fik jo bare en stak poser af de røde korn der da rottefængern var her sidste år.. Men jeg kan da godt se det er mere smart med sådan en blok.. så måske sku jeg lige ha en snak med ham.. :-\..

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #76 Dato: 17 Oktober , 2008, 20:57 »
Hej Jan R

Jeg så den nye rottefælde demonstreret på DR Update.
Det er simpelthen 9-12 spyd der skydes ned fra oven når rotterne går under den. De dør øjeblikkeligt og bliver så bare skyllet videre ud i kloakken.....
Det så S..... smart ud.
MVH Lene, Rungsted

Offline Mette Randi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #77 Dato: 21 Januar , 2009, 21:43 »
Kan rotter finde på at spise æg? I den sidste tid har jeg oplevet flere dage om ugen, at der ikke er nogen æg. Mine 4 høns plejer ellers at lægge 3-4 æg hver dag. Jeg har opdaget flere huller i jorden, de går ligesom ind under hønsehuset, så jeg er lidt bange for der er rotter. Jeg har læst hele tråden her, og sidder og overvejer, om jeg overhovedet gider have høns mere. Hvis der ikke må ligge en eneste hønselort på hele matriklen, synes jeg lidt af ideen med at holde høns forsvinder. Jeg bruger jo gødningen til kompost til køkkenhaven, - et godt økologisk princip! Jeg forstår heller ikke helt hvordan man skal fodre hønsene uden der kommer til at være foder et eller andet sted. De skal jo have nok næring, så de også kan lægge æg (hvor meget skal de egentlig have? - de får æglægningsfoder og madrester, men aldrig kød!) Hønsehuset er et gammelt solidt legehus der står på jorden, med isoleret gulv. Der er ingen huller inde i huset, men selvfølgelig fri adgang gennem døren. Redekassen er direkte på gulvet, hvilket måske ikke er så smart.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #78 Dato: 21 Januar , 2009, 22:42 »
Hej Randi
Fat mod og giv da ikke op !
Det er langt mere sandsynligt at dine høns bare holder pause hvilket er naturens gang når det er vinter/mørkt og koldt. Det har jo de sidste 14 dage været frost on and off.
Jeg får stort set heller ingen æg pt.  Jeg har endda lys hos mine men har da tænkt at slukke nu og give dem den pause de har brug for.

Man ser somregel tydelige spor efter rotter såsom ekskrementer og nygravet jord når der rotter der har sin daglige gang på matriklen.

Er der en speciel grund til at du ikke giver dine høns kød ?
Det er de nemlig helt vilde med og det er en god proteinkilde.

Mvh Lene, Rungsted

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #79 Dato: 21 Januar , 2009, 23:02 »
Hvis det er rotter du har fået som gæster i dit hønsehus er det et spørgsmål om tid før de æder hønsene. For nylig havde min lillebror rotter i et hus hvor han har Chincilaer, de små pelsdyr. Pluselig lå der 3 stykker der var ædt af rotterne. Chicilaerne har en stor voliere og er meget adrætte, men ikke nok til at slippe fra rotterne. Jeg har selv for mange år siden midstet endog meget store høns der blev rotternes bytte. Vi boede på en stor meget gammel gård hvor der konstant var rotter i staldbygningerne på grund af dårlig veligeholdelse. På trods af ihærdige forsøg på at holde dem ude af mit hønsehus der lå et stykke fra staldbygningerne kom der af og til rotter på besøg.
En efiktiv måde at holde rotter ude på er ved at ligge fliser eller 10 cm. godt beton i bunden af hønsehuse med jordbund. Hvis betonnen ikke er blandet ordetlig og der er svaget steder vil det være til mere skade end gavn, da rotterne så ville kune gå under gulvet og yngler her. Tråd i bunden er heller ikke nogen god ide da rotterne ville kunne gå under tråden og foderet falder direkte ned til dem. Det er også vigtigt at der ikke er hulrum som de kan gemme sig i. Samtidig er det en god ide at heve giftstationer opstillet på strategisk gode steder.

Offline Mette Randi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #80 Dato: 24 Januar , 2009, 09:48 »
Tak for svar og opmuntrende ord. jeg tror heller ikke jeg giver op lige med det samme! Nu har jeg så haft besøg af kommunens rottemand, som puttede blå giftblokke ned i de huller der er ind under hønsehuset. Han mente det nok skulle virke, selvom hønsene får æglægningsfoder. I dag var der et nyt hul, og stadig ingen æg, så der vist ingen tvivl om, at det er rotter, der er på spil. Det er jo ikke bare en nedgang i antal æg, det er total stop, næsten fra den ene dag til den anden. Måske skal jeg også bare slukke for lyset, så de kan få en pause. Så er der heller ikke så meget for rotterne at komme efter! Grunden til jeg ikke har givet hønsene kød er netop, at jeg havde hørt det trak rotter til... Nu håber jeg så bare ikke, at de også tager hønsene. :-\

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #81 Dato: 24 Januar , 2009, 15:08 »
Du skal bare aldrig give mere mad end hønsene kan spise op.
Mine får madrester med alt muligt i. De spiser det med det samme.
MVH Lene

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #82 Dato: 24 Januar , 2009, 18:10 »
Jeg har haft samme problem med at æggene forsvandt, men fandt ud af at det var skaderne der var helt inde i hønsehuset, og tømte rederne fra en ende af... kunne se at de var helt husvante  :( På mindre end en uge fangede jeg 5 skader i en fælde, og så var æggene der igen...

Offline Rinus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
  • Hvad er livet uden en høne?
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #83 Dato: 17 April , 2009, 17:29 »
Du skal da bare hà 1-2 mrasvin gående sammen med hønsne ;D rotter kan nemelig ikke lide lugten af dem ;)  :D
Mvh Karina :D
0.0.3 silkekylinger. 0.1 Dansk spids (Molly). 1.3 katte.