Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan undgår I rotter?  (Læst 70911 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #15 Dato: 27 Februar , 2008, 18:06 »
Vi har også både rotter og mus. Og det hører med når man bor på landet, med bønder til naboer og dyr i stalden. Men vi gør alt for at holde problemet nede. Lukkede foderspande og kun så meget i truget at det bliver ædt op hurtigt.

Vi ligger også gift ud og det holder rotterne nede. Strejferne finder ikke mad og hvis de alligevel bliver, så dør de af giften.

Et ps. er at jer med hunde skal huske at samle lorte op i haven. Det er nemlig guf for rotter.
Hilsen Susanne

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #16 Dato: 27 Februar , 2008, 20:00 »
Helle, du stiller nogle rigtig gode spørgsmål, og hvis de svar jeg giver nedenfor er forkerte, kommer jeg til at betale en høj pris for det, idet det hønsehus, jeg går og bygger på for øjeblikket, er bygget efter netop de principper, jeg svarer efter!

Men hvis jeg så bygger et hus på pæle, som I foreslår, hvordan undgår jeg så, at det trækker helt vildt under huset? Skal det isoleres nedenunder?

Jeg lader væggene gå ned til jorden på mindst to af siderne, muligvis tre. På den måde bliver der mindre træk. Gulvene bliver isoleret med 50-75 mm rockwool, det må være nok til høns og kyllinger (håber jeg).

Hvordan undgår jeg, at rotten vil leve i dét? Kan den ikke fare op ad træet og op til taget og den vej ind? Behøver den overhovedet søge så langt - jeg har da læst, at alt, der ikke er jern, kan de bide over og igennem - så hvad er et pytte skykke træplade-bund for dem?

Når huset bliver hævet, fratager man rotten muligheden for at bo under noget. Den vil nemlig gerne være i sikkerhed for ækle(!) rovdyr, og fliser og brændestabler, fundamenter der ikke går dybt ned, etc, er perfekte steder for en rotte at grave sig ind under og bo trygt og sikkert. Med huset stående på pæle, med lys og træk og ikke mindst en jordoverflade som er bar, har rotten ikke nær så attraktive vilkår som hvis det var et hønsehus stående på fliser eller et tyndt fundament.

Mit hus bliver også isoleret i væggene, men jeg tror og håber på at en rotte vil finde det ganske utiltrækkende at skulle klatre op i luften for derefter at hænge og gnave sig ind. Det gamle hønsehus har masser af gnavhuller, men de er allesammen i jordhøjde, hvor rotten har kunnet gnave i fred og ro bag noget skrammel, der har stået op ad huset. Når den først er inde i isoleringen, gnaver den sig ud hvor den har lyst (og det er mange steder i vores gamle hus!).

>:( Argh, det lille møgdyr!

Enig, åh så enig! Kunne ræven og rotten ikke blive enig om at koncentrere sig om hinanden, og så lade os andre være i fred!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Ravennest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #17 Dato: 27 Februar , 2008, 21:03 »
Jeg har hørt i nyheder at rotte bestanden er steget meget pga. den meget varme vinter vi har haft.
« Senest Redigeret: 27 Februar , 2008, 21:31 Fra Ravennest »

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #18 Dato: 27 Februar , 2008, 21:50 »
Jeg har aldrig haft isolering i nogen af mine hønsehuse. Mest fordi at det er det rene paradis for mus og rotter at bo i den lune isolering. Mit hus er også hævet fra jorden, godt nok kun ca. 30 cm. og der er heller ikke isolering i gulvet men kun en plade på 12-15 mm.
Jeg har både haft voksne dyr og kyllinger flere vintre og der har ikke været sygdom eller andre problemer endnu. Som i sikkert alle ved så må der bare ikke være træk.
Den eneste fordel ved isolering er i mine øjne at man bedre kan holde vandet frostfrit. Men det kan evt. også klares ved hjælp af sådan en varmeplade.
Så jeg synes at risikoen for at rotter flytter ind vejer mere end at man kan holde temperaturen inde i huset oppe med et par grader eller 5.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #19 Dato: 28 Februar , 2008, 07:15 »
@Danny: Nu er det jo ikke alle, der bor i et paradis som dig, hvor hanegal ikke generer naboer!  ;D Eller med andre ord: Isolering af et hønsehus er ikke kun for hønsenes skyld, men også for eventuelt letsovende naboer!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #20 Dato: 28 Februar , 2008, 07:54 »
Hejsa
Jeg glemte lige at tilføje at vi selvfølgelig har snakket med 'rottemanden' om rotterne. Han sagde lige ud at på vores ejendom havde der altid været og ville altid være rotter pga bækken. Vi har mere eller mindre permanent gift liggende i giftkasser, men det er meget sjældent at rotterne spiser af det. Vores mest effektive våben er smækfælderne og vores Daffy (Daffy er en meget 'blodtørstig' og flittig Irsk Terrier). Vi er meget omhyggelige med at samle hundenes efterladenskaber op og sørge for at der kun er et minimum af guf for rotterne at komme efter.
Mht at hæve hønsehuset højt over jorden. Men ved i godt hvor habile klatrere rotter er? En alm. trykimprægneret stolpe kan den sagtens klatre op ad!
Og ja, på landet hvor der er dyr og gode gemmesteder for rotterne vil de altid være, men man kan godt holde dem nogenlunde væk fra sine dyr og afgrøder. De har f.eks. aldrig været inde i vores værksted der er en muret bygning på en godt fundament. Her har vi ellers haft gemt æbler (nej, det var ikke helt optimalt) og foder i denne vinter, da vores jordkælder trænger til en gang rottesikring før jeg skal nyde noget af at gemme æbler dernede igen :(
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #21 Dato: 28 Februar , 2008, 09:22 »
Rotter kan også nemt klatre op og ned ad nedløbsrør :o!!!

Vi havde tagrende med nedløbsrør ved volieren,- det har vi ikke mere! Vi fandt ud af, at det var der, rotterne kom ind >:(!!

Har desværre også en å i baghaven (.... ;)).

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #22 Dato: 28 Februar , 2008, 09:31 »
Jeg synes det er så yndigt med de små vandløb osv. Men er enig i at mht. rotter, så er det en belastning. Vi har ikke selv en å i haven, men et kort stenkast nede i marken.

Jeg kan også huske min mormors sø i haven. Den havde en ø i midten og når vi sejlede derud myldrede det med rotter. Ad, den sø var ikke til at pjaske i.
Men der var sat giftkasser op på bankerne under vandlinien. Men det var ikke mange ællinger der overlevede.
Hilsen Susanne

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #23 Dato: 28 Februar , 2008, 10:39 »

Mht at hæve hønsehuset højt over jorden. Men ved i godt hvor habile klatrere rotter er? En alm. trykimprægneret stolpe kan den sagtens klatre op ad!

Hej Mette

Meningen er heller ikke at holde rotterne ude, men at gøre huset så uinteressant for dem som muligt. Ved at hæve huset, ødelægger man deres mulighed for at gemme sig under det.

Johan
Johan Gadegaard

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #24 Dato: 28 Februar , 2008, 22:12 »
@Danny: Nu er det jo ikke alle, der bor i et paradis som dig, hvor hanegal ikke generer naboer!  ;D Eller med andre ord: Isolering af et hønsehus er ikke kun for hønsenes skyld, men også for eventuelt letsovende naboer!

He he... Okay så kan jeg godt se at der er endnu et stort plus.

Danny
Himlen bør altid være blå!

olie

  • Gæst
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #25 Dato: 30 April , 2008, 12:11 »
hej du kan undgå rotterne ved at grave violre net ned omkring dit hønse hus i 50 cm i dybden når du fylder renden igen lægger du grus i bunden og fra 15 til 5 cm under overfladen lægger du en rende af beton fyldt med glasskår  de sidste 5 cm med grus obs din hønsegård skal og så ha violnet også som tag og så skulle du slippe af med dem evt få kommunens rottefænger ud og smide et par poser gift korn til dem. det har virket hos mig vi havde en del rotter og efter jeg lavede om på huset og gården har vi ikke set dem i et par måneder
ole

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #26 Dato: 30 April , 2008, 13:07 »
fra 15 til 5 cm under overfladen lægger du en rende af beton fyldt med glasskår  ole

Brugen af glasskår er direkte dyrplageri, det vil jeg personligt fraråde nogen at benytte.

Et er at bruge gift, et andet at lade dyr lide, ved opskåret poter, også selv om man er rotte eller for den sags skyld en ræv, mår, ilder eller lign.
« Senest Redigeret: 30 April , 2008, 14:10 Fra Lars Erik Bobsin »

seebright

  • Gæst
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #27 Dato: 30 April , 2008, 17:27 »
Angående rotteproblemerne kan jeg her tilføje, at man kan plante rude eller lægebaldrian omkring sit hønsehus og gård, da rotterne ikke kan fordrage lugten af disse planter, og flytter derefter frivilligt hen til naboen he he  ;D
Ove

karina dj

  • Gæst
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #28 Dato: 30 April , 2008, 20:14 »
Hej!
Jeg har osse haft problemer med rotter omkring mine kaninbure. Det eneste sted de netop ikke kunne komme ind var udefra kaninburene. Min løsning har været at grave et lille spadestik ned på hele det område der skulle være kanin(eller hønse)gård. Så har jeg beklædt hele bunden med volierenet og fortsat det op langs siderne. Seføli for at kaninerne ikke skulle grave sig ud, men med dobbelt gevinst! ingen rotter har gravet eller bidt sig ind! Iøvrigt har jeg slået volierenet på det træ jeg ikke ville ha de skulle gnave sig igennem. Undersiden af gulvet, bundrem og et lille stykke op af siderne. At de så bare fandt andre veje og vi havde en evig konkurrence om hvem der var snedigst....det er en anden sag. Nu er de helt væk!!! rottegiften tog dem alle som en...selvom vi bor op af en park og lige ned til en søen. De var absolut ikke kede af menneskestress. Klapfælder...hehe! De slog sig på lårene af grin, klappede fælden, stjal godten og lo hånligt hele vejen hjem... :-( Karina

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #29 Dato: 01 Maj , 2008, 08:47 »
Mht. hus, kan det også bygges direkte ovenpå jorden, altså uden bund. Det har vi nemlig. Det er så meget nemmere end at hæve gulvet. Der er så 10 cm grus inde. Hønsene får også glæde af jordvarmen om vinteren. Der er hegn i bunden, så ræven ikke kan grave sig ind. Vi har haft en mus, (jeg så den selv) der gravede sig ind, men da foderet hænger i en beholder, fik den ikke meget glæde af det mas. Selvfølgelig kunne den gøre sig til gode med hønsepølserne :P

Hilsen Jette

Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!