Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny med en rugende høne.  (Læst 16982 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Anjasika

  • Gæst
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #15 Dato: 29 Juni , 2009, 10:54 »
Vil bare fortælle at jeg i aftes byggede en ny kasse med en lav side og tag på. Da mørket faldt på flyttede jeg så høne med æg ned i kassen i gulvhøjde, og her til morgen er hun og æg der stadigvæk. Så nu er vi glade og forventningsfulde.
Tak for hjælpen <L

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #16 Dato: 29 Juni , 2009, 11:05 »
Ja, jeg må indrømme, at jeg forstår ikke, hvorfor at hønen absolut skal flyttes, sålænge hun ruger.
Æggene ligger jo fint i reden, og man behøver jo ikke forstyrre mere end højst nødvendigt.
Kyllingerne vil klække fint i reden, og på et tidspunkt vil hønemor og kyllingerne forlade reden, de små kan sagtens springe 1 meter ned, uden at komme til skade, herefter vil en rede på jorden være at foretrække, for hønemor kan jo ikke få kyllingerne med op længere, og deres kalden skal nok få hende til at komme ned, hvis hun forsøger.

Selvom æggene er blevet kolde, så er der sikkert liv i dem endnu, i naturen kan hønen også godt forlade reden nogle timer, uden at æggene tager skade, der er endda eksempler her på forum, hvor æggene har været forladt en del længere tid, uden at det har gået ud over klækningen.

Held og lykke med kyllingeprojektet, håber i får mange ud af det.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #17 Dato: 29 Juni , 2009, 15:45 »
Jeg venter også altid med at flytte dem ned til den/de første er klækket, og så løfter jeg lige de sidste æg med ned under hønen. Når først der er kyllinger, viger hun ikke fra dem  :D

PS Jeg glemte lige at skrive, at jeg nu forstyrrer min skruk dagligt alligevel, fordi jeg tjekker på hende, også for at se, om der skulle være kommet nye æg. Det betyder, at hun er fuldstændig rolig ved mig, og jeg nemt kan komme til at lyse æg og hvad der nu ellers hører med *p
« Senest Redigeret: 29 Juni , 2009, 15:48 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Anjasika

  • Gæst
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #18 Dato: 29 Juni , 2009, 16:08 »
Ja, det var heller ikke fordi jeg havde lyst til at flytte på hende, for hun fortalte mig tydeligt at hun var utilfreds med situationen. Men jeg er nu alligevel glad for at jeg gjorde det, for de andre tre høns lægger også deres æg i samme rede, og det forstyrer hende jo også. Jeg har brugt fiffet med en blyantsstreg på æggene, og har hver dag fjernet de nytilkomne æg -men det er jo også en forstyrrelse. Det med at lyse æggene må jeg lige læse lidt mere om..det lyder bare spændende <A

 !a

Anjasika

  • Gæst
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #19 Dato: 21 Juli , 2009, 11:11 »
Så er mere en 21 dage gået. Idag da jeg kiggede til hende, kom en frygteligt stank mig i møde. To  rådne æg ud over det hele, fyldt med maddiker. Hele reden røg ud, da jeg tænker der ikke kommer nogle kyllinger fra de andre alligevel -nu der er gået ca 26 dage fra jeg opdagede at hun rugede. Jeg er død ærgelig, da hun er min eneste høne som blir skruk, og jeg har kun 4 høns og de er efterhånden nogle år. Der lå 4 æg i en anden rede og hønemor gik over og lagde sig på dem i stedet for. Jeg er derfor nysgerig om jeg skal gi hende lov at prøve at ruge dem ud, eller om det er for meget for en høne, når hun nu allerede har ligget fast i næsten en måned i forvejen..
Håber på nogle svar så jeg kan bli hønseklog. Sidder her og er stadigvæk helt dårlig over den fæle lugt som jeg ikke syntes vil forlade mig igen :-\

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #20 Dato: 21 Juli , 2009, 11:38 »
Øv, det var da ærgerligt. Men jeg ville nu ikke turde lade hende fortsætte, medmindre hun hører til dem, der æder godt trods rugning? Og du ved jo heller ikke om de næste æg er befrugtet..... Hvad med at prøve at skaffe lidt daggamle kyllinger til hende i stedet?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #21 Dato: 21 Juli , 2009, 11:49 »
Jeg synes også hun har ligget  længe, men ved også at det er muligt, dog ville jeg også hellere få fat i en flok kyllinger til hende, som tak for hendes tålmodighed, og så lade hende passe dem.
Du kan også risikerer at hun går sin vej inden de næste er udruget, fordi hun nu har fået nok.

Til sidst vil jeg lige sige, at du nok bør give hende et utøjsbad, så du er sikker på der ikke er gået maddiker i hende og hendes fjerdragt. Æggeklister er meget levende. <R
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Anjasika

  • Gæst
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #22 Dato: 21 Juli , 2009, 11:54 »
Tak for jeres svar. Ja jeg kiggede lidt på hende for lige at se om det ulækre substands klistrede i rumpen på hende, og hun så tør ud. Men jeg vil dog alligevel gi hende et bad.
Ja jeg forestillede mig også at det nok var for hårdt for hønen at ligge så længe på reden. Hun er jo en dejlig pige, så hun skal ikke udsættes for mere. Jeg har besluttet at lade hende ligge der et par dage endnu, mens jeg ser om jeg kan støve et par daggamle op til hende.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #23 Dato: 21 Juli , 2009, 12:11 »
Hvis du får mulighed for at anskaffe daggamle kyllinger, så lad hende endelig ligge på de andre æg indtil du kan sætte kyllinger indtil hende.

Håber du finder nogle, det er jo mest fornøjeligt at have kyllinger her i denne tid, hvor man kan følge dem mest.

Kan se i en anden tråd, at du måske er så heldig at finde kyllinger, endda i nærområdet.. Herligt, fortæl endelig videre, hvordan det så ender.
« Senest Redigeret: 21 Juli , 2009, 12:14 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #24 Dato: 21 Juli , 2009, 20:07 »
hej undskyl at jeg spørgeri dette emne men er der nogle af jer kloge hoveder der ved om:

hvis der er luftlomme i et æg er det et tegn på at der har været liv ???
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #25 Dato: 21 Juli , 2009, 20:26 »
Mikkel D der er luftlommer i alle æg både befrugtede og ubefrugtede. Størrelsen på lommen siger noget om alderen på ægget. Jo større lomme jo ældre æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #26 Dato: 21 Juli , 2009, 23:04 »
når okay tak for hjælpen så blev jeg jo det kloger :D
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Anjasika

  • Gæst
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #27 Dato: 24 Juli , 2009, 08:49 »
Ja så endte historien alligevel lykkeligt, for lørdag skal jeg hente 10 blomsterkyllinger hos Lomo (lone), og jeg kan næsten ikke vente.
Så kan en ny historie begynde med de små  !k