Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny med en rugende høne.  (Læst 16981 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Anjasika

  • Gæst
Ny med en rugende høne.
« Dato: 28 Juni , 2009, 09:40 »
Hej allesammen.
Jeg har nu haft høns i et par år uden rigtigt at sætte mig ind i så meget. Jeg fik en hane og fem høns da jeg startede op, og de har bare gået i hønsegården og hygget sig, samt leveret masser af æg til mig. De har dog aldrig været skruk. Men en dag kom en lille grå dværghøne forbi og valgte at slå sig ned hos os. Nu er den skruk og ligger på en redde med 15 æg. Jeg ved ikke om der er noget levedygtigt i æggene, men jeg syntes det er synd for hende hvis jeg tager æggene, så nu må jeg pludseligt til at vide noget mere om høns. Jeg blev meget glad da jeg fandt dette forum og jeg er allerede blevet meget klogere af at læse med herinde, men jeg har nu ikke lige fundet lige de svar jeg søger pt. Må hønen ruge æggene ud inde hos de andre høns eller bør man flytte reden? Når og hvis der kommer kyllinger bør de så flyttes væk fra gården? Reden er oppe i en meters højde. Hvis og når der kommer kyllinger, skal de jo ned og vil hønen så varme dem et andet sted, da de jo ikke kan komme op igen?
Jeg ønsker kun at få kyllinger hvis det kan foregå så naturligt som muligt, så jeg håber og glæder mig til nogle svar der gør mig mere hønseklog ;)
Hilsen Anja

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2009, 10:27 »
Der delte meninger herinde om hvorvidt der kan ruges sammen med de andre høns alt efter hvilke er faringer folk har med dette.
Sidste år smadrede mine høns hinandens æg OG hinanden i kampen om rederne så ergo tager jeg dem fra under rugning,klækning og den første tid mens kyllerne er små.
Til gengæld var der kun een skruk i år ..og hun rugede i starten på en måde så jeg ikke turde flytte hende og derved forstyrre hende. Så hun fik lov at ruge i hønsehuset og de andre lod hende være i fred. Så snart alle kyller var klækket blev de flyttet til eget hjem.
Ang højde på reden så er mine altid i jord/gulvhøjde ... en meter oppe er sørme højt hvis en kylling falder ud ..og er de andre ikk færdige med at klække ja så kommer der ingen mor ned og varmer ..i så fald ville dem oppe i reden jo blive kolde i stedet.
Med venlig hilsen Søs

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2009, 10:35 »
Jeg lader mine ruge sammen med de andre, men jeg gør det at jeg lukker ind til kassen, så hun er lukket inde det meste af dagen undtagen en times tid om eftermiddagen, der er der åbent, og så kan hun smutte ud at spise, og når hun så er på reden igen, så lukker jeg. Dette gør jeg kun fordi jeg kun har et skrukhus, og når der allerede er en høne med kyllinger, så er der jo af gode grunde ikke plads til en rugende høne også ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Anjasika

  • Gæst
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2009, 10:38 »
Hej Søs og Mikkel.
Tak for jeres hurtige svar. Ja jeg kan godt se at reden er alt for højt oppe i forhold til kyllinger. Jeg må flytte reden, men jeg må indrømme at jeg er en smule bange for at hun så ikke flytter med. Men måske det er meget godt at jeg flytter dem nu, og børnene ikke skal komme ud og finde døde kyllinger i hønsegården, fordi der var for langt ned. Sidste år hoppede nogle alt for tørstige svaler for tidligt ud af reden, og mine børn var helt knust da de fandt dem. De har jo hygget sig med at følge med i hvordan de voksede. Heldigvis nåede svalerne et hold mere, og børnene var glade.
Nå men jeg må ud og bygge et sted til en høne med æg :D
Så for vi se om der kommer kyllinger.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2009, 10:40 »
Hvis hun ligger godt fast i reden og ikke rykker sig en tomme når du puffer til hende så skal hun hurtigt møve ned over æggene igen ...lige meget hvor de er *ss*
Min lå ikke så fast ..derfor jeg ikke turde flytte hende.
Med venlig hilsen Søs

karina dj

  • Gæst
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2009, 11:00 »
Hvis du flytter hende om aftenen i mørket burde den da være fjong!

Jeg har lige flyttet min skruk, men først da all 6 æg var klækket. Hun har fået ½ af hønsehuset, og så er der net imellem hende og de andre høns...men KUN fordi der er langt fra deres hønselem og ned på jorden.Tør ikke ta chancen med små kyllinger der falder ud og ned. Når de blir noget større (kattesikre størrelser  ;)) fjerner jeg nettet og lader hønemør føre dem ud i det fri, ned af slidsken. Jeg er ikke bange for de andre høns skulle gøre dem noget faktisk, men det er nok et temperamentsspørgsmål  ??? Jeg er mere spændt på om hun kan li de 20 andre jævnaldrende kyllinger jeg sætter ned til hende på tirsdag  ;)

Held og lykke med dem, det er bare så spændende at følge...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #6 Dato: 28 Juni , 2009, 11:00 »
Anja, velkomme til forum, jeg håber vi efterhånden kan få svaret på dine spørgsmål.
Jeg er en af dem der med STORT held flere gange har haft skrukker til at ruge i hønsehuset. Det er altid gået fint, og jeg har aldrig mistet kyllinger eller æg på den konto.
Jeg har gjort det, at jeg har mærket æggene med en blyanstreg hele vejen rundt, for så kunne jeg fjerne de evt. nylagte æg, der også kom i reden.
Jeg har holdt øje med når de klækkede på ca. 21. dagen, og når den første, eller de to første kyllinger var klækket har jeg flyttet kyllingerne og æggene ned i et roligt hjørne af hønsehuset, på et tykt lag spåner. Hvis du sørger for at flytte kyllingerne først, kan du være helt sikker på at skrukken bliver der, og så bliver de sidste æg ruget ud der, og ingen kan falde ud og slå sig.
Du skriver 15 æg. Kan hun dække alle de æg? Det lyder i mine ører af lidt mange specielt, hvis det ikke er dværgæg, hvis hun ikke kan dække dem alle, kan du risikere, at der ingen kyllinger kommer, fordi æggene flyttes rundt af skrukken, og dvs. at de på skift vil blive afkølede = ingen kyllinger i værste fald.
Men i øvrigt kan du bare læne dig tilbage og glæde dig, for med en skruk til at passe æg og senere kyllinger, er alt i de allerbedste professionelle hænder (vinger).
« Senest Redigeret: 28 Juni , 2009, 12:08 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Anjasika

  • Gæst
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #7 Dato: 28 Juni , 2009, 11:16 »
Hej Marianne.
ih hvor er det dejligt at finde svar på sine spørgsmål, og at folk endda er så tidligt på færde en søndag formiddag her i forum.
Jeg syntes helt sikkert at det skal være så naturligt som muligt. Ikke fordi jeg ikke vil være besværret -men fordi jeg finder det rigtigt og smukt når livet går sin naturlige gang. Da jeg besluttede at vi skulle have høns, var en dag vi var på middelaldercenteret i guldborgsund. Der gik en hønemor med sine kyllinger i det høje græs. De boede i det fri. Jeg syntes det så helt fantastisk ud. Hjemme i stalden var der en del vi kunne bruge til hønsehus. Et vindue uden vindue, og med hønsestige på begge sider giver mine høns et hjem. Vi har sat hjemmelavede reddekasser op på vægen i en meters højde og en stor naturgren fører dem derhen. Ude har vi et stort område til dem med hegn rundt om. Her er træer og buske. De har så meget plads at der hele tiden er grønt derinde. Så for mig er det så naturligt som jeg kunne gøre det.
Jeg har besluttet at lade den skruk høne blive i hønsegården, men at lave en kasse til hende på gulvplan.
Desværre har jeg ikke styr på hvor længe hun har ruget på æggene. En nabo passede mine høns mens jeg var i København pga et dødsfald i familien, og det faldt mig naturligt at hun samlede æggene ind hver dag. Men det havde hun ikke gjort, så derfor en redde fuld af æg. Men denne uge hvor jeg har været hjemme igen har hun været over dem, så måske jeg nogenlunde kan holde øje med hvornår det er lige om hjørnet. Reden er dyb så æggene ligger oven på hinanden. Bør jeg tage nogen væk?

Anjasika

  • Gæst
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2009, 11:19 »
Hej Karina.
Det med nettet i midten at hønsehuset tror jeg jeg vil forsøge :D
Tak for gode råd.
forventningsfulde hilsner fra Anja

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #9 Dato: 28 Juni , 2009, 11:30 »
Velkommen. Der er et par opskrifter på skruk-huse lavet af paller etc. under downloads
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #10 Dato: 28 Juni , 2009, 12:26 »
Du kan tro, jeg også er glad for forum, Anja, her er stort set døgnåbent og syv dage om ugen. Vi er selvfølgelig tidligt oppe, du ved "stå op med hønsene" *f
Jeg ved ikke lige hvordan med æggene, når de "ligger i lag", men man må jo have tillid til at skrukken får vendt dem osv.
Du har vel en nogenlunde fornemmelse, af hvornår de 21 dage nærmer sig, og du kan bare holde godt øje. Jeg har altid et godt forhold (næsten venindeagtigt *g ) til mine skrukker, så de finder sig i at jeg kommer og stikker hånden ind under og låner nogle æg for at tjekke dem. Det sidste døgn før de klækker kan man høre kyllingen pippe inde i ægget (selvfølgelig med pauser) og man kan også høre små bankelyde fra ægtanden mod æggeskallen.
Du kan også lyse æggene, det står der en masse om i vores leksikon her på forum, og det er utrolig spændende. Her kan du tydelig se fostret i ægget. Det er næsten ligesom en scanning af en gravid mave.
Jeg kan godt forstå du er faldet for det at have høns, de er bare så hyggelige, og det lyder som om de har det rigtig godt hos dig.
Jeg har mine i et lille hønsehus, der er også en lille hønsegård, men de tonser rundt i hele haven på knap 7000 m2, så de lider ingen nød.
Jeg talte med en dygtig avler forleden, og han sagde også at kyllinger, der er udruget af en skruk og har gået med hende som små, bliver meget sundere end kyllingere fra en maskine, klækningsprocenter er også bedre, sagde han.
Held og lykke med dit projekt, skriv endelig og fortæl, eller spørg, hvis du har brug for det - der er ingen dumme spørgsmål, men det er dumt ikke at spørge.
Her på forum klarer vi de fleste problemer med det samme, mirakler tager lidt længere tid  <H  <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Anjasika

  • Gæst
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #11 Dato: 28 Juni , 2009, 17:59 »
Så gik jeg i stalden og fandt en gammel trækasse som jeg valgte at ligge på siden, fore med halm og så kom hane med æg derned i. Det så ud som om det var ok for hønen, som gik igang med forsigtigt at samle æggene og putte sig ned over dem. Jeg gik hen og kiggede igen efter en time og hun lå der endnu. Så gik jeg i havet med min ene datter og nu efter 2 timer lå alle æggene uden for reden på gulvet af hønsehuset, og hønen lå oppe i den gamle rede hun startede i og brokkede sig. Jeg har lagt alle æggene op under hende igen, men jeg går ud fra at de nok ikke er levedygtige mere så. Øv øv. Men hvis de ikke kan bruges mere, kan jeg så vælge at bruge dem til at holde hende skruk med, og så skifte dem ud med nye æg -eller skal jeg mon give de gamle æg en chance. Ja nu er jeg helt i vildrede, for det havde jeg ikke lige ventet..øv øv.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #12 Dato: 28 Juni , 2009, 18:11 »
Du kan sagtens lægge hende på samme æg igen ..de kan holde til meget. Og så kan du jo ved samme lejlighed lukke af så hun bare pænt må blive der hvor du har bestemt hun skal.
Den eneste grund jeg kan se til, at du evt vil skifte æggene ud, skulle være at så ville du være sikker på at alle æg er blevet ruget på med samme startdato ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #13 Dato: 28 Juni , 2009, 18:13 »
Du kan jo prøve at vente med at flytte hende til det er mørkt, så er der mindre risiko for at hun flytter tilbage. Eller sørge for at hun ikke kan komme tilbage til reden deroppe...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Anjasika

  • Gæst
Sv: Ny med en rugende høne.
« Svar #14 Dato: 28 Juni , 2009, 22:07 »
Her er et par billeder jeg tog da jeg forsøgte at flytte fru skruk ned i kassen. Som man kan se sidder mine reddekasser temmeligt højt.