Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jumbo vagtler  (Læst 5548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vlr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
    • staldbunny.dk
Jumbo vagtler
« Dato: 20 Juni , 2009, 13:22 »
Jeg har 6 jumbo vagtler der er knap 3 uger gamle. Er der nogle brugere af fjerkræs forum, der kan svarre mig på, hvornår jeg kan kønssoterer dem, og hvor dan man ser forskel på hanner og hunner. Jeg har hørt, at de bliver tidligt kønsmodne, og vil derfor gerne have skildt hanerne fra hinanden hurtig, så de ikke kommer op og slås, men jeg er altså i tvivl om, hvordan jeg ser forskel på dem. To af kyllingerne er dobbelt så store som de andre, og jeg har tænkt på, om dette muligvis var haner. Jeg kan ikke se andre forskelle end størelsen på dem, så jeg vil være glad, hvis der er nogle, der kan hjælpe mig
Barnevelder, New Hamshire og Brahma

Offline Tommy Nørtoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
  • Rhode Island Red
Sv: Jumbo vagtler
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2009, 14:06 »
Hej Verner

Du har lidt tid at løbe på endnu. Når de er fra samme kuld tolerere de hinanden længere tid. Kønsmodne måske 8-9 uger, hunnerne begynder at lægge æg allerede efter 9 uger.

Bjarne fra Hobro ved rigtig meget om vagtler og deres territorium. Min erfaring er fra et kuld på 9, hvor jeg i et upåagtet tidsrum på en weekend fandt 2 hanner der var hakket så meget i hovedbunden, at jeg besluttede at aflive den ene og lade den anden gå i et karantænebur en uge før jeg gav den væk til en ven der havde for mange hunner. Den triumferende (stærke han) er nu alene med 6 hunner, så han har nok at se til. Giv dem et par uger mere sammen og hold godt øje med fjerdragten.

Måske kan du uploade et billede af dem, så vi kan bedømme dem bedre. Normalt hvis de er gøgespættet i sandfarve eller brun vil hunnen have et lysere parti på brystet og hannen en brun krave ved hals og nakke.

Jeg uploader et foto af en han og en hun med markant forskel, så du kan danne dig et billede. Vi bor forholdsvis tæt på hinanden, så vi kan mødes og måske bytte en enkelt eller to indbyrdes?
Med venlig hilsen

Tommy Nørtoft Berntsen

1.3 Rhode Island Red dværghøns, 2.3 Lys Sussex Colombia dværg, 1.6 Japanske Jumbo vagtler sand/spættet

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Jumbo vagtler
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2009, 21:28 »
Det er ved at være nogle år siden jeg havde Japaner vagtler og Franske vagtler.

Hanerne plejer at være lidt mørkere i masken end hønerne.
Der hvor det går galt med hanerne er som regel når de udfarver, så det er vigtigt at de skilles ad lige så hurtig som man kan se at det er hanner.
Det er rigtig som der skrives at hvis de er kuldsøskene har de lættere ved at aceptere hinanden i længere periode end hvis man tilfældig sætter to haner sammen.

Japanervagtler, Franske vagtler, Kinservagtler og Harlekin vagtler har hanerne svære ved at aceptere hinanden end andre vagtler da kønsdriften er væsentlig større hos disse vagtler end andre vagtler der stadig har de naturlige instinkter med at samles i flokke om efteråret.

Offline vlr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
    • staldbunny.dk
Sv: Jumbo vagtler
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2009, 17:00 »
Tak for jeres svar, jeg vil holde øje med dem, endnu er der ingen forskel
Barnevelder, New Hamshire og Brahma