Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Løber jeg en risiko!  (Læst 6360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Løber jeg en risiko!
« Dato: 24 Maj , 2009, 14:30 »
Hvor stor er risikoen for at en hane, (som egentlig er fredelig) farer i flint på børn som er inde hos klappedyrene???  Det må jo ikke ske.  Leger vi med ilden? Jeg har ikke så meget erfaring med høns og haner, men står tit på sidelinjen og prøver at læse attituderne.
Hilsen
Peter

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2009, 14:50 »
Det er meget afhængig af hønserace, der er nogle haner der er fredeligere end andre, men jeg ville under alle omstændigheder vare mig hvis der er tale om andre folks børn,,,, man ved jo aldrig med garanti, og hvis ungerne af uvidenhed kommer til at drille hanen, kan selv den fredeligste fætter gå i selvsving.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2009, 15:10 »
Hvis det er en fredelig hane, skulle der jo ikke ske noget. Og hvis ellers de børn der er hos klappedyrerne er ordentlig opdraget, ved de jo også at man IKKE driller dyr eller trænger dem op i en krog!
En løsning kunne jo være at sætte et skilt op, hvorpå der står højt og larmende at dyrerne ikke må drilles og at det er på eget ansvar at man færdes hos klappedyrerne.

Et hvert dyr uanset race har jo en risiko for at gå i selvsving hvis de føler sig drillet/truet.

Jeg ville lade ham gå derinde. Sætte et skilt op (så kan ingen være i tvivl) og så ellers slå hårdt ned på dem der ikke behandler dyrerne ordentligt.

Mine unger har aldrig fået melidenhed, de få gange katten har kradset, bidt eller hvæset af dem eller hvis hønsene har hakket dem - for der har altid været en grund til at dyret på sin måde sagde: lad være med det!
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2009, 15:29 »
En løsning kunne jo være at sætte et skilt op, hvorpå der står højt og larmende at dyrerne ikke må drilles og at det er på eget ansvar at man færdes hos klappedyrerne.

Du har ret Dorte, det vil jeg gøre. Så kan forældrene jo også holde øje med deres børn. Jeg tænker nu ikke så meget på erstatningsansvaret, som på at der bare ikke må ske nogle børn noget.
Hilsen
Peter

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2009, 17:27 »
Sats på en lille hane, så kan der ikke ske så meget ved det.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2009, 17:33 »
Mit ønske er en hane af de Jersy kæmper jeg har set hos Lene Lestat, men det går nok ikke!
Hilsen
Peter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #6 Dato: 24 Maj , 2009, 17:42 »
Ja, eller hvad med en brahma? Så skal ungerne nok holde sig på god afstand.  *g
Nej, spøg til side, jeg kan godt forstå du bekymrer dig, for det ville være rigtig dumt, hvis der var et barn, der kom til skade. Jeg ved jo af erfaring, hvor hidsig sådan en relativ lille dværg wyandotte hane kan blive, og han havde jo ellers været skikkelig. Jeg har faktisk små ar på skinnebenene endnu.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #7 Dato: 24 Maj , 2009, 17:51 »
Mit ønske er en hane af de Jersy kæmper jeg har set hos Lene Lestat, men det går nok ikke!


Jersey Kæmper er som regel meget rolige dyr, de mindre hønseracer er tit lidt mere aggresive når det gælder haner, så ønsk du dig bare en stor flot Jersey hane.

( Mindre børn har måske også lidt mere respekt for en stor hane end for en lille. )

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #8 Dato: 24 Maj , 2009, 18:00 »
Jeg vil give Bjørn ret: små haner er ofte hidsige (det har mine dværghaner da ofte været), store haner bliver nok ikke så ofte provokeret og frister jo i hvert fald ikke til at små børn tager dem op. Så hvis Lene vil af med en af de flotte fyre - så grib chancen. I øvrigt synes jeg at det er en god idé med et skilt, der minder forældrene om at det er levende dyr og ikke legetøj! ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #9 Dato: 24 Maj , 2009, 19:12 »
Det vil være alle tiders hvis jeg kan have sådan en jersy kæmpe hane gående, og det skal prøves. Jeg ruger på æg fra den lige nu, nede fra Lene, så kan jeg så prøve at give dem særbehandling med godbidder og nusseri, jeg ved ikke om det vil hjælpe.
Mit ønske er stadig at have et par høns af nogle forskellige racer, som vi så kan skilte, og fortælle lidt om. Men har læst her på forum, at det fungerer bedst hvis der en hane imellem.
Hilsen
Peter

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #10 Dato: 24 Maj , 2009, 19:37 »
Synes det lyder som en god ide med en stor tung hane  :D også min erfaring at de tar livet lidt roligere  ;) ::)
Men pas nu på ikke at give den for meget særbehandling, den skal jo helst ikke tro at alle andre tobenede kommer med godbidder  ;) - det kan jo give problemer  ::) Går ikke ud fra man må fodre jeres klappedyr <A

Og det sjove er at når jeg har spurgt mine unger hvorfor evt. katten har kradset, så har de sagt: det er dens måde at sige: 'la vær' på for den kan ikke tale  ;) Så børn ved det godt  :D Og de er idag meget nænsomme ved dyr  ;D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #11 Dato: 24 Maj , 2009, 20:32 »
Ja ang det erstatningsmæssige så skal man altid forsikre sig ....et PÅ EGET ANSVAR skilt har ingen juridisk betydning overhovedet ! Men kan godt læse at det er den almene hygge i gården du skriver om.

Min store Brahma hane er den største undskyldning for sig selv man kan forestille sig ....absolut intet ondt i ham ...sådan opfatter jeg de fleste store racer. (der findes jo altid undtagelser)

De mindre er ofte mere nervøse

Til selve omfanget af eventuelle skader ja så er det jo kløer og sporer der bliver brugt ....og der kan en lille hane såmænd udrette ligeså megen skade som en stor. Ikk mindst da de kan flagre op i ansigtshøjde...noget mere besværligt for de store.

Da mine unger fik deres første kæledyr var det kaniner. De har nemmelig en størrelse og et sind der gør at de kan sige fra. Så efter, alle som en, af mine unger (trods vejledning i hvordan man behander dyr) havde fået et MEGA hak i armen af en knotten kanin , var der ingen problemer mere. Så var den alm respekt for andre levende væsner grundlagt.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #12 Dato: 24 Maj , 2009, 21:12 »
@ peter

Løsning :
Du må lave nogle forskellige voilere til de forskellige racer høns, for så kan du også have en hane til hver race  ;) ;D
Det ville se flot ud.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #13 Dato: 24 Maj , 2009, 21:25 »
Det ville være en rigtig god løsning Lene,
( I øvrig, tak for sidst, Ægene ligger lunt og godt. Henholsvis under orbinghtonskrukken, og skrukken Henrik.)
Men stedets ejer har hadet fjerkræ, indtil for et par måneder siden, da han fik en bakke grønne/lyserøde/og mørkebrune æg. Så jeg går lidt med listesko.
Hilsen
Peter

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Løber jeg en risiko!
« Svar #14 Dato: 24 Maj , 2009, 21:28 »
Jeg er ked af det, hvis det sårer jer mænd; MEN høner klarer sig altså fint uden en hane!   ::)  Men jeg kan da godt forstå, at det ville være god pædagogik at vise både haner og høner frem.  Hanerne er jo flottere, og de GALER!   ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk