Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvor mange gange fodre i om dagen  (Læst 5505 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
hvor mange gange fodre i om dagen
« Dato: 22 Maj , 2009, 14:16 »
hej jeg har fået orpingtonkyllinger, som er ca 1 måned gamle. de bliver fodret 1 gang daglig, med kyllekræs og de får det de kan spise på ca 10 min. de får også lidt køkkenafald og havegrønt og så til spørsmålet, er det nok at fodre dem en gang i døgnet, jeg vil gerne opnå at få mætte  men ikke fede dyr vh Tommy
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: hvor mange gange fodre i om dagen
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2009, 14:42 »
Mine orp kyllinger har adgang til foder hele døgnet, og de får kræs ja næsten alt hvad der kan tænkes, nej de må ikke blive for fede, men de er jo kun 1 månede, men når de skal lægge æg så pas på med maden ikke før
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: hvor mange gange fodre i om dagen
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2009, 14:45 »
Mine kyllinger har også adgang til foder døgnet rundt. De voksne høns får foder en gang om dagen som de har spist i løbet af ½ times tid ca.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Annie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: hvor mange gange fodre i om dagen
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2009, 16:52 »
Mine store kyllinger har kyllingefoder blandet med voksefoder (sådan nogle blege piller fra foderstoffen) stående til fri afbenyttelse. Derudover får de mindst én ordentlig græstørv m. kryb og orm om dagen, som de plyndrer fuldstændigt, så jeg næste dag kan pille en tør tot rødder ud af kyllingegården. Når de har skrabet jorden af tørven, bader de i det til det er spredt for alle vinde - sikke en fest.
Derudover får de lidt udvalgte grøntsags-madrester og et par små børne-håndfulde hvedekorn om dagen.

De ser ikke fede ud, men de er silker, så de ser lidt puffede ud under alle omstændigheder  :D Jeg går ud fra at de lader det autoriserede voksefoder stå, hvis de spiser sig mætte i dagens øvrige tilbud.

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: hvor mange gange fodre i om dagen
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2009, 17:31 »
er der ikke en risiko, for at de vokser for hurtigt, hvis der er mad hele døgnet ? tænker mest på deres knogler og ben. Det er måske et sært spørsmål men jeg er nybegynder, med hold af orpington ;D
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: hvor mange gange fodre i om dagen
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2009, 17:41 »
De bliver vel højest lidt tykke. Men det gør ikke så meget så længe de er kyllinger...babyer skal være lidt tykke jo  :D ;)
Voksefoder er jo som navnet siger, et voksefoder. Men det kan man bare lade være med at give dem.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hvor mange gange fodre i om dagen
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2009, 17:57 »
Det er sjældent (aldrig?) at racehøns får problemer med at vokse for hurtigt, netop hvis de også har plads at røre sig på. Så regulerer det sig selv. Men når de er voksne, så er orpington en af de racer, der har meget let ved at blive fede.

Med hybrider (pl. rock-typer) til slagtning er det en anden sag, her skal foderet rationeres. De har næsten kun æde i hovedet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: hvor mange gange fodre i om dagen
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2009, 21:17 »
så er fodertårnet fyldt op, tak forhjælpen til jer her på "hønsenettet " ;D
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvor mange gange fodre i om dagen
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2009, 22:04 »
Jeg fodre altid fjerkræet om morgen, så kan de æde det op i løbet af dagen.

Kyllingerne får dog også om aftenen, for at de alle kan få nok. De skal dog have spist op til "sengetid" da der ikke skal ligge foder om natten.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hvor mange gange fodre i om dagen
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2009, 00:15 »
Jeg har altid hønsepiller stående indendørs.
Udendørs får de korn og grønt om morgenen, og dette er normalt spist i løbet af en halv time. Så får de ofte lidt korn hen ad eftermiddagen, men altid så tidligt, at der bliver spist op, for der må ikke ligge foder til natten, da dette kan samle rotter.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.