Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Satans til mosegris!!!!!  (Læst 17188 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Satans til mosegris!!!!!
« Dato: 20 Maj , 2009, 22:57 »
Ja undskyld overskriftens bandeord, men idag har vi haft besøg en den satans mosegris som laver gange under græsset i hønseområdet her hjemme hos os..

Den fik gravet sig ind til mine to skrukhøns og fik dem til at forlade rede og flyve  :o - Det er nogle store kochiner så havde ikke regnet med de kunne lette  :o

Skrukkerne er i en indhegning med hønsenet i 1 - 1.2 meters højre og man kunne se at det var 'buler' i nettet så de har været så skræmte at de har fløjet ind i nettet indtil de er nået over....

Og så har den S.....  <B mosegris taget en af æggene med en evt kylle i.. Mit hjerte kan næsten ikke bære hvis det var en næsten færdig kylling i det æg som mosegrissen nuppede  <W
Den skruk som ægget blev taget fra har ligget i 19 dage nu så venter spændt på om der kommer kyllinger fredag  ::)

Har nogen gode råd mod mosegrise, for vi ville idag havde 'druknet' den ved at fylde dens gange med vand - men tror den har et stort gang system, for vi blev enige om at hvis vi skulle have råd til at blive boende, måtte vi finde en anden løsning da vores vandregning ellers ville tage livet af os  ;)

Randi  :-\
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2009, 23:05 »
Jeg ved at man kan købe fælder på planteskolen, men man skal vist være heldig, for at de er effektive. Og så kan man få nogle ud og bekæmpe med gift... Men hvis ikke man kan leve med dem, er der vist ikke sååå meget andet at gøre, end at grave net ned i gården. Et kæmpe arbejde. Vi lever med vores, som jeg kan se om morgenen har gravet huller i gården  :-\

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2009, 23:06 »
Er det ikke noget med at man i byggemarkeder kan få sådan nogle dimser man stikker ned i jorden som så udsender et eller andet som skræmmer dem væk....en meget vag forklaring, men måske nogen ved hvad jeg mener  ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2009, 23:09 »
Vi har snakket om at grave net ned de næste par dage. Når vi skal støbe til næste hønsehus om en års tid, så vil vi også støbe i den lille hønseindhegning således mosegrisen ikke kan grave sig ind til de sovende høns  :) hønsene er fritgående i en stor del af haven, så derfor vil det være ok med at der er støbt i den lille indhegning foran skrukhus og hønsehus  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2009, 23:13 »
Tager mosegrise æg? Tror du ikke nærmere det er rotter, jeg tror mosegrise er mere fredelige og spiser rødder og den slags.  Men net er nok en god ide under alle omstændigheder.  :)
Mvh Marianne

suham

  • Gæst
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2009, 23:35 »
Grav ned til gangen og sæt en skål med et par dl vand i en fordybning, så der er luft fra gangen og til vandet. Hav en spand klar eller noget andet som kan slutte helt tæt om hullet.

Put med en tang en god klump Karbid (calciumcarbid fra Matas) i vandet og smid i en fart låget på hullet (ikke på vandskålen). Carbiden udvikler gas som gør det af med rotterne.

Det syder med det samme og lugter fælt. Lad være med at indånde det, da det giver vand i lungerne. Gassen det udvikler er acetylen, som er ekstrem brandfarlig, så vent med at tænde smøgen til du kommer på afstand.

Held og lykke.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2009, 23:58 »
Jeg tror, som Marianne også snarere det er rotter. Det er nemt at se. Efter rotter ligger der som regel en stor bunke jord hvor den går ned, Hvor mosegrisene går ned, er der kun huller, tit i gamle mulvarpegange.
Man kan stadig nogle steder købe forgiftede majs til at lægge DYBT ned i mosegrisegangene. Det er det eneste der virker, og dybt så ikke hverken hunde, eller andre dyr får fat i dem.
Jeg ved dog ikke om mosegrise er vegetarer, for jeg mener de kan trække ællinger ned når de svømmer rundt.
Hilsen
Peter

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #7 Dato: 21 Maj , 2009, 00:19 »
Mosegrise kan snildt fanges i en muldvarpesaks.
Kræver, at man graver forsigtigt frit ned til gangen, og laver så megen plads, at fælden lige akkurat kan komme ned.
Fælden sættes, og dækkes med en potte eller en lystæt spand.
Hvis fælden er helt ny, kan der godt gå et stykke tid, da den sikkert stinker (i mosegrisens næse)
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #8 Dato: 21 Maj , 2009, 00:24 »
De der dimser der skulle sende høj lyd ud og skræmme rotter o.l. væk virker ikke!!!!!
Jeg fik at vide på "min" foderstof, at der var noget specielt gift til mosegrise og det var det man skulle bruge til rotter også, det er nemlig bedre/mere effektivt gift end alm. rottegift. Desværre havde de udsolgt da jeg var der, så jeg kan ikke give jer navnet på det.
Håber de stakkels skrukker får ruget færdig og der kommer skønne kyller ud af alt arbejdet  :D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #9 Dato: 21 Maj , 2009, 06:21 »
Som Børge skriver kan man fange mosegrisene i en mulvarpefælde. Man kan gnide fælden med et halvt overskåret æble, det tager den "grimme" lugt af mennesker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #10 Dato: 21 Maj , 2009, 08:32 »
Nej de små dimser virker ikke, er det rotter kan man se om der er skrabt jord væk ved indgangen til deres hul, jeg har også mange mosegrise, og det kan jeg se ved at der er store hulle i jorden, lige så stort som rottehuller, men min kat er god til at fange dem, og hun spiser dem også, rotter dræber hun kun. :P
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #11 Dato: 21 Maj , 2009, 09:04 »
Jeg tror heller ikke det er mosegrise. De er vegetarer. Men de er godt nok irreterende alligevel  >:(

Har endnu ikke fundet en god metode til at få dem væk. Vi har prøvet at gasse dem, men fik kun en på den konto. De der dimser, som man skal stikke i jorden og som udsender signal, virker ikke...

men det kan da være at den med karbid skulle prøves  :P
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #12 Dato: 21 Maj , 2009, 09:09 »
Ja det skal nok virke, en meget ældre dame end jeg  :D har fortalt at de heller ikke kan lide marineret sild men den har jeg ikke prøver, mølkugler skulle også være gode, men tanken om den lugt der vil komme har afholdt mig for at prøve  ::)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #13 Dato: 21 Maj , 2009, 09:13 »
Hilsen
Peter

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Satans til mosegris!!!!!
« Svar #14 Dato: 21 Maj , 2009, 09:18 »
Puha sild eller mølkugler, sikke en stank det kunne give ! :P

Peter vi har prøvet de der majs, mosegrisen skubber bare majsene op igen.. De er nogen snu sataner. vi har også prøvet at fylde deres gange med sand. Men så laver de jo bare nye gange.
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste