Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp ang rugeæg  (Læst 4983 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ling

  • Bruger
  • Indlæg: 89
Hjælp ang rugeæg
« Dato: 25 April , 2009, 23:53 »
Hej alle.
Jeg er rimelig ny på forummet, men har allerede fået meget hjælp ved at læse om de forskellige emner. Jeg har ruget kyllinger ud èn gang i rugemaskine og fik for 3 uger siden 15 ud af 28 æg. Det er den lille til 25-30 æg fra Harald. Lige nu er næste hold ved at klække så jeg håber at der bliver lidt flere denne gang. Der var i hvert fald 19 æg med liv i for 2 dage siden.
Og nu til mit problem -- de æg som jeg skal have i maskinen på mandag ell tirsdag har ved et uheld lige været en tur i køleskabet !!! de har stået der i 4-5 timer og bakkerne var sat i en plastikpose. Kan det betale sig at sætte dem i maskinen eller har de taget skade?
Brahma stor + dværg, australorps, welsumer, purhøns, kalkuner bronce + kobber, cauchois duer, guldfasaner og undulater.
www.herning-fjerkraeklub.dk
www.australorpsklubben.dk
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.brahma-klubben.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hjælp ang rugeæg
« Svar #1 Dato: 26 April , 2009, 07:43 »
Først velkommen til forumet  <I jeg ved desværre ikke om det kan svare sig, kommer nok an på hvor koldt der er i dit køleskab, og jeg har desværre ingen erfaringer i at bruge æg fra køleskabet, men med lidt tålmodighed, er der nok en der kan hjælpe dig.  <I
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp ang rugeæg
« Svar #2 Dato: 26 April , 2009, 07:50 »
Umiddelbart vil jeg tro, at du kan bruge dem, hvis det kun er de få timer, og hvis det køleskab er omkring de 5o - i hvert fald ikke koldere. Lad os håbe, at nogle af de klogere kommer på banen.
Og så forresten velkommen til forum, du vil ELSKE at være her sammen med os andre hønse-tosser  *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hjælp ang rugeæg
« Svar #3 Dato: 26 April , 2009, 09:14 »
De rugeæg der har været en tur i køleskabet fejler intet, der er flere her på forum der opbevare deres rugeæg i køleskabet... ideal temperaturen for rugeæg i "vente-position" er mellem 10 og 15°C  ;)

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hjælp ang rugeæg
« Svar #4 Dato: 29 April , 2009, 20:20 »
Jeg købte engang nogle rugeæg, Halvdelen havde været i køleskab i nogle dage uden at blive vendt eller noget, Jeg holdte æggene adskilt da det var sjovt at se udfaldet,
Der kom 1 kylling mere ud af de rugeæg der ikke havde været i køleskab.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hjælp ang rugeæg
« Svar #5 Dato: 29 April , 2009, 20:23 »
Jeg havde to æg under skrukhønene den anden dag for at hun skullem blive i reden. De havde været i køleskabet i 4-5 dage, og der var liv i begge to da jeg lyste dem :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Ling

  • Bruger
  • Indlæg: 89
Sv: Hjælp ang rugeæg
« Svar #6 Dato: 29 April , 2009, 20:43 »
Så prøver jeg at lægge dem i maskinen.
Fik forøvrigt 17 kyllinger ud af de 19 æg, så det er ikke så ringe :)
De var bare lang tid om at klække, den første kom søndag morgen og den sidste tirsdag formiddag, og den måtte jeg hjælpe lidt. Kan det være fordi rugeæggene bliver samlet over ca 14- 16 dage. Jeg har kun 3 australorps høner så det tager jo lidt tid at samle 25 æg selvom jeg synes de er gode til at lægge æg.
Brahma stor + dværg, australorps, welsumer, purhøns, kalkuner bronce + kobber, cauchois duer, guldfasaner og undulater.
www.herning-fjerkraeklub.dk
www.australorpsklubben.dk
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.brahma-klubben.dk

Offline Rikke Leblanc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
Sv: Hjælp ang rugeæg
« Svar #7 Dato: 29 April , 2009, 22:47 »
Først og fremmest velkommen til...
rugeæg fra køleskab aner jeg intet om da jeg selv er rimeig ny i faget  ;) men lige et sidespring ;) så kan jeg fortælle at jeg har hørt fra flere at de ikke har den store succes med lige australorps i rugemaskine... Jeg har selv fået racen og ville have købt en rugemaskine, men flere frarådede mig det når det kun var en lille til hobby så hellere en høne, medmindre det var en stor industimaskine, den skulle kunne ruge dem ud med succes  ;D så mine dvæg wyandotter er kommet på sagen  ;) måske det er derfor det ikke er gået lige godt med dine æg?
Venlig hilsen Rikke

Den heldige ejer af 1,1 australorps og 2,3 sølv sortbåndet Brahma

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hjælp ang rugeæg
« Svar #8 Dato: 30 April , 2009, 00:16 »
Jeg kan nu ikke se, at der skulle være den store forskel på, om det er Australorps eller andre høns, der ruges ud i maskine, har ihvertfald ikke hørt om nogen der sagt noget om dette.
Men det kan være at Finn lige kan give sit besyv med her, det er jo hans favorit høns..

Ved, at Danny har ruget æg ud fra køleskabet flere gange, med succes
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hjælp ang rugeæg
« Svar #9 Dato: 30 April , 2009, 23:18 »
Jamen så kan jeg da lige give mit besyv med også...

Jeg har flere gange ruget kyllinger ud af æg der havde været i køleskab. Den ene gang lagde jeg 6 eller 7 æg, som havde været i køleskab i 5-7 dage (og ikke var blevet vendt), under en skruk og der var vist nok 1 eller 2 æg der ikke kom en kylling ud af i sidste ende.
Jeg har prøvet det flere gange siden men der har de som regel kun været i køleskabet i et par dage.

Og til alle dem der læser med:
Jeg vil ikke anbefale at man opbevare sine ruge æg i køleskabet. Jeg siger bare at det godt kan lade sig gøre at få kyllinger ud af det alligevel.

Danny
Himlen bør altid være blå!