Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Chok-spray - ufarligt, eller ...?  (Læst 8778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Chok-spray - ufarligt, eller ...?
« Dato: 24 April , 2009, 21:11 »
Jeg har lagt mærke til et par små selvmodsigelser angående den gule Chok-spray, som jeg tænkte at ville dele med jer:
Citér
Matas insektfri spray og den gule Chock-spray fra America-Thisted:
Indeholder stoffet pyrethrin som er kendt fra fra chrysantemumblomsten. Det er et produkt der i mindre mængder ikke påvirker mennesker, men kun encellede dyr. Virker på blodmider, kalkben, lus og lopper.
Dyrene sprayes grundigt i gumpen og under vingerne, så man er sikker på det rammer huden. Behandlingen gentages efter en uge.
Efter endt rengøring af hus, kan vinduer og døre lukkes grundigt, hvorefter man sprayer huset godt.
Midlet pyrethrin kan også købes i andre sprays eller i utøjsshampoo.
Ved kalkben vaskes løbene først med en tandbørste, sprayes og smøres grundigt med et fedt lag olie eller vaseline. – gentages efter en uge.
Der er ingen tilbagehold for æg og kød.
Det er, hvad vor administrator, Hanne Lottrup skriver. Jeg må forøvrigt lige betvivle, at blodmider, kalkben, lus og lopper er “encellede dyr.” Men det var ikke det, jeg ville snakke om, for på beholderen står der følgende:

FORSIGTIG - Fluemiddel nr. 25-11. Omfattet af miljæministeriets bekendtgørelser om bekæmpelsesmidler. Meget brandfarlig. Overtrædelser af nedenstående særligt fremhævede overskrifter kan medføre straf.
Levnedsmidler og foderstoffer må ikke forurenes.
Undgå at oversprøjte pattegrise og spædekalve. Sprøjt ikke i nærheden af åben ild.
Opbevares utilgængeligt for børn.
Må ikke opbevares sammen med nærings- og nydelsesmidler samt foderstoffer. Tom emballage skal uskadeliggøres som anført i brugsanvisningen.

Anlyse:
Pyrethin I+II............................  0,40 %
Piperonylbutoxyd......................  2,00 %
Kontrolbruttovægt.....................  375 g
Nettovægt...............................  290 g

BRUGSANVISNING
Hold dåsen lodret eller skråt opad. Tryk på knappen og bevæg dåsen i alle retninger, således atsprøjtetågen fordeler sig jævnt i rummet. Døre og vinduer holdes lukkede under sprøjtningen og i 30 minutter efter denne. Akvarier tildækkes og luftpumpen til samme slukkes. Stuefugle fjernes under sprøjtningen. For at opnå bedst mulig udnyttelse af giften sprøjtes der 8 sek. pr. 30 m3 rum.”


Jeg har naturligvis ikke læst alle de tekster, som de refererer til, men jeg kan ikke tolke det på anden måde, end at denne chok-spray er alt, alt for kraftig til at “spraye grundigt under gump og vinger, så man er sikker på at ramme huden.”
« Senest Redigeret: 25 April , 2009, 13:53 Fra Magnus Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Chok-spray - ufarligt eller...
« Svar #1 Dato: 25 April , 2009, 09:36 »
Som Hanne skriver er virkestofferne i Shokspray ikke ufarlige, men ved omhyggelig brug virker det. Der er jo stor vægtmæssig forskel på stuefugle og høns og derfor kan virkningen af midlet være forskellig på disse dyr.
Foderstoffer skal selvfølgelig fjernes fra hønsehuset, når dette sprayes. Derved forurenes de ikke.
Pattegrise/spædekalve har jo et relativt beskedent immunforsvar, idet de er nyfødte, derfor kan de ikke tåle ydre påvirkninger i form af shockspray. En høne har gennem sit liv (forhåbentligt) opbygget et godt immunforsvar og har derved lettere ved at klare de negative påvirkninger ved sprayen, så det kun er utøj der tager skade af den.
Jeg ville ikke bruge shock-spray vildt og uhæmmet, men synes bestemt heller ikke det er det, der bliver lagt op til i det du refererer til.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Chok-spray - ufarligt eller...
« Svar #2 Dato: 25 April , 2009, 09:48 »
@ Stinne det er også sådan alt med måde, og jeg tror også det er det Hanne mener ved at skrive " men ved omhyggelig brug virker det" den jeg har står der godt nok det samme som Magnus skriver, så jeg er meget opmærksom på at det kun er i yderst nødstilfælde af utøj jeg bruger det.  
« Senest Redigeret: 25 April , 2009, 10:40 Fra Berit »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Chok-spray - ufarligt eller...
« Svar #3 Dato: 25 April , 2009, 09:49 »
Hmm, nu blev jeg lige nødt til at finde min "Matas Insektfri Spray" frem - det ser umiddelbart ud til at koncentrationerne af de aktive stoffer er noget lavere end i Chok-sprayen. (Umiddelbart - jeg tager lige forbehold for at matematik ikke er min stærkeste side).

Pyrethrin (I+II) 0,036 g/l
Piperonylbutoxid 0,160 g/l

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Chok-spray - ufarligt, eller ...?
« Svar #4 Dato: 28 April , 2009, 22:55 »
Brug af gift skal naturligvis altid foregå med omtanke - og helst slet ikke...

Hanne fandt efter lange undersøgelser og spørgen frem og tilbage blandt fagfolk frem til, at Chok-spray trods navnet faktisk er det mindst giftige alternativ vi har til behandling af utøj på høns. Det er det først og fremmest fordi det er en gift der virker øjeblikkeligt på 'krybet', og fordi det er ude af kroppen på værtsdyret i løbet af et døgn.

I modsætning hertil står Frontline og andre standard loppemidler, der går i blodet eller i fedtvævet på dyret og nedbrydes laaaaaaaangsomt. Frontline er som bekendt beregnet til kat og hund, og altså ikke til "konsum-dyr", hvor giften risikerer at sidde i vævet eller gå i æggene. Alligevel er der nogen dyrlæger, der sender fjerkræfolk hjem med Frontline og lign., og det var det der fik Hanne igang med sine undersøgelser.

Man kan læse mere om pyrethrin her: http://da.wikipedia.org/wiki/Pyrethroid
Ps. Piperonylbutoxid er ikke en gift, men et hjælpestof.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Chok-spray - ufarligt, eller ...?
« Svar #5 Dato: 29 April , 2009, 07:21 »
Chock spray skal som al anden utøjsbekæmpelses middel bruges med omtanke, men har man en gang set et dyr dækket af utøj så er det altså rart at have sprayen stående, det er akut nødhjælp, derefter må man i gang med at finde ud af hvorfor og hvorfra utøjet kom.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Chok-spray - ufarligt, eller ...?
« Svar #6 Dato: 29 April , 2009, 08:06 »
Enig  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte