Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp mig har et spørgsmål  (Læst 2960 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Hjælp mig har et spørgsmål
« Dato: 24 April , 2009, 14:58 »
kan katte gøre høns/kyllinger fortræd f.eks. spise dem eller svække dem???

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hjælp mig har et spørgsmål
« Svar #1 Dato: 24 April , 2009, 15:04 »
Katte kan sagtens æde kyllinger. Har mistet en del til fremmede katte.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hjælp mig har et spørgsmål
« Svar #2 Dato: 24 April , 2009, 15:21 »
Ja, det kan de da. Det er jo et rovdyr med masser af instinkt. :D
Vores nabos gamle kat på 10 år er dog (af princip, tror jeg) fuldkommen ligeglad med vores høns. Den værdiger dem ikke så meget som et blik, og det på trods af at den inden vi fik høns, betragtede vores have som dens. ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline kvedsmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Hjælp mig har et spørgsmål
« Svar #3 Dato: 24 April , 2009, 15:56 »
Jeg har brun dk. landrace og to katte + alle de besøgende katte. Min erfaring med disse høns.... er at hønemor sagtens kan forsvare sine kyllinger...har mistet et  par kyllinger... men de var så langt væk fra resten af flokken at jeg tror at de i forvejen var svækkede...ja de svage bliver til føde for andre...havde jag haft dyre racedyr ville jeg være ærgerlig men som det er nu så er det en del af livet i mit lille "parads"...kim
1,3,15-20 Moskus , 5,20-25,30-35 Brun dk landrace, 1 kast. hankat og 3 staldkatte

Offline kvedsmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Hjælp mig har et spørgsmål
« Svar #4 Dato: 24 April , 2009, 15:58 »
Jeg har brun dk. landrace og to katte + alle de besøgende katte. Min erfaring med disse høns.... er at hønemor sagtens kan forsvare sine kyllinger...har mistet et  par kyllinger... men de var så langt væk fra resten af flokken at jeg tror at de i forvejen var svækkede...ja de svage bliver til føde for andre...havde jag haft dyre racedyr ville jeg være ærgerlig men som det er nu så er det en del af livet i mit lille "paradis"...kim
1,3,15-20 Moskus , 5,20-25,30-35 Brun dk landrace, 1 kast. hankat og 3 staldkatte

Susanne

  • Gæst
Sv: Hjælp mig har et spørgsmål
« Svar #5 Dato: 24 April , 2009, 17:08 »
Vi har mange katte i nabolaget, og der er absolut gået en del  kyllinger den vej! Måske var det de svageste, der røg - det er svært at sige.

Ræven og musvågen har også fået deres andel.

Jeg ærgrer mig hver eneste gang, men betragter samtidig fænomenet som "naturligt spild" - når man gerne vil ha fritgående høns!  :-\

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp mig har et spørgsmål
« Svar #6 Dato: 24 April , 2009, 17:16 »
Som du, bliver jeg også ked af det, Susanne  <W men omvendt vurderer jeg at hønsene har så godt et liv, netop som fritgående, at man må tage, de trods alt sjældne tab.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Hjælp mig har et spørgsmål
« Svar #7 Dato: 24 April , 2009, 17:53 »
For nylig havde jeg udruget 17kyllinger. De gik i en stor kasse med varmelampen over. Jeg har tre katte, men jeg havde lagt kyllingenet over kassen så jeg mente kyllingerne var i sikkerhed. Jeg blev klogere!! Min gamle hankat bed tråden over og i løbet af to dage havde de ædt alle 17stk. >:( Rigtig træls.
Kattene så ud som de havde haft en dejlig tid, og de kunne ikke æde noget af det foder jeg tilbød i tre dage :-\ Så min vurdering er at katte er farlige for kyllinger men kun mens de er helt små. Jeg har aldrig mistet høns eller store kyllinger til vores katte.
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington