Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tynd mave  (Læst 7001 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Tynd mave
« Dato: 08 April , 2009, 14:45 »
En af mine kyllinger, der klækkede fredag eller lørdag har altså lidt tynd mave. I går aftes tog jeg den ind og vaskede og tørrede den, men her i dag var det galt igen, og jeg er bange for at den bliver afkølet, da det blæser en del, så jeg har taget den ind og vasket den igen, og tørret den forsigtigt med en hårtørrer. Nu er den i en klodskasse med avis i bunden samt varmelampe over den ene ende af kassen, og så håber jeg at den får det bedre, og at den evt klatter, så jeg kan se konsistensen. Det virker nærmest som om kloaken på den stritter lidt ud i en lille spids, og jeg synes slimhinderne virker lidt rå. Omvendt ved jeg ikke ret meget om hvordan sådan en lille fyr skal se ud "med vådt tøj" på.
Den virker super stærk og livskraftig, og er meget utilfreds med at være alene.
Det kan vel ikke være coccidiose, for så vidt jeg har kunnet læse mig til skal kyllingerne være omkring 4 uger før de får det?
Det er ikke den kylling, der startede sit liv som kænguro-kylling under min bluse.
Bør jeg give den en chance, eller kan jeg risikere at de andre bliver syge?
Nogen der har et bud på hvad det mon er?
Jeg har givet den lidt havregryn med A38 allerede i går.
Gode råd udbedes.

 <+ <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Tynd mave
« Svar #1 Dato: 08 April , 2009, 14:49 »
Marianne jeg har også prøvet det med tynd mave, og det klumper bag i, så var der en der skrev at han gav havergryn de første dage, det har jeg så også gjort jeg blender lidt havergryn og giver dem, også startfoder, jeg tror også det ville værer godt med A 38.
Pøj pøj med det lille pus jeg krydser finger for den får det bedre.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tynd mave
« Svar #2 Dato: 08 April , 2009, 14:58 »
Tak Berit, Det er nu ikke sådan at det klumper bag i, men nærmere som om det løber ud og fordeler sig på bagkroppen så de små¨dun lægger sig som en hjelm ind til kroppen. Hvis du kan forestille dig at nogen smurte mudder ud over bagenden.
Det ser måske også ud somom kloaken er lidt udspilet, og der står noget fast hvid i åbningen, men jeg ser utrolig dårligt i dag fordi mine øjne er dryppede.
Den virker sådan set ok, og soignerer sig, spiser osv. Men den er sørme ked at at være alene.
Men tror du ikke den bliver kold ude med al den vind og så en lille våd mås? Jeg ville nødig gå i blæsevejr med våde bukser!
Der er ca 28o i den ende af kassen uden lampen og 38o i kassen lige under lampen.
« Senest Redigeret: 08 April , 2009, 20:29 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tynd mave
« Svar #3 Dato: 08 April , 2009, 20:31 »
Nu har jeg sat det bette nor tilbage til skrukkerne, den har ikke klattet en eneste gang hele eftermiddagen, så det er vel et godt tegn?
Der var heller ikke kommet nyt på rumpet'en, så der håbes og krydses fingre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tynd mave
« Svar #4 Dato: 09 April , 2009, 10:55 »
Her til morgen var patienten meget utilfreds med temperaturene i hønsegården, den pippede meget, og søgte under skrukkerne hele tiden. Nu har jeg så taget den ind under lampen igen, og den kvikker tydeligt op, når den får varme.
Den drikker og den ordner også sine dun, men jeg synes ikke den spiser så meget.
Kan en kylling have en form for forstoppelse, så kun den tynde del af afføringen siver forbi "proppen". Det kan mennesker jo have.
MEN er det nu det rigtige jeg gør? Forhaler jeg i virkeligheden det uundgåelige?
Kan den måske smitte de andre?
Er det bare startvanskeligheder, eller fosøger jeg at holde liv i noget skravl?
Jeg mener at have en viden om, at varme kan kurere rigtig meget i fugleverdenen.
Min rationelle mand mener, at jeg skal aflive den nu - men han er også på fisketur og slipper for "det beskidte" arbejde.  <W <W
« Senest Redigeret: 09 April , 2009, 10:59 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tynd mave
« Svar #5 Dato: 09 April , 2009, 11:08 »
At den er sur over at være alene er da gode tegn. Synes ofte at vores kyllinger (makinudrugede) har haft lidt maveproblemer i nogle dage, men der er da aldrig nogen, der er døde af det. Den kan jo også dårligt smitte - er jo lige klækket! Kan du ikke holde moder og børn lidt i læ? - og servere lidt havregryn blandet med hakket hårdkogt æg? Det plejer at virke her.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Tynd mave
« Svar #6 Dato: 09 April , 2009, 11:54 »
Hmm det er ikke sikkert du vil høre min mening Marianne, men
Du får den alligevel, jeg synes det er tidspilde at holde liv i de helt små hvis de skranter fra begyndelsen, der er ofte noget der ikke er som det skal være, og mange af de skravelde egenskaber har det med at fortsætte ned i rækkerne, så man en dag ender med at få mange svage kyllinger, med alverdens skavanker, eller have dem spredt ud over større områder fordi vi så villigt og venligt gerne deler ud af vores overskud.
Og du er jo inde på noget af det rigtige, når du tænker at den muligvis kan smitte de andre.

Se det i det større perspektiv, så er du slet ikke i tvivl.  <D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Tynd mave
« Svar #7 Dato: 09 April , 2009, 19:31 »
Marianne jeg håber det bette pus er blevet frisk, hvad med A 38 har den fået det, det skulle også hjælpe på dårlig mave, jeg er også begyndt at købe en lille pose med skaller og kul, det og så blendet havergryn og lidt startfoder, så er der ingen dårlig mave  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tynd mave
« Svar #8 Dato: 09 April , 2009, 19:41 »
Ja Marianne, hvordan går det med det lille pus? Eller skal vi helst ikke spørge?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tynd mave
« Svar #9 Dato: 09 April , 2009, 20:15 »
Jeg havde jo lige taget mig sammen til at den skulle have silkesnoren, men så var den superfrisk selvom den stadig er lidt snavset bagi. Så da det var så lunt og lækkert ude i dag, satte jeg den ud til de andre, og den var overlykkelig, og spiste og kvidrede.
Beslutningen er denne, kan den klare sig ud, så fint, hvis ikke, så må jeg gå den tunge gang og aflive.
-jeg kan godt se du har ret Ina, men det er altså bare nemmere at være rationel, når det ikke er ens egne  <A
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Tynd mave
« Svar #10 Dato: 09 April , 2009, 23:25 »
Kyllingerne er fra i fredags ! Så tarmfloren skal vel lige have tid til at komme på plads, mine fra i fredags har også lidt mystiks afføring... Smædbørn fra mennesker har også lidt gult afføring i starten husker jeg, det har dog aldrig fået mig til at aflive nogle af dem  ::)

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Tynd mave
« Svar #11 Dato: 09 April , 2009, 23:28 »
Smædbørn fra mennesker har også lidt gult afføring i starten husker jeg, det har dog aldrig fået mig til at aflive nogle af dem  ::)

He,he, du er nu rar, Bjørn  :D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tynd mave
« Svar #12 Dato: 12 April , 2009, 08:20 »
Hallo, Marianne! Hvordan går det med "Skidtmåsen"?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tynd mave
« Svar #13 Dato: 12 April , 2009, 19:53 »
Altså, Marianne. Hvordan har "Skidtmåsen" det?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tynd mave
« Svar #14 Dato: 12 April , 2009, 20:30 »
Jeg tror den har det godt. Sif og jeg gav den en smuk begravelse, og lagde smukke blomster på graven.
De sidste seks er sunde og raske.  *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk