Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP NU m kylling  (Læst 7501 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
HJÆLP NU m kylling
« Dato: 05 April , 2009, 11:25 »
Min 7, kylling, var ved at klække her til morgen, men det havde skrukkerne ikke tid til at vente på, så de prøvede nærmest at hakke i den lille våde kylling. Den virker ellers livskraftig og pipper højt. Skrukkerne er gået ud i gården, og er ved at lokke kyllingerne med. Så de kunne ikke tage sig af,a t der stadig var en lille våd efternøler. Nu har jeg taget den ind pakket den i køkkenrulle, og bærer den under min bluse ved brystet. Så tænker jeg, at jeg vil lægge den under skrukkerne i aften, når det er mørkt.
Har I et bedre forslag til at holde den varm og tør?
Er det overhovedet vart nok hos mig?
Er der mon noget i vejen med kyllingen siden den klækker lidt senere end de andre og siden skrukkerne afviser den? Eller afviser de den bare fordi de vil have de andre ud?

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #1 Dato: 05 April , 2009, 12:32 »
Det skal da nok gå....
Har selv prøvet det med både kyllinger og gæslinger. Jeg tror at det er de sidst lagte æg, der er lidt bagud. Vi satte kræene i en papkasse med en arkitektlampe over, 38 grader lige under lampen, stillede mad og vand ind - og når de så var i trivsel kom de ud til flokken (1-3 døgn efter, s.v.j.h.) - og løb lige ind i midten. Efter et døgn kunne vi ikke kende forskel.
Tror dog godt at den trives på din barm - man får så bare ikke lavet så meget, vel?
Ankerine
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #2 Dato: 05 April , 2009, 12:53 »
Tak Ankerine, nu har jeg lagt den i bløde kleenex i en lille glasskål, som står på et smørrebræt på en radiator, hen over skålen ligger der en andet smørrebræt på klem.
Den er helt klart i trivsel, er ved at tørre, bevæger sig og ligger og pludrer/kvidrer. Jeg har et termometer ved, det er omkring 33 grader, men det skal nok være varmere så.
For ganske nylig, kan jeg huske der var en liste over hvor varmt kyllinger skulle have det de første uger, men jeg kan ikke lige finde den nu. Min mand mener det er varmt nok, men jeg tror selv det skal være varmere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #3 Dato: 05 April , 2009, 13:16 »
Åååååhr, det lille pus. Jeg rendte engang rundt med en lille kanariefugleunge i kavalergangen. Den var faldet ud af reden og var blevet ret kold. Den kom sig fint, efter et par timer under blusen, men den var også noget ældre.

Jeg tror, jeg har fundet det indlæg du søger: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1591.0.html

Pøj pøj med den lille ny...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #4 Dato: 05 April , 2009, 13:40 »
Marianne jeg tror du har gjort det rigtige, og jeg vil komme den under skrukken i aften, når hun så vågner imorgen ja så har hun bare 1 kylling til  <L <.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #5 Dato: 05 April , 2009, 14:51 »
Marianne, det skal nok gå fint...

Jeg har engang fodret en lille gråsiskenunge op (var faldet ud af reden som lille bitte dununge) med myg og hakket hårdkogt æg - den lå i en lille plastic skål med en klud i og det var uden varme (fordi jeg ikke vidste bedre) - den blev 11 år gammel! Alle tiders lille fugl, som skulle være med i alt hvad vi foretog os.

Jeg har også engang gået på arbejde med en lille nyfødt og meget kold slædehundehvalp (vi boede i Grønland dengang) inde på maveskindet til opvarmning (min chef kiggede underligt på mig, da den lille begyndte at pibe), den fik varmen og kom tilbage til sin mor og klarede det fint, selv om det var 20 graders kulde.

Bedste søndagshilsener
den anden Marianne
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #6 Dato: 05 April , 2009, 16:35 »
Den ser i hvert fald mere kyllingeagtig ud nu, men virker meget vakkelvorn på benene. Men nu har jeg jo aldirg rigtig iagttaget nyklækkede kyllinger, for de har jo ligget under deres mor, og er først kommet frem, når de har været klare.
Er det normalt at de er lidt slappe i benene? Den er næsten helt tør, har lavet en lille klat, den sover noget, men er vågen og kalder ind imellem, hvor den også sådan kvidrer. Hvis den kalder for meget har jeg taget den op og båret den rundt i et stykke kleenex under min bluse. Det er helt tydeligt, at den savner selskab.
De af jer, der klækker i maskine, hvor lang tid går der inden jeres kyllinger kan trippe rundt?
Jeg har måttet love, at den skal aflives, hvis den ikke går normalt, og det kan jeg selvfølgelig også se det fornuftige i, men så er jeg også nødt til at vide, hvad "normalt" er.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #7 Dato: 05 April , 2009, 16:48 »
Hej Marianne.

Ud fra det du skriver, opføre din kylling sig helt normalt... Mine kyllinger fra maskinen var også lidt usikre på benene det første døgns tid, det ser lidt kikset ud  ::) men er helt normalt...  ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #8 Dato: 05 April , 2009, 17:04 »
Tusind TAK, Bjørn og selvfølgelig også til Marianne og Berit.
Ja frk. Olsen, det var lige det indlæg, som jeg ledte efter, men jeg havde brugt de forkerte søgeord  :)
 <E
Jeg har vist et overudviklet yngelplejeinstinkt - jeg sidder nemlig igen med det lillie fnug under blusen, for så er den nemlig rolig, en rigtig lille selskabspapegøje!
Jeg kan godt forstå, at du får pip af dine kyllinger, Bjørn!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #9 Dato: 05 April , 2009, 17:05 »
Det skal nok gå med alle de gode tanker der bliver sendt fra forum til den lille syv'er.

 :-*

(Jeg mangler stadig - og ofte - en smiley med krydsede fingre!)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #10 Dato: 05 April , 2009, 17:15 »
Jeg kan godt forstå, at du får pip af dine kyllinger, Bjørn!

Det er mest det at de larmer ! døgnet rundt er der en pippen og raslen med papir, jeg fodre på et stykke A4 papir her i starten, men når 7 kyllinger suser rundt på det ved nattetide, lyder det som en hel skoleklasse  :o  Så papiret ryger ud til aften, sandet i bunden skramler ikke så meget   :D

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #11 Dato: 05 April , 2009, 18:15 »
Det skal helt sikkert nok gå, hvis bare du putter den under i aften, så ser skrukerne formenligt intet :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #12 Dato: 05 April , 2009, 19:05 »
Jeg vil også sige, at man skal regne med ca 1døgn, inden de er sikre på benene.

Put du den ind under hønen i aften, som du allerede har planlagt, så kan du temmelig sikkert slet ikke se, hvilken det er imorgen tidlig   ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #13 Dato: 05 April , 2009, 19:45 »
Ja, nu har jeg lagt den ud under skrukkerne, så må jeg håbe på det bedste. Den var superlivlig, men stadig lidt klumpedumpet på benene, nærmest som om den havde gænger og af og til vippede bagover. Jeg blev lige siddende ca 5 minutter udenfor hønsehuset, for at høre om det gav ballade, men der var bare de sædvanlige gokkelyde.
Jeg tænkte på at give den en streg med en sprittusch på ryggen, for hvis nu en af dem skranter i løbet af ugen, kunne det jo være interessant at vide om det var den, men jeg lod være, for at den ikke skal lugte forkert eller noget.
Tak for råd og vejledning til jer alle og især tak for opmuntring, det har man altså bare brug for  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: HJÆLP NU m kylling
« Svar #14 Dato: 05 April , 2009, 20:45 »
Marianne, alle kyllinger har svært ved at stå stabilt på benene i den første tid. Ligesom alle andre dyrebørn.  ;D
De marankyllinger jeg har nu gav dog også mig dybe rynker i panden, for de var godt nok længe om at komme op at stå. De krabbede rundt i kassen de første par dage, men fungerer fint nu  ;)
Bare giv den tid, den skal nok blive fin, trods den ublide start på livet.

Godt vi kvinder har kavalergang, så kan den da bruges til noget nyttigt når en lille dunbold er i nød  ;D ;)