Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne syg  (Læst 10858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Skrukhøne syg
« Dato: 02 April , 2009, 09:03 »
Hej er der nogen der kan hjælpe, jeg har en skruhøne der går med 3 kyllinger, igår var der intet ivejen, men idag da jeg kom over med guf til dem stod hun bare og hang, viste ikke kyllingerne at der var mad som hun plejer, hvad mon der kan være galt med hende   <+
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #1 Dato: 02 April , 2009, 09:07 »
Hej Berit,
Det har jeg desværre intet bud på, men hvor er det da trist  :'(
Jeg håber på det er et midlertidigt ildebefindende.
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #2 Dato: 02 April , 2009, 09:28 »
Berit, jer har ingen anelse, men er bange for at det er slemt, når hun tilsidesætter sine kyllinger. Du bliver nødt til at have en plan B klar i forhold til kyllingerne.
Kram fra mig
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #3 Dato: 02 April , 2009, 10:32 »
Har lige været over ved hende, og haft hende i hænderne, hendes sæk på halsen var meget stor og fyldt med væske, det fik jeg masseret ud, har taget hende fra kyllingerne så hun kan få lidt fred. Kyllingerne har jeg sat sammen med de 3 orp kyllinger jeg har de går jo i en mega stor kasse med varmelampe, jeg håber der er en der kan fortælle mig hvad jeg kan gøre,   ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Maysan

  • Gæst
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #4 Dato: 02 April , 2009, 11:52 »
Hej Berit,

Skriver til dig angående din skrukhöne. Jeg har selv da jeg startede med höns for mange år siden haft höns af og til som er blevet for kolde eller har fået träk som har haft dette problem. Det er sandsynligvis lungebetändelse eller så kan det väre for at hun ikke har fået nok sand/grus i sin mad?

Du bör göre fölgende med det samme: placér hönemor varmt og trygt i en opvarmet kasse (varmelampe) eller lille aflukke. Gerne indenfor i huset eller bryggerset. Ev. varmelampe (hvis hun skal väre ude i stalden) må ikke hänge FOR tät på hende og hun skal have mulighed for at kunne gå väk fra den om det behöves. Hun skal have varm halm at ligge i og rent vand samt sand og småsten (akvariegrus er allerbedst, mindste störrelse 3-5 mm eller evt. byggegrus som også indeholder småsten til at male föden i hönens kråse). Der må ABSOLUT ikke väre träk udefra fra åbne döre eller andet. Giv hende gerne kogte kartofler og ködrester fra aftensmad i små bidder så hun får lidt at stå imod med og som samtidigt er läkkert. Glem ikke lidt strandskaller. Häld lidt olivenolie(1 spsk) over hendes mad og lidt groft salt. Hvis det er muligt for dig at male hendes mad i blender, havde jeg nok gjort det, så får hun det hurtigt bedre. MEGET vigtigt med gruset, hvis hun ikke har fået det för.

Så skal du nok få hende på höjkant igen. Kyllingerne skal nok klare den og du kan jo lave din egen kyllingemor af en almindelig varmelampe over et lille indelukke, hvor de små kan gå ind og ud fra varmelampen. Igen gälder at den ikke må hänge for tät på, da de ellers får blöde ben og svärt ved at gå. Husk frisk vand tilgängeligt evt. i tårn og mad dögnet rundt så länge de vokser.

Mange Hilsener og Held og lykke – Maysan//

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #5 Dato: 02 April , 2009, 12:34 »
@ Maysan først vil jeg da byde dig velkommen her på forumet, og dernæst sige tak for dit svar, jeg har hende i et skur for sig selv uden træk, men der er nu heller ikke træk i den stald hvor mine høns går, hun ligge i en kasse godt fodret med halm, hun har frisk vand og foder, men jeg vil lave noget godt til hende som du forslår, og så noget strandskaller evt med lidt kul i.
Kyllingerne ved jeg de nok skal klare det.
Jeg har haft høns mere eller mindre i 20 år, men aldrig oplevet dette, så jeg er meget glad for at høre andres erfaringer,  <- <E
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #6 Dato: 02 April , 2009, 12:46 »
Jeg håber sandelig ikke det er lungebetændelse, har lige været inde at læse i leksikonet og det var ikke opføftende, men hun har værken haft øjenbetændelse eller noget af det andet der står, har spist igår, og da var hun frisk, men jeg har fejet noget puds ned mon det kan være det hun har spist og så blevet dårlig,  nu må vi se om hun får det bedre, inde for længe, for ellers må hun lade livet  :'(
« Senest Redigeret: 02 April , 2009, 13:10 Fra Berit »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #7 Dato: 02 April , 2009, 13:22 »
Hej Berit, hvor er det synd for den.
Jeg tror faktisk også det er en god ide med varmen; når stuefugle er syge, bliver varme også brugt som en del af behandlingen. Men lige så hårdføre fugle kan være, lige så skrøbelige kan de jo pludseligt blive. Jeg krydser fingre !  <-
Mvh Marianne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #8 Dato: 02 April , 2009, 16:16 »
Så har jeg været over og sætte varmelampe op så hun ligger godt og lunt, frisk vand og lidt guf samt grus, men jeg synes ikke hun ser ud til at have det så godt, bare det jeg har gjort hjælper, for ellers må jeg gå til plan B  :'(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #9 Dato: 02 April , 2009, 16:21 »
Der krydses fingre herfra.
Det er altid slemt, når man har et sygt dyr  ???
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #10 Dato: 02 April , 2009, 16:25 »
Ja det har du ret i jeg ved ikke hvor mange gange jeg har været over for at se til hende, og jeg har det dårligt hvis det er fordi hun har spist det puds jeg fejede ned, det tænkte jeg slet ikke på om de kunne tåle, men jeg ved jo ikke om det er det  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #11 Dato: 02 April , 2009, 19:48 »
Jeg kryder også fingre og håber at høre (læse) i morgen, at hun har det bedre.  :)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #12 Dato: 02 April , 2009, 20:06 »
Jeg tror hun har haft lidt "sur kro" og jeg tror du gjorde det rigtige i at massere den.
Håber hun bliver frisk hurtigt.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #13 Dato: 02 April , 2009, 20:31 »
Mange tak skal i have, jeg håber hun er frisk i morgen, i skal nok høre fra mig  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Skrukhøne syg
« Svar #14 Dato: 02 April , 2009, 20:49 »
Vi krydser også fingre her i Forum ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.