Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: L... i asen på damerne  (Læst 2597 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
L... i asen på damerne
« Dato: 31 Marts , 2009, 20:40 »
Lækker overskrift,
men synes bare det er så lidt tiltalende, når 'de damer' render rundt med L... hængende i fjerene bagpå, så nu må jeg træde til og afhjælpe det  :o
Jeg ved bare ikke rigtig hvad jeg skal gøre og hvordan jeg skal gøre det  ???
Jeg havde håbet det hjalp lidt med sandbad mm men det bliver bare værre og værre  :(

Hjæææælp  :-[

Randi  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: L... i asen på damerne
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2009, 21:06 »
Har haft det samme problem med en høne. I nattens mørke med en rød lampe var vi 2 "mand" om at plukke/klippe klumpen af. Det har været fint siden. Held og lykke  ::)
Hilsen Vinni

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: L... i asen på damerne
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2009, 21:46 »
Hos os har vi bla. orpington og de har specielt mange fjer bagi. Her gør vi det at vi tager en af gangen. En holder kræet og den anden klipper med en alm. saks fjerene meget korte.
Dette gør at aff. ikke hænger fast bagi og også at æggene nemmere bliver befrugtet (hanen kan nemmere finde vej  :P ;))

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: L... i asen på damerne
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2009, 22:05 »
Ellers kan man bruge lidt varmt vand på et stykke køkkenrulle og nuller det af fjerene :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: L... i asen på damerne
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2009, 22:37 »
Jeg fik 3 orpingtonner hvor der hængte en ordentlig dyne bagpå. Der skulle en rigtig god beskærersaks til for at klarer det, og med forsigtighed, der skulle jo ikke klippes i skindet. jeg sad inde i hønsehuset, hønen var helt rolig, men hanen hoppede rundt og skældte ud.
Sumarsumarum: En almindelig køkkensaks dur ikke. En lille god rosensaks er det rigtige værktøj.
Hilsen
Peter

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: L... i asen på damerne
« Svar #5 Dato: 01 April , 2009, 06:14 »
Jeg har aldrig klippet mine høns i bag, da jeg ikke synes, det har været nødvendigt.

Der har dog sommetider siddet noget/lidt i bag, når der er en længere periode med meget vådt vejr, hvor deres gård bliver noget mudret, så har jeg ladet være med at åbne smuthullet en enkel dag og så bruger de tiden på mere sandbadning indendørs og soignering istedet for at grise sig (lede efter orm m.m.) i mudderet udendørs, så er de normalt fine igen.

Har en enkelt gang haft 1 høne, der ikke var så kvik til at gøre sig ren. Hun kom i et rum for sig selv nogle dage - selvfølgelig med mulighed for helt tørt sandbadning og så var hun også fin igen.

Men det kræver selvfølgelig, at man får lukket, inden det bliver for slemt.

Det er sikkert ikke nok i alle tilfælde, men jeg har været heldig, at det har kunnet klare det indtil nu ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr