Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodige æg  (Læst 7206 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodige æg
« Svar #15 Dato: 28 Marts , 2009, 20:14 »
Regitze, jeg har læst mig til at man forringer ægs holdbarhed ved at vaske dem; netop, som du selv er inde på, fordi skallen er porøs om man derved kan "mase" urenheder ind gennem skallen. For rugeægs vedkommende kan man tilstoppe porene, så kyllingen dør.
Hvor lidt eller hvor meget de kan tåle, specielt til rugeæg, ved jeg faktisk ikke. Jeg plejer selv at skrabe dem rene med en urtekniv, hvis der er noget skidt på, jeg har læst at sandpapir også er en god ting, og netop i dag, da jeg lige kikkede indenfor hos America, Thisted, så jeg at de har en slags sandpapir som åbenbart er beregnet til en slags æggerensemaskine; jeg aner intet om hvordan den ser ud eller virker.
Jeg ta'r det nu roligt med de to blå æg, som jeg forsigtigt tørrede med en fugtig klud, for æggene bliver aldrig ret gamle her i huset  <H Vi har lige netop tilpas til os selv, og til at glæde andre i ny og næ.
Jo mere jeg lærer om æg, jo mere facineret bliver jeg over, hvor fantasktisk et æg er på alle måder.  <Y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Blodige æg
« Svar #16 Dato: 28 Marts , 2009, 22:00 »
En æg-børste fungere/bruges ligesom en skobørste, den har sandpapir på i stedet for hår, et stykke stift skumgummi med sandpapir om kan også bruges ( korn 180 ! som Flemming Leth ville have sagt det, linolie anbefales dog ikke i denne forbindelse... 8) )

Billede af en æg-børste :

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1011