Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodige æg  (Læst 7207 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Blodige æg
« Dato: 27 Marts , 2009, 10:58 »
Jeg fik jo to fine dværg araucana d. 11. marts. D. 13. lå der et knust og tyndskallet æg på møgbrættet under siddepindene og d. 15. fik jeg et fint æg, der dog blev lagt i hjørnet i bunden af hønsehuset, måske var Olivia intimideret af de tre skrukker, der lå i 3 af de 4 redekasser. Så er der ikke kommet æg siden, men forleden så jeg Olivia tulle rundt alene væk fra flokken, så jeg var på æggejagt rundt i haven uden resultat.
Her til formiddag vandrede hun igen rundt alene, så jeg ledte én gang til og fandt stedet, der lå to fine æg, det ene var lunt endnu.  <H
MEN begge æg er lidt blodige!  ???
Er det noget jeg skal være bekymret over? Olivia ser umiddelbart pæn ud bag i, men det kunne måske se ud som om hun gik og lavede lidt knibe-øveleser. Jeg vil tjekke hende grundigt i aften, når det bliver mørkt.
Jeg ved man ikke skal vaske æg, men jeg har meget lyst til lige at tage lidt fugtig køkkenrulle og tørre æggene, men det er vel dumt?  <J
Oline min anden dværg araucana har ikke lagt æg endnu (så vidt jeg ved).  <A
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Blodige æg
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2009, 11:08 »
Jeg tror det er et fødsels problem  :-\

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodige æg
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2009, 11:21 »
Men skal jeg være bekymret?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Blodige æg
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2009, 13:42 »
Men skal jeg være bekymret?

Næh det tror jeg såmænd ikke, jeg har også haft nogle af disse lidt blodige æg, du kan tørre dem med en fugtig klud, og du kan sagtens ruge dem ud.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodige æg
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2009, 14:20 »
Tak, Lars  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Blodige æg
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2009, 19:37 »
Her fik vi også en af disse æg igår med lidt blod på. Det sker bare en gang i mellem :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodige æg
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2009, 20:17 »
Tak Mikkel, kan det også ske med den samme høne flere gange i træk, for det er helt sikkert Olivia, der har lagt de to blodige æg, et i onsdags og et i dag.
Jeg er vist en værre hønemor  ;)
Jeg havde hende forresten lige inde til forebyggende behandling for kalkben her til aften, og forsøgte at studere hende bagi, og der var nu ikke noget kriminelt at se. Men jeg var heller ikke særlig nærgående.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Blodige æg
« Svar #7 Dato: 27 Marts , 2009, 20:58 »
Er de ikke lige begyndt at lægge æg, for så er det vist rimeligt tit det kan ske for æggelederen skal lige udvides, har jeg læst.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodige æg
« Svar #8 Dato: 27 Marts , 2009, 21:02 »
Jeg tror ikke de har lagt æg så længe, det er i hvert fald unge høner med ringe fra 2008, og den ene har slet ikke lagt æg endnu.
Tak for input, Patricia.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Blodige æg
« Svar #9 Dato: 27 Marts , 2009, 21:52 »
Det er meget normalt når der er tale om unge høner, som patricia også skriver.
Jeg vil næsten sige at det mere er "regel'en end undtagelsen". Ment på den måde at mange høner der er i starten af æglægning lægger et æg med lidt blod på i ny og næ.
Så det kan du ihvertfald tage stille og roligt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Blodige æg
« Svar #10 Dato: 27 Marts , 2009, 22:39 »
Vi blødte jo også lidt, da vi fødte, men det gik da heldigvis over.  ;)
Så er der bare lige det med maveskindet, der ikke gik i sig selv  :o  det slipper hønsene da for.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodige æg
« Svar #11 Dato: 28 Marts , 2009, 07:04 »
Tak for svar Danny.
Lise, vi skulle måske mødes og sammenligne hvem der har mest "hønsenumse" omkring navlen, hehe
Jeg var jo ganske, ganske ung, og havde hele tiden været en af de her meget tynde piger, da så maven skulle udvide sig til store tvillinger, kunne den ikke finde ud af at trække sig sammen igen  ;)
Det har nu aldrig betydet specielt meget for mig, en lille pris for det store mirakel at få to perfekte børn på én gang  <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Blodige æg
« Svar #12 Dato: 28 Marts , 2009, 12:20 »
Marianne: Som de andre skriver er det helt normalt og kan godt ske flere gange i træk. Her kan vi altid kende de unges æg, for ca hver anden-tredje æg fra dem er der lidt blod på ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodige æg
« Svar #13 Dato: 28 Marts , 2009, 15:03 »
Tak Mikkel
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: Blodige æg
« Svar #14 Dato: 28 Marts , 2009, 16:47 »
Marianne, du skriver 'jeg ved, man ikke skal vaske æg'.
jeg vasker ikke ligefrem mine i sæbevand, men jeg tørrer de æg, der har en hilsen på (lidt blod eller skidt), med et fugtigt stykke køkkenrulle, og er det en sjælden gang grelt, kan jeg godt finde på lige at holde ægget ind under vandhanen. jeg er klar over, at skallen er porøs, men er det sådan, at jeg forringer æggets kvalitet, holdbarhed eller lignende med en gang klatvask eller spurtbrus?

jeg har samme erfaring som jer med lidt blodstrimede æg fra teenagehøner. en anden historie var vores to første høner (arvede hybrider), der begyndte at lægge 'rødbrune' æg som 1 1/2årige og samtidigt virkede til at ha det skidt. med hjælp herindefra blev jeg overbevist om, at deres æggeleder simpelthen var slidt op.
og så fløj de til de evige hønsemarker.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.