Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 5 ud af 24.....frustreret!  (Læst 15564 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
5 ud af 24.....frustreret!
« Dato: 22 Marts , 2009, 09:50 »
Jeg har haft 24 æg i maskinen, og ud af dem kom der 2 kyllinger på 20. dagen, 2 kyllinger på 21 dagen og 1 kylling som var 48 timer om at komme ud, kom på 22 dagen. I dag er det 23. dagen og der er stadig 19 æg i maskinen som der ikke engang er hul på endnu.
Hvad sker der???
Fugten har fra dag 1 til dag 18 ligger på 15-18%. Fra 18. dagen har den været på 67-79%. Temperaturen har jeg lidt svært ved at regne ud, for det er 2 nye termometre. Den ene viser 104 fahrenheit og den anden har vist mellem 37-38 grader, den kan ikke vise decimaler. Jeg har ikke forsøgt med flere termometre, skulle jeg måske have gjort....?
Æggede der ligger tilbage i maskinen har tyngde i den ene side. Dvs. hvis jeg vender dem triller de tilbage på den side de lå på. Så der må være noget tungt derinde, eller?
Jeg har forsøgt at lyse dem, og umiddelbart ser det ud som om de rører sig en lille smule, men samtidig synes jeg også det ser lidt mudret ud derinde. Luftblommen ser fin og stor ud.
Hvad gør jeg galt? Er der noet galt med hønsene som æggene kommer fra? Eller???
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2009, 09:55 »
Lisbeth vi har jo næsten samme maskine.
Jeg har gjort det de 2 gange jeg har udruget i min, at jeg er gået ud fra termometeret på maskinen. I brugsforvirringen er der en omregner fra fahrenheit til celcius og så har jeg ladet den står på det. hvilket har været 102 fahrenheit. På 18. dagen kom jeg vand i bakken forneden og tjekkede med et hygrometer om fugten var som den skulle være. Den lå konstant på 76-78%.
Jeg fik dog 14 ud af 18 æg  ??? ???

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #2 Dato: 22 Marts , 2009, 18:30 »
Lisbeth:
Hvis dit fahrenheit termometer har vist rigtigt så har du ruget med 40 grader og det er for varmt uanset om det er en fladruger eller motorruger du har.
Har du prøvet at lave hul på nogen af æggene?
Nogen gange får man "meget" ud af at lave hul på de æg der ikke klækkede.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2009, 18:32 »
Tror desværre også det er den for høje temperatur, som har skylden.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2009, 18:56 »
Ja men den anden viste jo mellem 37-38 grader. Det er er dyrt termometer fra Danki som også måler fugten. Og hvis jeg har ruget med 40 burde de kyllinger der er kommet vel have klumpfod?
Jeg har også læst herinde at man hellere skal stole på de termometre man køber ved siden af maskinen i stedet for dem der følger med maskinen???
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2009, 19:16 »
Lisbeth:
Hvis dit fahrenheit termometer har vist rigtigt så har du ruget med 40 grader og det er for varmt uanset om det er en fladruger eller motorruger du har.
Har du prøvet at lave hul på nogen af æggene?
Nogen gange får man "meget" ud af at lave hul på de æg der ikke klækkede.

Danny

Iflg. brugsforvirringen står der 102,2 F svarer til 39 grader og jeg har ikke haft problemer med klumpfødder eller noget der kunne tyde på for høj temperatur.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #6 Dato: 22 Marts , 2009, 19:26 »
Den korrekte temperatur for hønseæg i en motorruger er 37,8° og 100 F uanset maskine, for fladrugere er temperaturen 1° eller 2 F højre.

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #7 Dato: 22 Marts , 2009, 19:28 »
Vi har haft samme problem. Første gang var der 8 kyller ud af 9æg, anden gang 6 ud af 14 og her sidste gang 3 ud af 19. Her sidste gang har jeg åbnet dem der ikke blev til noget og der var kyllinger i men de var meget små og under udviklede omtrænt 1-2cm. Vi har en convatutto 120, termometeret stod på 100 f. Vi har dog haft vand i maskinen hele tiden men må nu næste gang prøve uden vand til dag 10 og derefter fylde på så det passer.

Cirkeline
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #8 Dato: 22 Marts , 2009, 21:05 »
Til Lisbeth Pilkjær:
Det var egentlig slet ikke skrevet til dig. Jeg så ikke at i begge hed Lisbeth.
Det var til "den anden" Lisbeth.
104 fahrenheit= 40 grader celcius.

Til Lisbeth Kristine:
Ja, det er rigtigt at kyllingerne kan være deforme/vandskabte ved for høj temperatur men altså ikke ensbetydende med at de alle får det.Der vil "bare" være en højere procent del.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #9 Dato: 22 Marts , 2009, 21:45 »
Danny: Jeg har ladet æggene ligge, hvor længe ville du vente?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2009, 22:52 »
Danny: Jeg har ladet æggene ligge, hvor længe ville du vente?

Umiddelbart ville jeg nok lade dem ligge så længe jeg kunne se at der var liv i ægget, ved en gennemlysning.
Men på den anden side så kan man jo være rimelig sikker på at noget er gået galt så hvis det bliver en omgang skravl kyllinger der evt. kommer ud af den længere rugning så er det jo ikke værd at samle på.
Kan du stadigvæk se liv?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #11 Dato: 23 Marts , 2009, 08:10 »
Det er jeg ikke helt sikker på om jeg kan. Jeg tror måske godt det kunne blive noget skravl der kommer ud, for det fylder ikke så meget som det plejer og det ser også lidt grumset ud i nogle af æggene...
Tror måske bare jeg lyser dem allesammen i dag, og så smider dem ud hvis de ikke ser bedre ud. Måske skulle jeg tage mig sammen til at åbne et af æggene, så må jeg om nødvendigt bare ørle  :-[
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #12 Dato: 23 Marts , 2009, 08:35 »
Hej Lisbeth.
Skal vi komme forbi og hjælpe dig ?
Jeg har åbnet flere æg, for at se og lære. Det er godt nok ikke sjovt, men det er en god måde at lære på hvor det er gået galt.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #13 Dato: 23 Marts , 2009, 09:10 »
Jeg prøver lige selv først, man skal jo lære det  ;) Men hvis jeg ikke kan så skriver til dig  :)
Men mange tak for tilbuddet  <-
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #14 Dato: 23 Marts , 2009, 09:17 »
Hvor tit skal æggene vendes? For i min brugsvejledning står der at de skal vendes en gang i timen så det har jeg sat maskine til. Er det for meget?
Venlig Hilsen
Lisbeth