Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køer  (Læst 6783 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Køer
« Dato: 10 Januar , 2014, 21:12 »
Der er i disse dage skyllet en del døde køer i land på strande. Muligvis stammer disse køer fra et fragtskib, hvor de har stået i lag, og så smidt over bord efterhånden som de er døde.

Myndighederne tager det forbløffende roligt og ved ikke om de vil undersøge årsagerne og finde synderne, men kan disse køer ikke være potentielle smittespreder af sygdomme som f.eks. mund og klovsyge og BSE ??
Og derved være en stor trussel mod vores eksport....

Især når man sammenligner hvor hysteriske de er med vores hobbyfjerkræ.
« Senest Redigeret: 10 Januar , 2014, 21:16 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: Køer
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2014, 21:24 »
# lene
nu tjener jeg som prof af at passe køer, og jeg kan godt garentere dig for at der bliver arbejdet på høj tryk på at finde de ansvarelige for den slag svinderi, og og få dem straffet

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Køer
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2014, 22:08 »
Der er indikationer på at man er ved at finde ud af hvad der er op og ned i sagen, så jo den tages ganske alvorligt.

http://www.bt.dk/krimi/politiet-libanesisk-skib-dumpede-doede-koeer-i-de-indre-danske-farvande

Jeg har læst forskellige indslag i dag om emnet og umiddelbart synes det eneste ulovlige at være at man har dumpet de døde dyr i et område hvor man ikke må dumpe dem (indre farvande). Havde de holdt dyrene ombord til de var et godt stykke ude i Nordsøen eller bedre endnu, til de var vel ude i Atlanten havde deres overbordsmidning været lovlig, så vidt jeg har forstået det. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køer
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2014, 22:10 »
Ja, jeg har også læst i aviserne i dag og har forstået det som Pilegaarden skriver.

Men det er da kun godt at det tages alvorligt, for det er da en ualmindelig klam sag..... eller er jeg bare sart?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Køer
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2014, 22:30 »
Lidt sart er du nok i denne sag.  ;)
Det eneste klamme er at dyrene er smidt overbord i et område hvor det ikke er tilladt da så store dyr kan forårsage forurening i indre farvande. Ude på det store hav vil de blot være en del af fødekæden.  ;D

Det er sgu ikke mange hajer og lignende der er vant til at blive fodret med oksekød. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Jacobbb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Køer
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2014, 22:52 »
Jo det er selvfølgeligt lidt "klamt" at støde på døde køer på soppe turen,,

Nu har jeg temling indgående kendskab til transport af levende dyr på skibe , og evner derfor at se sagen lidt fra deres side
De store livestock carierer laster 125000-140000 får
Svarende til 10000-15000 kvæg
Skibet der har dumpet kvæget er nok ikke så stort men udfordringerne er de samme

nogle kør dør , de skal væk , hvis du har kadavre om bord kan man i værste fald blive nægtet at komme i havn overhoved , ingen lande jeg kender til ville modtage de døde kør overhoved , der er ikke frysecapacitet til at have dem liggende til nord atlanten og du har resten at dyrene at tage hensyn til,
Det vil altså sige at det er en rigtig kattepine..

Hvis det var mig der var ansvarlig for skib og ladning havde jeg formodentlig handlet nøjagtig ligesådan , og tør æde min hat på enden på sagen blir , ingen ting.

Og til de breaking news jurnalister der talte om dyremishandling og sataniske ritualer ..

Ørene er skåret af med nummerene i fordi ladnings manifestet skal passe ,
De sammen bundne ben skyldes at en ko er rimelig tung , og de er dæmle svært at løfte den op og udover siden uden en kran..

Om det så er rimeligt at transporterer levende dyr , den halve verden rundt er en ganske anden sag


Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Køer
« Svar #6 Dato: 10 Januar , 2014, 23:05 »
Jacob

Jeg er ikke uenig i det meste du skriver, men det lader til at dyrene er smidt overbord efter skibet har været i havn og losse de levende dyr.

Hvis dette holder stik så var der ikke nogen umiddelbar grund til at dumpe de døde dyr indenfor 'Baltic'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ØkoErna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: Køer
« Svar #8 Dato: 11 Januar , 2014, 09:53 »
Uha uha sikke noget rod.
Jeg tænker på de stakkels dyr, tænk sig at ende sine dage på sådan en uhyggelig måde.
Jo jo jeg tænker nok lidt for meget med hjertet.

Og hvis de smitter vores dyr med alle mulige sygdomme, det ville være en katastrofe.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Køer
« Svar #9 Dato: 11 Januar , 2014, 21:22 »
Jeg tænker på de stakkels dyr, tænk sig at ende sine dage på sådan en uhyggelig måde.
Jo jo jeg tænker nok lidt for meget med hjertet.

Hvis dyrene er kommet alvorligt til skade under transporten er det vel kun rimeligt at de bliver aflivet fremfor at fortsætte en smertefuld rejse. Aflivningsmetoden er ikke forskellig fra den en slagter bruger. Så på det punkt virker det som om fragtskibets besætning, ud fra de oplysninger der på nuværende tidspunkt er tilgængelige, har handlet meget kompetent.

Der hvor besætningen har fejlet er deres valg af stedet for at dumpe de døde dyr i havet.

Og hvis de smitter vores dyr med alle mulige sygdomme, det ville være en katastrofe.

Jeg tror ikke nogen af de involverede dyr løber op på markerne og blander sig med vore dyr.  ;D
Og der er ingen information om at dyrene var syge, så de kan lige så vel være aflivet pga pådragne skader under transporten/stormen som skibet havde været igennem.
Mvh
Erik Andersen

Offline ØkoErna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: Køer
« Svar #10 Dato: 11 Januar , 2014, 22:38 »
Nej det har du ret i Erik, men jeg tænkte på at ende sine dage i trængsel på et skib.
Nej de smitter nok ikke nogen.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog