Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?  (Læst 15285 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karen Birgitte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?
« Dato: 18 Marts , 2009, 22:46 »
Hej til alle jer hærdede hønsefolk på "hønsenettet".

Jeg har 2 familier af rustrøde welsumere - dværge. Jeg havde en familie med 1/5 og har hentet en familie mere 1/3. Da jeg er sygeplejerske og måske lidt "gen-forskrækket" har jeg byttet haner og det er faktisk gået rigtig fint.

Den familie jeg hentede her til, havde en høne som var i fjertab da jeg hentede dem hjem. De ser alle fine ud og lægger flotte æg. Hanen er lidt at en hidsigprop, men det går. Men denne ene høne vil bare ikke ret gerne have fjer i et område ovenfor halen. Hanen har nu, i sympati måske ???, pillet et område på sin hals så højt han kan nå på sin hals. Skindet under fejler ikke noget og der er ikke noget at finden i fjerpelsen overhovedet. Den nye familie har været her i 2 måneder nu næsten.

Jeg er ny hønseavler og er rigtig glad for dette forum, der finder man svar på meget og gode ideer, derfor tænkte jeg der nok var en venlig sjæl, men meget viden som kunne del lidt ud til en nybegynder.

Glæder mig til at hører fra Jer.

Venlig Hilsen

Karen Birgitte :)
/KB

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2009, 22:54 »
Hej Karen Birgitte
Jeg tror desværre ikke det er nemt at få dem til at stoppe fjerpilningen, når først det er kommet så vidt..er du sikker på at hanen plukker sig selv og det ikke er hønen der gør det..Jeg tror at de kan begynde på disse unoder hvis de ikke har haft optimale forhold, f.eks. lille rum eller ingen muligheder for at komme udendørs..Jeg havde engang et hold araucana som jeg overtog fra et sted, hvor de vist ikke kom ud..de var noget så grimme at se på, jeg troede at hvis jeg nu gav dem meget plads og de kom ud i det fri og støvbade,,så blev de nok pæne igen..men nej, det var for sent..hos mig var det n hønsene der plukkede i hanens fjer..og han var træt af det..Men en mulighed kan også være utøj..men tror mere det er en uvane..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2009, 06:48 »
Det kan også være mangel på salt der forårsager fjerplukning, eller vitaminmangel. Så prøv at give et vitamintilskud. Vispumin f.eks.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2009, 07:50 »
Når først høns har fået denne unode er den svær at slippe af med igen.
Det kan skyldes mange forskellige ting, bla. uhensigtsmæssigt sammensat foder.
Jeg talte engang med en gammel fjerkræ avler, han mente det var mangel på animalsk protein, han gav sine dyr lidt rå hakket kød i ny og næ, ved roden af en fjer sidder der altid en rest blod (blodmel), så der kan jo være lidt om snakken.

Man kan købe forskellige ting til at sprøjte på hønen, som skulle have en så dårlig smag, at unoden ophøre.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2009, 16:41 »
Har du set hønen plukke sig selv på ryggen??

Hvis hanen træder/parre en, eller flere, høner meget ofte så kan fjerene blive slidt HELT af, netop på ryg stykket over halen.
Så det lyder mere som om at det bare e hanens yndlings høne.
At hanen så bliver plukket på halsen er sandsynligvis en af hønerne. Jeg tror absolut ikke at en hane "sympati" plukker sig selv ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Karen Birgitte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2009, 19:16 »
Hej alle
Tak for alle de gode inputs. Jeg har brugt en del tid på at betragte min dyr i den forgangne uge, for om jeg kunne komme noget mønster nærmere. Det er altså ikke helt godt med den høne tror jeg ikke. Hanen er ved at få fjer på sin nøgne hals igen. Han er  lidt af en hidsigprop ellers er han okay. Der er ikke utøj at se på nogen i flokken. Men nu har jeg flere gange taget "pillehønen" i at spise sine fjer ???
De har alle haft mulighed for at komme ud og skrabe rundt i haven, pillehønen er ikke så meget ude - bliver selv tilbage i gården. De har skaller og hønseguf har jeg også lavet. I redekassen ligger der fine æg, men eet af dem har været mere ovalt end vanligt og en helt anden blålig farve.
Er det bare en syg lille høne? Hanen er ikke mere efter hende end de andre er heller ikke min vurdering. Så jeg tænker det er uvane og en lille høne med en psykisk svaghed? Skal jeg ikke bare se hvad der sker? Hun er jo bare en grim lille en.

Venlig Hilsen
Karen Birgitte

 
/KB

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?
« Svar #6 Dato: 22 Marts , 2009, 19:26 »
Karen Birgitte, jeg har læst at fjerpilleri er en unode, der har det med at smitte, så du kan risikere, at det breder sig til andre høns. Hvis det var min høne, ville jeg nok slagte, men hvis det er en "vigtig" høne, kan man også få en slags briller hos America i Thisted, som forhindrer hønsene i at pille, men de kan sagtens spise osv.
Det blålige æg kan måske være fordi du har en høne med lidt araucanablod i sig?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?
« Svar #7 Dato: 22 Marts , 2009, 19:33 »
De har et produkt hos America der hedder Caco-Spray mod kannibalisme/ fjerpilning. Overvejer selv at prøve det på 3 "grimme" høns. Er der nogle der har erfaring med produktet?
Hilsen Vinni

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?
« Svar #8 Dato: 24 Marts , 2009, 10:18 »
Jeg prøver p.t. med en spray med hjortetaksolie, efter at have set en høne spise fjer fra en anden høne, melder tilbage, om det hjælper!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?
« Svar #9 Dato: 24 Marts , 2009, 20:15 »
Jeg har haft store problemer med fjerpilning i min flok for et par ræveangreb siden, og det har med garanti ikke været forårsaget af trange forhold, da det kulminerede i en periode, hvor 8 høner og 1 hane deltes om et hus på 20 m2, en hønsegård på 100 m2, og udgangstilladelse til vores have stort set hver dag.

Der var tre af mine høner, der havde et større fjerløst område på ryggen, g jeg mistænkte hanen for at være den skyldige (slitage!), men det viste sig at være en af hønerne, der metodisk ryddede ryggen på de andre og sig selv (den rangerede åbenbart højere i flokken end sine ofre). Jeg kurerede den for pilleriet ved at hugge dens hoved af, og efter nogen tid havde de to andre høner pæne rygge igen...

Heldigvis nåede det ikke at "smitte" nogle af andre, det er jo en af de mere drastiske "kure", man kan udsætte sine høns for!  ::)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Karen Birgitte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Jeg har en høne som plukker sig på ryggen?
« Svar #10 Dato: 25 Marts , 2009, 17:12 »
Jeg kan så nu berette, at det ikke er smart at vente og se hvad der sker. Pilleriet har smittet og det er nu også min( tidligere) flotte hane der er ramt. De to halvskallede gumper, spangulere nu rundt på min gårdsplads i deres sidste levedøgn. Det er en uvane som alle I hjælpsomme og erfarne folk kunne fortælle mig. Sådan noget hø. Jeg havde håbet på at skulle have et lille kuld fra de to familier i løbet af de næste måneder, men nu skal der vist ikke avles på den hane alligevel - øv.

Tak for hjælpen til Jer alle.

Karen Birgitte
/KB