Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvis det nu er kalkben?  (Læst 13273 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #30 Dato: 27 Marts , 2009, 20:43 »
Jeg havde lige hele banden, undtagen skrukkerne inde til forebyggende behandling af kalkben. De ser nu pæne ude deres løb, og jeg kan i hvert fald ikke se antydning af noget.  :)
Jensens løb er stadig noget fortykkede, men man kan se en klar fremgang fra sidst, jeg legede foddame for ham, der er en del steder, hvor skorperne er faldet af, og der er fine skorpede sår istedet.  <D
Han lå lige så stille i min arm, mens jeg smurte ham med vaseline, man skulle næsten tro, han vidste, at jeg prøver at hjælpe ham.
Jensen II skal nok få mig kureret for den lille haneangst, som Jensen I foranledigede.  <M Jensen II.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #31 Dato: 27 Marts , 2009, 21:47 »
Jeg giver fodbad i olie. Jeg har 1 gang jeg skulle prøve at give behandling smurt silkheønsenes ben ind i salve, men synes det er svært at være sikker på hudkontakt når der er så mange fjer. Det er hurtigt gjort at dyppe benene i et rødbedeglas med olie i, og så er jeg sikker på at komme helt ind under fjerene.

En af mine høner og hanen har lidt, men helt oppe ved "knæleddet." Jeg regner med at ved at give fodbade med ca. 3 dages interval vil jeg kunne få resten helt væk i løbet af de næste 14 dage. Madolie koster jo ikke ret meget og det er rigtig nemt at have med at gøre og helt sikkert giftfrit.  :D
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #32 Dato: 28 Marts , 2009, 07:19 »
Ja, det må være svært med silker, faverolles og lignende slags høns.
Det er faktisk en god idé med madolie i et højt glas. Genbruger du den samme olie, til et 14 dages behandlingsforløb? Eller smider du væk og bruger nyt fra gang til gang?
Bader du begge ben samtidig, eller et af gangen?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #33 Dato: 29 Marts , 2009, 11:42 »
Jeg dypper et ben af gangen. Jeg ville gerne tage æren for idéen, men jeg har læst om en anden der gør det på den måde herinde på forum ;) Jeg genbruger olien, men fylder glasset op efter behov. Der drypper snavs ned, men det ligger sig jo på bunden og benene når ikke ned til bunden. Jeg tror ikke jeg vil kunne styre 2 ben af gangen. Selve glasset bliver jo lidt glat af olien.

Jeg har kun prøvet den ene gang, men skal ud igen i aften. Det gik rigtig nemt sidste gang. Der kommer selvfølgelig noget olie på underlaget, men hvis det er et problem vil det sikkert kunne klares med lige at tørre forsålerne af først.

Det gik rigtig hurtigt. De forholder sig jo roligt når de mærker et fast tag. Jeg ved at andre bruger pensel, men jeg tror nu på at karbad for benet er både hurtigere og mere effektivt.  :D

 
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)