Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvis det nu er kalkben?  (Læst 13274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hvis det nu er kalkben?
« Dato: 18 Marts , 2009, 09:25 »
Og det er jeg nok lidt bekymret for. Kan jeg så regne med at undgå smitte til de andre, når jeg
1 sprøjtede hans ben og rumpet samt smurte grundigt i vaseline (altså kun benene) inden han kom ind i hønsehuset?
2 også har sprøjtet siddepindene
3 har drysset stalosan i sandet på møgbrættet og i bunden.
4 behandler ham èn gang om ugen indtil videre - og hvor længe mon?
5 hvordan kan man se behandlingen virker? Får han pæne ben igen?
6 Og hvornår bør man kunne begynde at se resultat?
7 jeg kan vel forvente at slippe helt af med skidtet, ligesom den gang jeg havde et blodmideangreb?
Ja, det var jo mange spørgsmål, men jeg synes ikke jeg har kunnet finde svarene her på forum, jeg har skam ledt  :)
På forhånd tak for hjælpen, jeg håber sørme ikke jeg har dummet mig ved at tage ham ind  ??? For så har Jensen I sandelig været et dyrt bekendtskab!

PS er der nogen, der kan se hvad han er for en?
« Senest Redigeret: 18 Marts , 2009, 09:27 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2009, 09:37 »
Hej Marianne,
Der står lidt om kalkben nederst  på denne side, hvis du ikke allerede har set det:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=22

Ellers har jeg også læst et sted, at der er nogen der sprøjter benene på hønsene med stald-chock, når de sidder på pinden, så kan man lige tage hele striben hen - og også lige give dem et pift i rumpen ved samme lejlighed.

Håber du kommer af med det - jeg kan godt se han har noget tykke og skællede ben... Mit gæt på racen er lys sussex i dværg.

Mange solskins-hilsener
Marianne
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2009, 10:03 »
Jo, det var noget af det jeg havde læst, andetsteds står der så noget om de midler, som bliver anbefalet i artiklen, og at de ikke længere kan fås/er tilladte.
Det jeg nok er mest interesseret i er om man - med tålmodighed - kan slippe af med skidtet, og HVOR smitsomt det er. Jeg læste også det Lisbeth skrev om at sprøjte dem forbyggende, og det har jeg absolut også tænkt mig, det vil bare være for surt, hvis min lille sunde og raske flok får skdtet.  :'(
Tak for input, Marianne  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2009, 10:07 »
Kommer også i tanke om, at jeg har læst man skulle bruge NIX-creme (apoteket), da kalkbensmiden er en fnatmide.
Men skal du ud og investere i alskens midler, var det måske billigere og nemmere at finde endnu en anden og rask hane? (Øv).
Mvh Marianne

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2009, 12:07 »
Det er ganske rigtigt at Nix-creme virker på kalkben. Sidste sommer fik min daværende hane kalkbensmider. Det havde da været nemmere at decapitere ham end at behandle ham, men da han var flot og lovet væk som avlshane, så måtte vi jo hellere behandle. Vi opdagede det inden det var blevet ret voldsomt. Han fik tre behandlinger med Nix ialt -for en sikkerheds skyld. Hønsehuset fik i forbindelse med første behandling en grundig rengøring og en god gang kalk og hønsegården blev gennemgravet. Ingen andre blev smittet.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2009, 14:40 »
Sussex - hvid sort columbia
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2009, 14:49 »
Sussex - hvid sort columbia

 <H <H <H

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2009, 16:42 »
Hvis du er efter det, som du er, så burde du kunne forhindre at de andre får det og samtidig kurere den nye hane helt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2009, 16:49 »
Hvor meget er de s... kalkbenmider i hønsenes omgivelser ?
Tænker her på træværk og jorden i gården..
Nogen der ved noget om det ?
MVH Lene

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2009, 17:03 »
Hvis du smøre dine høners ben med vaseline skulle du kunne forbygge, da miderne så ikke kan komme til, vil jeg tro
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2009, 17:11 »
Tak, Finn og Patricia. Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har lyst til flere hanemord lige foreløbig, Jeg vil pleje hans ben som på et af de dyre kur-hoteller. Jeg synes han ser sød ud, og han virker indtil videre ikke aggresiv eller noget, men sød og rar. At han også galer knap så skingert (naboerne) som Jensen I er jo kun er fordel.
Jeg var ellers ved at være bange for, at jeg virkelig havde dummet mig. Men jeg kunne jo heller ikke tage ham med hjem, og så bare "smide ham væk". Det er jo et lille levende dyr.
Men nu har jeg jo rigtig studeret dameben, og en af hønerne har nogle skæl, der er lidt lysere end de andre, men de sidder stramt til, som de skal og det virker ikke kalkagtigt. Skal jeg være bekymret over det mon? Det kan såmænd godt være hun har haft de farveforskelle hele tiden, men nu er jeg jo bare vildt obs på deres ben.
Dyrlægen anbefalede i øvrigt Frontline, men her på forum fraråder man det  ???
Lenes spørgsmål er også interessant, kalkmider i dyrenes omgivelser, gad vide hvor længe bæsterne og deres æg kan overleve væk fra værtsdyret?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2009, 18:40 »
Hej Marianne Vedel.

Jeg citere dig lige :
"en af hønerne har nogle skæl, der er lidt lysere end de andre, men de sidder stramt til, som de skal og det virker ikke kalkagtigt"

Jeg ved med sikkerhed !!! at det din høne har eller ikke har, IKKE stammer fra den hane du hentede igår... der går en rum tid inden det kan ses som et kalkagtigt lag, hvis det ER kalkbens-mider hanen har, hvordan så løbene ud på de andre høns der hvor du hentede hanen ?

Jeg ved ikke hvordan Frontline opføre sig med fjerkræ, jeg fik nemlig samme råd af en lokal dyrlæge, da mine kaniner havde nogle mider i pelsen, DET virkede ! men desværre døde nogle af kaninerne også,
så læs lige brugsanvisningen inden du starter behandlingen... (forøvrigt fik jeg miderne væk på kaninerne med alm. husholdnings-sprit. )

Jeg tror du har gjort hvad du kunne gøre, med det du HAR gjort...



Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2009, 20:26 »
@ Bjørn
Jeg har engang fået fortalt at kaniner ikke kan tåle Frontline. Og det har du jo så også fundet ud af.

@ Mht. Frontline
Det virker mod kalkben og en hane ligger jo ikke æg og hvis han ikke skal spises. Bekymringen mod Frontline ligger i at vi ikke ved det gør ved æg og kød.
Hilsen Susanne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #13 Dato: 18 Marts , 2009, 20:54 »
Bjørn, jeg udtrykte mig ikke præcist nok, jeg ved godt at hanen ikke kan have nået at smitte hønsene, og da slet ikke at de skulle vise symptoner allerede, det tager vist uger/måneder, før man for alvor kan se problemet.
Det jeg ikke fik forklaret godt nok, var at jeg måske havde de mider på hønsene allerede?
Som sagt ser de pæne ud med tætsluttene skæl, der er bare nuanceforskelle i skellenes farver. Og det ser helt sikkert ikke ud som kalkaflejringer.
Jeg ser nok bare spøgelser ved højlys dag  <G
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #14 Dato: 20 Marts , 2009, 15:48 »
Se nu kom jeg hjem med Jensen II tírsdag aften, og var ikke rigtig forberedt på at der kunne være et problem, så jeg sprøjetede ham bare med pyrethrin og smurte ham grundigt med vaseline, for jeg havde heldigvis begge dele i huset. Jeg fik ikke skrubbet benene med en tandbørste, for den del kunne jeg ikke lige huske jeg havde læst om.
Så var jeg lige forbi dyrlægen onsdag og spurgte lidt til råds, og de anbefalede Frontline.
Jeg har tænkt mig at tage ham ind i aften og skrubbe benene i aften, ville sæbespånevand eller brunsæbevand være bedst?
Så har jeg tænkt mig at sprøjte ham med dyrt indkøbt Frontline, og endelig vil jeg smøre ham igen med vaseline.
Vil vaseline være nok til (over tid) at blødgøre skorperne, så de falder af på et tidspunkt, eller skal jeg ligefrem afkalke ham ved at smøre brun sæbe på (lyder lidt voldsomt)? Eller er det bare sådan at de skifter skæl sådan løbende lidt i retning af hud?
Så har jeg tænkt mig lide at pifte de andre i huset, bare med pyrethrin, (og hvad med skrukkerne? æggene skulle jo nødig lide overlast!)
Og endelig får siddepindene også et pift med pyrethrin her lige om lidt, inden flokken går ind.
Der er stalosan i sandet både på møgbrættet og i bunden af huset.
Mit næste skridt vil være at gentage seancen om en lille uges tid.
Men jeg skal vel blive ved med at pleje Jensen II's ben en rum tid, indtil de er pæne?
Jeg glemte lige: vil det være mindre traumatiserende, hvis han har en lille hætte for øjnene?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk