Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i lejligheden  (Læst 50641 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #75 Dato: 08 December , 2013, 07:58 »
 jannick
Der da ikke nogen misforståelser, men helt klart er provokeringen det spørgsmål som tråden handler om - det jo trods alt ikke et forum for burhøns. Så der er kun "thumbs up" herfra til Anker for at turde.
hvorfor er dette ikk et forum for burhøns, der er da flere her der interesserer sig for hvor lidt plads en høne kræver. og ligheden er jo stor

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Høns i lejligheden
« Svar #76 Dato: 08 December , 2013, 08:35 »
Det kan være lige hvad det vil, Kristian, men lad mig omformulere til: "efter min mening, er det ikke ligefrem er forum for burhøns".

Men du har ret i at et gentagent spørgsmål er, hvor meget/lidt plads anbefales? Både ude i gården, inde i huset og hvilke kompromisser man kan lave eller har været nødsaget at lave.
Skarpt efterfulgt af hvor høj sidepinden skal være og den optimale foderblanding.
De spørgsmål hører nok aldrig op, og hver i sær svarer vi ud fra den erfaring vi har, så der ender med at være 17 forskellige muligheder og så må det være op til den enkelte spørger at tolke og finde frem til det der passer dem.
Samme spørgsmål, mange muligheder. Spændende at læse og sammenligne egne meninger og erfaringer med.
« Senest Redigeret: 08 December , 2013, 08:36 Fra Jannick Christensen »
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #77 Dato: 09 December , 2013, 12:45 »
Der er flere grene af denne debat, det eneste jeg kan bidrag med er:

Høns sviner:  Jeg har 3 hybrider i et kaninbur, som jeg har stillet ind i drivhuset for vinteren. De lukkes ud på 400 m2 græs om morgenen. Men jeg synes de sviner helt enormt. Alt bliver fedtet i min. 1 m's højde i hele drivhuset. Der er selvfølgelig en del fugt, da huset ikke er helt tæt, men alene hønsenes afføring vil give en hel del fugt, især når de producerer et æg om dagen (de kan slet ikke lade være) for de skal bruge meget foder. Jeg har spåner som bund til at suge "væde" op, da jeg ikke synes sand eller halm suger nok.

Høns lugter, larmer og giver fluer: Jo, jeg synes de lugter selv om de har de bedste forhold. Og når de går på græs, giver det også flere fluer til området. Det kaldes naturligt kredsløb (det er i hvert fald naturligt :-D ) Og høns siger lyde, her på Parcelhusvej har naboerne da løftet øjenbryn da vi fik høns og de har kommenteret lydene. (men vi har ikke skrigende unger på trampoliner, så det må gå lige op) Meeen boede jeg i lejlighed, gad jeg altså ikke naboen/overboen havde høns. Der er vel en grund til folk har valgt bylivet (og er de tvunget til bylivet, er der mulighed for fjerkræforeninger, se nedenfor)

Høns er skovdyr:  Opringeligt levede høns i skove, så de trives allerbedst under træer, hvor de skraber efter kryb og føler sig i sikkerhed (tror jeg) for fjender. Og skrabningen er et kapitel for sig. De havarerer rask væk 300 m2 græs med deres skraben, så det er uden tvivl et grundlæggende behov. Jeg har haft høns på 3 forskellige parceller og ynglingsstedet har altid været ved/under træer eller på store fx sommerfuglebuske. Der sad hele flokken og hyggede på grene 30 cm over jorden. Det gav ikke den store mening for mig, men åbenbart for dem.

Høns skal kunne strække vingerne: Det har indimellem været påkrævet at holde dem i deres transportable løbegård på ca. 4-5 m2 måske et par dage, hvor de skulle passes i forbindelse med ferie. Men når så de blev lukket ud, var der hønsegalop, basken og vingestræk, måske helt op til 1,5 - 2 meters højde. Dette kan umuligt tilgodeses på en altan.

Så at ville holde høns på altaner er ganske dyreplageri.

Og at bruge som undskyldning at industrien gør det, køber jeg ikke. Der er et stort system, som handler om profit, profit og atter profit og vi er alle nødt til at være en større eller mindre del af det, men som enkeltperson kan man vælge for sig selv. Høns på altan er heldigvis ikke den eneste måde du kan skaffe dig æg på. Desuden ville du ikke spare penge i forhold til at købe øko- eller landæg, du ville få deprimerede høns,  de ville hakke hinanden og det ville være nødvendigt at skifte ud ofte.  Mine hybrider holder snilt 2 år, hvor de giver mange æg, fordi de får ordentligt foder og forhold. Og slagtedyr kan du godt glemme. De ville aldrig få en muskel, når de ikke kan røre sig. Så kunne de stå og bogstaveligt STÅ og vokse 5 uger ligesom i industrien og være uden noget videre næring.

De fjerkræforeninger er geniale. Alle byboere trænger til lidt luft og se/mærke noget grønt, så går interessen i retningen af høns, er de da oplagte. Desuden er hønsefolk rigtig hyggelige og spændende mennesker. (tænk bare på dette forum, vi udveksler erfaringer og der kan blive ved med at være spørgsmål og erfaringer mht. fjerkræ. Jeg kan fx se jeg har været logget ind 6 dage og 21 timer på dette forum og jeg er da kun passing-through indimellem) Tænk desuden på alle de penge byboere ville spare på (efter min mening) fjollede besøg i cafeer uden vinduer og med halvdårlig kaffe.

Du er velkommen i min hønsegård (eller 4000 andre forummedlemmer, er jeg sikker på )til at se et ægte hønseliv med støvbadning, hønserend når de ser naboen kommer med den daglige håndfuld solsikkerkerner, skraben i birkeblade og begejstringen for havearbejde, når de nærmest sidder på skovlen, når jeg lægger blomsterløg. Desuden kan du smage et (af græs) mørkeorange blødkogt æg, (ok, de er kun mellemgule her i vintertiden) eller hvad med en ægte råcreme, der sætter dig tilbage til stikkelsbærbuskene og de henkogte pærer hos farmor? Synd for dem, der ikke har oplevet det, men det er nok derfor folk er så fremmedgjorte overfor naturen.

Efter sådan et besøg, tror jeg projektet er lagt på hylden.
« Senest Redigeret: 09 December , 2013, 12:52 Fra Jette Jensen »
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #78 Dato: 09 December , 2013, 15:03 »
Angående fluer, så har jeg i perioder om året rigtigt mange høns, og jeg har også 2 geder og hvis jeg ser 5-10 fluer i stuehuset i hele sæsonen er det været højt sat. Så mange fluer kan sagtens godt undgås.

Jeg bruger for øvrigt Stalosan F i strøelsen og det modvirker fluer.

Det må være ligesom "skrønen" om alle rotterne. For ja høns (faktisk alle dyr, mad, mennesker) tiltrækker rotter, men hvis man tager sine forholdsregler, såsom rottesikre foder osv. og kontakter kommunen straks man ser rotter, så kan meget forebygges.
 

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ilse B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 486
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #79 Dato: 09 December , 2013, 17:08 »
Flot, Jette! Lige mine ord, det er en dårlig undskyldning at nogle høns har det værre, hvad kan man bruge det til?
Man kunne lige så godt begynde at snakke om hvor mange børn, gamle, polakker eller hønseejere man kunne proppe ind i et værelse på 20 kvm. Bare sådan for sjov skyld. Der findes jo køjesenge! Og lokum i hjørnet! Der vil sikkert findes nogle der har det værre, så hvorfor ikke?
Nej, høns på altaner, det er altså helt hen i vejret!
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #80 Dato: 09 December , 2013, 17:45 »
Det er i hvert fald oppe i vejret :-)
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #81 Dato: 09 December , 2013, 20:05 »
Advarsel, sarkasme kan forekomme i nedenstående indlæg - forhåbentligt modtages det med selvironi :

Betyder det at hvis man kun kan gøre en lille forskel så skal man hellere lade være?

så lad os da droppe de berigede bure, forskellen er jo lille bitte så det kan da ikke betale sig.
Der er heller ingen grund til at købe økologiske grillkyllinger, der går 10 stk 2,1 kg dyr per kvadratmeter, så dem skal man da ikke købe de har det jo forfærdeligt og det er da ingen undskyldning at de konventionelle går 20 per kvadratmeter - det er jo bare en lille forskel i dårligdom.
Find selv på flere ...

Hvis nogle høns har det værre så anerkender man også at disse høns har det bedre end dem ...
Hvor er det forfærdelige lige i at dyrene kun har det lidt bedre, men ikke så godt som man kunne ønske?
Lidt er stadig mere end ingenting.

Enhver rejse begynder med ét skridt ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #82 Dato: 11 December , 2013, 12:26 »
Alle rejser begynder med et skridt, men det behøver jo ikke være et skridt tilbage.
Bor man i lejlighed i en by, vil det oplagte valg være at finde den nærmeste fjerkrækoloni.
At holde høns i en lejlighed eller på en altan er selvfølgelig bedre end at holde høns i bur, men generne vil nok blive for store, hvor imod høns i en koloni kan blive til en daglig glæde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk