Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i lejligheden  (Læst 50646 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ankerbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Høns i lejligheden
« Dato: 03 December , 2013, 14:28 »
Hej alle sammen
Jeg sidder lige nu i et designprojekt, hvor jeg skal muliggøre det, at holde høns i sin lejlighed. Til dette projekt mangler jeg gode råd og erfaring til hvordan dette bedst muligt kan lade sig gøre. Jeg håber derfor der er nogle der har lyst til at hjælpe mig, med mit lille projekt.

Jeg ved der er mange steder dette ikke er lovligt mm, men dette tænker jeg at lade ligge i første omgang.

Jeg skriver til jer, da det er svært at finde info på bure til indendøres brug, da jeg er ret begrænset af plads...

Planen er at det skal være muligt at have 1-3 høns i lejligheder ned til 25m2, med max 2m2 grundarial.


Håber i kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:

1: Slagte høns, æglægger, eller begge dele? Hvad er mindst pladskrævende, larmer mindst og hvad har man mest ud af?

2: Hvad er minimum pladskrav, til hønsegård og hønsehus?

3: Hvad er minimum af tilbehør jeg skal bruge, så som vandtrug, fodretrug mm?

4: Hvor mange høns ville være bedst?


Hvis i kender nogle, der har haft høns inde før, ville det være godt med lidt inspiration.


På forhånd tak
Anker

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #1 Dato: 03 December , 2013, 14:45 »
Dværgwyandotter er kendt for at kræve meget lidt plads, de er også gode æglæggere og meget rolige og tillidsfulde.
Det vil nok lugte ret meget med høns inden døre, og der skal gøres rent minimum hver dag, for at lugten kan holdes ud.
Der skal også indrettes mulighed for at hønsene kan skrabe og støvbade, det hører med til deres daglige rutine.
Foder og vand samt redekasse er nok det mindste problem.
Jeg vil nok ikke anbefale at holde høns indendørs, især af hensyn til hønsene, men også for menneskenes skyld.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #2 Dato: 03 December , 2013, 14:57 »
Folk som bor i lejlighed og har høns - har deres høns i såkaldte fjerkrækolonier. Helt simpelt, er det bare kolonihaver med fokus på fjerkræ i stedet for traditionelle kolonihaver.

Jeg vil som Marianne siger aldrig have høns i lejligheder, det vil stinke helt enormt. Tænk på en skruklort - puha siger jeg bare.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #3 Dato: 03 December , 2013, 14:58 »
Jeg kan nu heller ikke forestille mig at holde voksne høns inde i huset og det er endda på trods at jeg bor i et stort hus.

Men hvis det skulle være, så skulle det da allerhøjest være de helt små dværgracer og udværge og i et antal af 1,1 eller 1,2. Men de er ikke de største slagtedyr. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #4 Dato: 03 December , 2013, 15:01 »
Det er en rigtig god ide med fjerkræ kolonier. Så kommer folk også lidt ud og møder andre i det virkelige liv. Så måske skulle projektet hedder "start en fjerkræ koloni" i stedet for og så prøve at finde en plads til det.
Det tror jeg også at boligforeningerne, kommunerne og udlejerne bliver gladere for.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ankerbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #5 Dato: 03 December , 2013, 15:02 »
Hej Marianne
Tak for dit svar, jeg ved der er mange der ikke vil anbefale at holde dem inde døre. Men hvis nu man forestiller sig, at jeg skal lave en løsning til indendøres burg, hvad tænker du så man kunne gøre for at minske lugten og støjen?
Jeg har set i udlandet, at de har opbevaret dem i køkkenskabe mm. det er selvfølge ikke dette jeg ønsker, da jeg også ønsker den bedst mulige løsning for hønsene.

Hilsen
Anker       

Offline ankerbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #6 Dato: 03 December , 2013, 15:10 »
Jeg kan godt høre, at der ikke er rigtig opbakning for høns i lejligheden ;D Kunne man forstille sig, at man kunne have dem på sin altan?

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #7 Dato: 03 December , 2013, 15:15 »
Rent dyreetisk så synes jeg det ikke.

Kommunerne burde samarbejde mere med de forskellige fjerkræklubber, så der kunne komme flere fjerkrækolonier. Jeg ved f.eks. at i Sorø Fjerkrækoloni har man haft besøg af børn som gik i børnehave, som så kyllinger som blev klækket, voksede op og til sidst slagtet.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #8 Dato: 03 December , 2013, 15:17 »
Jeg ved ikke om du besøgt nogen som holder høns, eller om du er helt uvidende om hvad det er for dyr?

Men at holde dem på altanen, tja der jo mange rygter om visse befolknings grupper som har dyr i lejligheder og på altaner, men hvor meget hold der er i det ved jeg ikke.

Det største problem er nok ikke om høns kan holdes på meget lidt plads, for det gør industrien med stor succes. Det største problem er nok at få lov til det.

Alt kan lade vel sig gøre, det er vel mere et spørgsmål om holdning og måske også lidt om etik og moral. Men igen hvem skal dømme det?

For øvrigt har jeg også set nogen som havde høns gående frit i huset og de havde sågar også ble på........
« Senest Redigeret: 03 December , 2013, 15:28 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Høns i lejligheden
« Svar #9 Dato: 03 December , 2013, 15:33 »
Se det med altanen, er noget mere tiltalende og jeg tror egentlig godt det er noget en boligforening og kommunen kan være med på, mod det at have dem i lejligheden.
Det er i hvert fald en mulighed.

Her er det jo muligt at lave et lille hus samt en gård i en form der minder om en sandkasse til indhold af sand så de har noget at skrabe i og kan støvbade.

Tanken i mit hoved, ville være at huset var 60cm dyb mod den bredde der er plads til på altanen, dog gerne en meter som eksempel. Det burde give plads til 2 æglæggende høns, måske 3, hvor der er plads til siddepind, redekasse og noget lys. Gården (sandkassen) ville jeg forestille mig var så bred som altanen muliggjorde og måske 1,5 til 2 meter lang fra inde under huset og ud.

På altanen, bliver det et uhyre spændende projekt, med muligheder, som stadig giver hønsene plads og et godt liv og æg til familien samt hygge.

Om noget er det det jeg ville arbejde med, hvis jeg var dig - igen, spændende!
« Senest Redigeret: 03 December , 2013, 15:47 Fra Jannick Christensen »
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #10 Dato: 03 December , 2013, 15:42 »
Altanen ville nok være det bedste sted, men der er vel ikke meget plads på sådan en eller ?, men hvad med "støjen" . Selvfølgelig larmer høns ikke mere end mennesker, men det er bare ikke alle som bryder sig om lyden alligevel.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #11 Dato: 03 December , 2013, 15:52 »
Med larmen, er det samme problematik som ved høns i haven i byzone, men jeg tror det kan lade sig gøre, hvis man ellers har samme betingelser. Men det afhænger så af boligselskabet.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #12 Dato: 03 December , 2013, 16:23 »
Jeg har aldrig lagt mærke til at mine høns skaber dårlig lugt, men er sikker på at jeg ville opdage det hvis de var i en lille lukket lejlighed. Folk holder Beostær indendørs og jeg har hørt at de skaber en meget dårlig lugt. Måske kan du Google og finde ud af hvordan den type problem tackles for dem der har dem. Måske kattegrus.  :P
Men er også til altanmodellen. Så kan man også give dem mulighed for at sidde og sole sig mens de pudser fjer.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #13 Dato: 03 December , 2013, 16:29 »
da jeg også ønsker den bedst mulige løsning for hønsene.


Hvis du ønsker den bedst mulige løsning for hønsene, så dropper du projektet og evt. kigger efter en fjerkrækoloni.

Har du tænkt på vagtler i stedet for? dem kunne du nok bedre installere under de betingelser du har - vil jeg tro.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #14 Dato: 03 December , 2013, 16:40 »
Jeg ville også gå ind for vagtlerne i stedt for - deres mindre størrelse gør dem simpelthyen bedre - og deres støj er anderledes end hønsene. Der er ægproduktion, og hvis man er lidt fiks på fingrene, kan der også blive lidt kød ud af det.
Nogle maraner, nogle araucana.