Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Betændelse i benet  (Læst 15694 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Betændelse i benet
« Svar #15 Dato: 09 Marts , 2009, 16:58 »
Enig med Stinne... Det kan godt være det lyder lidt surt og tvært, men i sådan en situation må man altså være lidt realistisk og tænke på om det kan betale sig, og om det ikke er bedst at aflive den øjblikkeligt.. Det er trods alt "kun" en høne... :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

gernsö

  • Gæst
Sv: Betændelse i benet
« Svar #16 Dato: 16 Marts , 2009, 10:28 »
DM du må gerne höre af dig till mig.

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: Betændelse i benet
« Svar #17 Dato: 18 Marts , 2009, 09:50 »
Hmm...

Jeg er lidt ked af den dårlige stemning i dette indlæg. DM har været i tvivl om hvad der skulle gøres og derfor har hun/han lavet en indlæg her på forum. Jeg personligt synes det er modigt specielt fordi der er kommet mange kommentarer nogle gode og saglige og andre knapt så gode. Jeg havde den forstilling at alle sp er velkomne her på forum. DM er ny her og vi skal sørge for at alle føler sig velkomne og vellidte. Hvis det havde været mig der havde lavet indlæget er jeg ikke sikker på at jeg ville vende tilbage en anden gang, hvis jeg havde fået en sådan medfart.

Så dette er en lille opsang til alle og mig selv incl. Inden i trykker på send så tænk på hvordan andre vil modtage jeres udsagn. Ras ud der hjemme og kom med konstruktive forslag til forbedring herinde.  ;D
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Betændelse i benet
« Svar #18 Dato: 18 Marts , 2009, 11:09 »
Cirkeline Kyndesen.

Du har så ret i at stemningen i denne tråd har været dårlig, men med god grund syntes jeg, hvis indlægget var skrevet i datid og ikke i nutid, havde stemningen nok været betydelig bedre, der kunne f.eks have stået "vi havde en høne som nu er aflivet, gad vist hvad den fejlede ?"

Hvis man ser på indlæggets vedlagte billede er det ret tydeligt, at det IKKE er noget der er sket på hverken 7 el. 14 dage, der burde forlængst være taget en beslutning om at aflive hønen el. evt. konsulteret en dyrlæge eller anden kompetent person.

Citat fra indlægget :
Den har ligesom en meget stor og hård klump ved foden af noget der minder om betændelse, og så vidt vi kan se, er også nogle "tæer" mere eller mindre faldet af. Vi prøver at behandle den med at bade benet 1-2 gange i ugen i sæbespåner og give den behandling med klorhexidin 1-2 gange ligeledes. Den er kommet indenfor i sit eget bur.

Så vidt vi kan se, (gider man ikke engang se ordenligt på dyret !!!!!!) er nogle tæer mere eller mindre faldet af !!!!!! vi har behandlet lidt med sæbespåner og jod !!!!!!
NU er det jo ikke et mindre sår der skal behandles, men tæer der falder af !!! og ser så slemt ud at man kun vil røre ved hønen, med strikvanter og plastikhansker.

Jeg noterede mig også, at man logger på d.6/3 for så at vende tilbage d.9/3 altså efter weekenden, mig fortæller det at man ikke har det store tilovers for levende dyr, og derfor ikke burde omgås levende dyr...

Dette er ikke et surt opstød ! MEN jeg fatter ikke, at man på en instutiton hvor mange mennesker har deres daglige gang, uberørt kan have dyr gående som det viste, uden at nogle gør noget....

Jeg kan ganske godt forstå nogles forargelse.

Mvh. Bjørn Nielsen.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Betændelse i benet
« Svar #19 Dato: 18 Marts , 2009, 11:58 »
Hejsa
Jeg har det fuldstændig som Bjørn! 
Jeg har set det gå galt med dyr i institutioner flere gange og min holdning på det punkt er meget klar: Det skulle være forbudt at holde dyr i daginstutioner. Tanken om at give børn gode oplevelser med dyr er da også prisværdig men desværre betaler dyrene lidt for tit en høj pris (dyr skal sørme også tilses og fodres efter kl. 17 og i week-enderne!). Jeg har set det med 'alles ansvar ingens ansvar' lidt for mange gange i den forbindelse. Derfor min 'kontante' holdning.
Som Bjørn påpeger så er hønens ben ikke blevet sådan på få dage. Det er noget den har gået med et stykke tid! Jeg er bestemt ikke pylret med mine dyr og bestemt ikke på afstand af 'naturens gang' (jeg er fra landet), men jeg sætter en ære i at passe mine dyr ordentligt! Det er ikke dyrene der vælger, hvor de vil bo. Det er os der vælger dem. Ergo kommer deres tarv i første række - og nej, det er ikke det samme som at pylre.
mvh
Mette (Cand. Agro)
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Betændelse i benet
« Svar #20 Dato: 18 Marts , 2009, 13:52 »
Jeg vil sige at jeg er fuldstændig enig med Bjørn, og Mette marie, når det er en institution for børn, så er de voksne jo mentor for børnene, så jeg synes også man skulle have reageret meget før.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Betændelse i benet
« Svar #21 Dato: 18 Marts , 2009, 17:26 »
Ja jeg er også enig med jer andre. Det er fuldstændig utilgiveligt i min verden. I forhold til mine dyr tænker jeg altid "Ville jeg selv synes det her var rart". Tæer falder af, klump betændelse..jeg tror det gør meget ondt.
Også ved kalkben tænker, øv det må klø, det skal der gøres noget ved. osv osv.

Der er sikkert mange institutioner hvor man kan finde ud af at holde dyr også i weekenden, og derfor burde det ikke forbydes da mange "bybørn" har brug for at se hvor æggene kommer fra osv. Men der burde være strenge regler og der burde holdes opsyn med det.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Betændelse i benet
« Svar #22 Dato: 18 Marts , 2009, 20:27 »
Ja jeg er også helt enig med jer andre!

Har selv set før i en skovbørnehave hvordan det gik. Dem der havde denne havde ikke lukket forsvarligt en aften, og dagen efter lå dyrene spredt ud over pladsen da børnene kom derind. Kaniner, marsvin og høns. Alle var banket og stukket ihjel fordi man havde glemt at lukke ordentligt ind til stalden de gik i!

Puha... svineri!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Betændelse i benet
« Svar #23 Dato: 18 Marts , 2009, 20:57 »
Jeg har haft det svært med denne tråd, for bare jeg kom til at strejfe det lille billede af hønen, blev jeg rigtig skidt tilpas på det arme lille dyrs vegne. Men der var jo så mange, der på glimrende vis beskrev, hvordan høns gør ALT for at være "en af flokken" og ikke falde udenfor, så evt. rovdyr skulle mærke at der var et let bytte. Jeg synes det er rart at høre at hønen nu er aflivet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk