Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Betændelse i benet  (Læst 15697 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

DM

  • Gæst
Betændelse i benet
« Dato: 06 Marts , 2009, 11:26 »
Hej :) Jeg er ansat i en instutiton hvor vi bl.a. har en dværghøne af en slags, der bøvler med benet. Den har ligesom en meget stor og hård klump ved foden af noget der minder om betændelse, og så vidt vi kan se, er også nogle "tæer" mere eller mindre faldet af. Vi prøver at behandle den med at bade benet 1-2 gange i ugen i sæbespåner og give den behandling med klorhexidin 1-2 gange ligeledes. Den er kommet indenfor i sit eget bur så vi hele tiden kan holde det rent og fint, men det er som en skrue uden ende. Er der nogen der kender noget til dette problem eller har set det før? Hvad kan det skyldes, og kan man komme det til livs? Vi tvivler måske nok noget på at det kan give en "happy end" men hvordan kan det evt forebygges så vi de andre ikke også går hen og får bøvl med det samme? Jeg prøver at vedhæfte et foto, og håber at nogen kan fortælle os hvad det kan være og hvad vi evt kan gøre :)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Betændelse i benet
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2009, 11:32 »
Uf, det ser grimt ud!! Afliv den med det samme, for hønens skyld.  :(
Mvh Marianne

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Betændelse i benet
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2009, 12:17 »
Min mening: Den skulle have været aflivet i går! Det er altså synd for den, prøv at tænk hvor ondt det må gøre. Høns skjuler smerte.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Betændelse i benet
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2009, 12:21 »
Puha det ligner næsten koldbrand... Jeg vil også sige: afliv den nu! Det er synd  :'(
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Betændelse i benet
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2009, 13:22 »
Jeg vil sige som de øvrige, afliv den straks den lider jo  :'(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Ramona

  • Gæst
Sv: Betændelse i benet
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2009, 16:05 »
Uha da, det ser godt nok grimt og smertefuldt ud.....

Jeg kan godt forstå at i gerne vil hjælpe hønen, men den bedste hjælp i kan give den er vidst at aflive den... har aldrig set noget ligneend e og håber saftsuseme heller ikke at støde på det selv.

Selvom i "måske" godt kunne hjælpe hønen vil det uden tvivl tage lang tid med masser af smerte for hønen..... AFLIV DEN
Det er barskt men jeg tror at den, hvis den kunne tale, ville sige Smertestillende Tak...

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Betændelse i benet
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2009, 17:13 »
Puha, føj for f.....
Bliver da helt skidt ved synet - men hønen har nu nok værre :'(
Tag og afliv det stakkels dyr inden du går på weekend - eller få nogen til det.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Betændelse i benet
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2009, 20:07 »
Enig med de andre... Aflive den på stedet. Det der tror jeg ikke den vil komme sig over på nogen måde! Det er med sikkerhed et stort smertehelved for den nu  :-\
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Betændelse i benet
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2009, 21:42 »
Den lille høne her, har fået koldbrand i benet, og det betyder at tæerne er visnet af, og at resten af benet er op vej samme vej.
Jeg har set det op til flere gange hos mennesker af mange årsager, oftest kredsløbs forstyrrelser eller sukkersyge, og når først det er nået dertil, er der absolut ingen vej tilbage.
Det gør fantastisk ondt, og i sidste ende amputerer man tæer eller ben, så smerterne kan forsvinde,og må jeg lige tilføje at en høne uden ben ikke har et liv.

Jeg er dog rystet over at man i sin uvidenhed eksperimenterer med dyr på en institution, det tangerer direkte dyremishandling, og uvindehed er ingen undskyldning for ikke at bringe dyret til en fagperson.
Det skulle være alle institutioner forbudt at holde nogen form for dyr, hvis man ikke kan dokumenterer at der rent faktisk er nogen i dyrets daglige omgang der ved hvad de har med at gøre, og i dette tilfælde enten havde grebet øksen eller hønen og bragt den til dyrlægen for længst.

Nu skal du jo ikke hænge på balladen, du spørger da i det mindste et fornuftigt sted, bare du havde gjort det noget før.

Hønen skal over regnbuebroen til de evigt grønne græsplæner, og det hurtigere end hurtigt.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Betændelse i benet
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2009, 22:53 »
Jeg håber det stakkels kræ har fået fred. :(

I min uvidenhed må jeg sige at koldbrand normalt hænger sammen med infektion i sår eller lignende. Selvfølgelig kan Ina også have ret omring redsløbsforstyrelser, men en ubehandlet infektion tror jeg ikke kan udelukkes.

Kan kalkbensmider have være den oprindelige årsag?? Altså kan kalkben medføre en infektion? ???

Jeg ville sørge for at få tjekket alle de restende høns meget grundigt for at sikre, at det kun er den ene høne der har været uheldig. Den kan have fået et sår ved at have revet sig på noget,  og derfor vil jeg tage et meget grundigt kig på hønsegården og huset. Måske er der et søm eller noget net den kan have revet sig på, så for at sikre at uheldet ikke opstår igen vil jeg undersøge lidt på omgivelserne.

Min erfaring med høns er, at de er meget hårdføre. Jeg har ikke oplevet at nogle af mine høns har fået sår, bortset fra ræveangreb og hanekamp. Og der har jeg kendt årsagen til såret og holdt nøje øje med om der var det mindste tegn på infektion.

Jeg synes som Ina det er væsentligt at der er "handleplaner" eller klare aftaler omkring ansvaret for dyr i instituioner, for at sikre dyrenes velfærd. Når det er sagt så er dyr i alle afskygninger til glæde og psykisk trivsel for både voksne og børn.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: Betændelse i benet
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2009, 11:14 »
sølle lille høne....selv jeg som ikke kan tåle at noget skal dø siger...afliv den  :( :(
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Betændelse i benet
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2009, 12:33 »
Jeg håber hønen er aflivet. Det skulle være sket for lang tid siden. Det er et dårligt signal til brugerne af institutionen, at ikke fagpersoner selv begynder at behandle.
Jeg er enig i at en institution med dyr bør have en ansvarlig. Eller tæt kontakt til en dyrelæge.
Men I gjorde hvad I trode var rigtigt og behandlede hønen med sæbe som ved en bulden finger.
Få gennemgået alle dyr, af en fagperson.
At have dyr på en institution er dejligt, og sunde dyr er en god oplevelse for mange brugere.
En høne er en god lytter til mange af hverdagens små og store problemer.
 

Venlig hilsen
Eva

DM

  • Gæst
Sv: Betændelse i benet
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2009, 10:46 »
Nå men der kom da godt nok respons! Den er aflivet, men selv om det så slemt ud, tror jeg ikke I behøver blive så forargede. Den har ellers haft det fint, hoppede rundt i sit bur -støttede lidt på benet ind i mellem, spiste godt og skrabte med næbet og var ellers rigtig fin i fjererne. Der har bestemt også været bedring efter den kom ind og blev vasket jævnligt. Den ene "tå" begyndte at gro sådan noget hud ud over et sted der tidligere var gemt inde i den her hårde klump, og den så faktisk fin ud til sidst, bl.a. derfor havde vi håb. Det er hele tiden et etisk valg at skulle træffe om hvad der er rigtigt og forkert. I dag er mange mennesker efter min mening lidt på afstand af hvad der er synd for dyrerne og ikke. -Misforstå mig ikke, jeg synes bestemt også det var meget synd for denne her høne, jeg elsker dyr og har både heste og hunde hjemme der bliver passet og plejet med tandlæge, vaccinationer, smed m.m. Hønen her spiste godt, viste ingen øvrige tegn på betændelse i kroppen(blodet), sløvhed eller andet. Vi hører i dag om at dyrernes beskyttelse får flere og flere henvendelser fra folk der har set en hest eller ko i regnvejr, hvortil de mener det er dyreplageri, og det er der jo ikke noget galt i. Jeg siger ikke at vi har handlet rigtigt her i institutionen, men jeg tror alle skal overveje hvad der er lidt "overskruet". Jeg kan ikke lige udtrykke det anderledes. -Igen, ikke fordi jeg ikke har lyttet, den er aflivet, men jeg synes visse reaktioner er lige lidt ekstreme.
Men tak for de gode bud der ellers har været, jeg går buret efter for søm og andet. Kalkben tror vi ikke det har været. 

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Betændelse i benet
« Svar #13 Dato: 09 Marts , 2009, 10:49 »
Husk også på at høns gemmer deres smerter alt hvad de kan.  ;)
Og ja nogle gange reagerer folk helt overskruet på sådan noget. Har en veninde der var ved at flippe skråt da hun fik af vide at man brugte piske til rideheste.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Betændelse i benet
« Svar #14 Dato: 09 Marts , 2009, 16:51 »
I dag er mange mennesker efter min mening lidt på afstand af hvad der er synd for dyrerne og ikke. -Misforstå mig ikke, jeg synes bestemt også det var meget synd for denne her høne. Jeg siger ikke at vi har handlet rigtigt her i institutionen, men jeg tror alle skal overveje hvad der er lidt "overskruet". . 

Selvfølgelig skal man ikke pylre om dyrene og det lyder også som om du har god erfaring med dyr. Dog mener jeg, at der i enhver institution, der holder levende dyr, bør være en person der (også etisk) er ansvarlig for dyrenes ve og vel. Altså en person, der ved lidt mere end basisviden om de dyr der holdes.

-Og undskyld jeg siger det; men at bade et sår 2 gange om ugen holder jo ikke. :o Det er sgi da ikke nok, hvis det skal hjælpe noget som helst. Det ville jo heller ikke være nok på heste eller hunde, som du har erfaring med.

Ooooog så faldt Stinne-pigen ned på jorden igen ::) Ups::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)