Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjææælp  (Læst 2800 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Hjææælp
« Dato: 26 Juni , 2013, 16:16 »
Hej. Behøver hjælp har prøvet at læse lidt rundt herinde uden at kunne finde ud af hva der er galt med mine høns.   Der er nu 3 stk der er døde på en uge. 2 stk på 10 uger en en høne på 1 år. De ligger bare døde i hønsegården sådan uden videre. Eller farer alle rundt ser sunde og raske ud. Får masser af foder og rent vand flere gange om dagen. Ligger æg osv.  Kan ikke se noget på dem. Måske har jeg lagt mærke til de måske har lidt diarre. (Brunt sprøjt) men det er ikke alle. Nogle som har ideer??  Håber virkelig nogle som kan hjælpe hurtigt.  Vh Thomas

Offline Jfogh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hjææælp
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2013, 19:26 »
Hej Thomas

Jeg bor selv i nærheden af Brædstrup, og jeg har oplevet noget lignende, er du sikker på at det ikke er hønselammelse kaldet mareks.

Har dine nu afdøde høns haft problemer med, at gå ordentligt til sidst, eller haft hængende vinger. Hvilken type høns har du???

Mvh. Jesper
« Senest Redigeret: 28 Juni , 2013, 19:28 Fra Jfogh »

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Hjææælp
« Svar #2 Dato: 23 August , 2013, 17:10 »
Hej sorry de sene svar. Jeg har blandet store racer. Har fundet ud af det er meget værre.  ILT  en sygdom.  Så ikk rart. Men den er ovre nu

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Hjææælp
« Svar #3 Dato: 27 August , 2013, 18:10 »
det var kedeligt  :(
og ikke mindst man har pligt til at melde sygdommen
til det offentlige

husk også der skal gå et stykke tid før du får nye høns ind igen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjææælp
« Svar #4 Dato: 27 August , 2013, 23:42 »
Har fundet ud af det er meget værre.  ILT  en sygdom.  Så ikk rart. Men den er ovre nu

Thomas.

Er du 100 % sikker på at det er ILT? Hvem har konkluderet at det er ILT?

Og hvis det er ILT, så er det desværre ikke rigtigt ovre endnu, da de høns som overlevede må antages at være raske smittebærere af sygdommen.

Der er en anden tråd om ILT kørende samtidigt. Måske en god ide at du kigger med i den også. http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=35357.msg307508;topicseen#new

 
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjææælp
« Svar #5 Dato: 28 August , 2013, 08:03 »
Det er kun en dyrlæge der kan afgøre om det er ILT ved at sende et dyr ind til undersøgelse. Hvis det er sket, så er det dyrlægen der skal indberette at det er ILT og så kommer der offentligt tilsyn og restriktioner. Det tager mindst 60 dage...

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Infekti%C3%B8s-laryngotracheitis-hos-h%C3%B8ns.aspx
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Hjææælp
« Svar #6 Dato: 22 ſeptember , 2013, 12:33 »
Ja det hele kører nu.  Ja dyrlægen sendte ind og var positiv så nu kører møllen. Men alt ska slagtes og gøres rent og vente knap en måned før man må få nye høns.