Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Oplysninger om rugemaskine  (Læst 42184 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #15 Dato: 05 Marts , 2009, 08:16 »
Okay så prøver jeg unden vand denne gang - meeen hvis det ikke lykkes, så går jeg hjemmefra.  :o ???

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #16 Dato: 05 Marts , 2009, 08:18 »
Jeg ruger selv ved en fugtighed på 20%, og kommer først vand på ved 18 dagen, men held og lykke med denne gang  :D
Du skal se der bliver ikke grund til at gå hejmmefra  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #17 Dato: 06 Marts , 2009, 19:24 »
Ved vi noget om, om man skal gebærde sig anderledes med en fladruger end med en motorruger?

Jeg har denne hersens flamingo-fladruger på 50 watt...  :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #18 Dato: 06 Marts , 2009, 19:58 »
Svar findes findes her til venster under artikler om avl.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #19 Dato: 07 Marts , 2009, 10:05 »
Jeg kan godt følge din uro Lestat....
Sådan har jeg det også når jeg har æg i maskinen. Jeg har dog aldrig ruget uden vand. Jeg har læst mange steder at hinden inden i ægget bliver for svær at bryde for kyllingen hvis ikke den er smidiggjort af fugtighed.
Syntes også at have læst at det svinger meget fra race til race. Mine maraners æg har en meget tyk skal og hinde så om de kræver mere end andre hønseæg kan jo godt være.

Jeg glæder mig til at høre om de forskellige ruge resultater.
Kunne det ikke være spændende om vi lavede en ruge statistik med og uden brug af vand og andre erfaringer ?
MVH Lene

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #20 Dato: 07 Marts , 2009, 11:38 »
Okay så prøver jeg unden vand denne gang - meeen hvis det ikke lykkes, så går jeg hjemmefra.  :o ???


Hvis du nu vælger og gå hjemmefra :).. Kunne du ikke tage et par kæmpe jersyèr under armen også gå mod midtjylland <: <:..
Held og lykke med rugningen ;)

byrstedfjer

  • Gæst
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #21 Dato: 07 Marts , 2009, 12:43 »
jeg tro at 20 er lidt nok hinden kan komme til at virke tør jeg ruger på 30 og på18 dagen kommer jeg ægne i en spand vand og hæver fugt til 60

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #22 Dato: 07 Marts , 2009, 15:01 »
Fugtighed på 20% er hvad der er i det rum hvor min maskine står, og jeg kan fortælle at jeg har stor klæknings % og de er bestemt ikke tørre i hinden, jeg kommer aldrig mine æg i vand jeg lyser dem istedet, men til gengæld kommer jeg godt med vand i maskinen og så en stor våd svamp på 18 dagen.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #23 Dato: 07 Marts , 2009, 20:30 »
Tja nu har jeg efterhånden fået så mange forskellige gode råd, så jeg er mere på den end med på den.

Maskinen står i et uopvarmet rum med ca. 8-10 grader.

Her er de forskellige tips :

1) Fugtigheden på 50-55 % og 60-65 % ved klækning. (brugsanvisvisningen)

2) Ingen vand før 18. dagen. Også er det ligemeget om fugtigheden kun er på 20-30 %

3) 60 % fugt i maskinen i et rum med temperatur på 18 grader. 70-75 % ved klækning.

4) 45 -50 % fugt ved rugning og 70 -75 % ved klækning, er luftlommen for lille, så skal der være mere     ventilation. Ikke mindre fugt.

Jeg har en seperat klækkemaskine som æggene kommer over i på 18. dagen.

Så hvad pokker skal jeg gøre, der går jo tre uger ved hver afprøvning  ???

« Senest Redigeret: 07 Marts , 2009, 20:32 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #24 Dato: 07 Marts , 2009, 20:41 »
Okay så prøver jeg unden vand denne gang

Din første indskydelse ville jeg "prøve", med vand i starten har du jo afprøvet...  8)

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #25 Dato: 07 Marts , 2009, 21:01 »
" Berit. Hvordan får du så lav fugtighed. ???

Jeg rugede sidste år i en "flamingo rugemaskine" og kørte med fugtighed som efter brugsanvisningen, men kun ca. 50% klækkede. Jeg havde hele vejen igennem haft tilsat fugt.

I år ville jeg så gøre som de erfarne,- altså ikke tilsætte fugt før 18. dagen. MEN min fugtighed ligger på 45- 50%. Jeg har lyst i dag som er 7. dagen og jeg synes luftblærerne ser små ud. Rugemaskinen står i kontoret som ligger midt i huset og der er ca. 21-22* og fugtighed på ca. 60%. Skal jeg i gang med at tjekke om der er lavere fugtighed andre steder i huset?

Bryggerset er nok det rum med lavest fugtighed, men der kommer rugemaskinen til at stå på et bord hvor vaskemaskinen er nedenunder og jeg frygter at de vibrationer fra centrifugeringen vil skade æggene.

Skal jeg beholde maskinen hvor den er og så i stedet sørge for at have luftet godt ud i rummet og fået tempraturen op igen, - før jeg lufter ud i kassen???

Håber på gode råd for jeg vil selvfølgelig gerne have et bedre resultat end sidste år..

Venlig hilsen
Helle
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #26 Dato: 07 Marts , 2009, 21:44 »
Altså jeg aner jo ikke en skid om det her! Men er dybt facineret af al den viden I ligger inde med!!!  <M ( Ville hellere have haft en smiley der skreg RESPEKT)

Og jeg bliver ENDNU mere hooked på når det bliver min tur til at holde høns, få kyllinger osv...  ( Specielt når jeg ved jeg har alle jer i baghånden  :D)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #27 Dato: 08 Marts , 2009, 10:25 »
Jeg ved ikke hvorfor vi har så lav en fugtighed i huset, det er såmænd også til sene for mig, men det er hvad hygrometeret viser, jeg har prøvet at hænge tøj til tørre herinde det hjalp en smule men jo ikke længe, jeg kommer MEGET vand på gulvet når jeg vasker det, men det hjælper jo som sagt kun i en kort periode, men ergo så har jeg fine ruge resultater,  :D efter 18 dagen kommer jeg jo meget vand i maskinen og en stor våd svamp, lukker spjældet og venter på kyllinger  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #28 Dato: 08 Marts , 2009, 11:02 »
Hej Berit

Har du kun en måler ?

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #29 Dato: 08 Marts , 2009, 11:17 »
Ja jeg har et ret godt og dyrt hygrometer som er flytbart  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte