Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger  (Læst 9720 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Kyllinger
« Svar #15 Dato: 03 Februar , 2009, 08:04 »
Jeg har hørt meget forskelligt mht rugeæg og prøvet lidt af hvert og der har altid været en god befrugtning så tror ikke at det kommer sig så nøje hvordan de opbevares. jeg har trods alt haft mere bøvl når de skulle knække, enten døde de inden at de knækkede eller kom ud af skalden, men tror det kan være fordi at jeg har kigget til dem hele tiden under knækningen.(fik kun den første halvdel der knækkede). men det får jeg løst på mandag når det hold jeg har i rugemaskinen skal knække.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kyllinger
« Svar #16 Dato: 03 Februar , 2009, 08:12 »
Ja æg i en rede, bliver vendt en gang dagligt - helt tilfældigt, når hønemor er forbi og lægge det daglige æg i tiden op til hun bliver skruk.

Jeg samler æg i alm. bakker, spidsen nedad, opbevarer dem på køkkenbordet, har på skift enderne opad. Nogle dage 1 gang, andre dage 2-3 gange.

Vores temperatur i køkkenet svinger fra 18 grader om dagen til 21-22 om aftenen.
Hilsen Susanne

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Kyllinger
« Svar #17 Dato: 03 Februar , 2009, 12:02 »
Jeg bruger altid de bakker med låg og så vender jeg simpelhen bare hele bakken enten rigtig eller på hovedet skiftevis, 1 gang hver dag, når jeg har puttet dagens høst af rugeæg i bakken.

Søs, du har beskrevet det med vedningen forkert.., det er muligt at du gør sådan, men æggene skal altså ikke vendes på hovedet, blot hældes lidt til den ene eller den anden side, mindst 2 gange i døgnet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Kyllinger
« Svar #18 Dato: 03 Februar , 2009, 19:54 »
Jeg ved godt mange bare hæver/sænker bakke-enderne, men jeg har altid gjort det andet og det virker også fint, da det er meget meget sjældent, jeg har æg der ikke klækker. <L <L

Vi kan nok bare konstatere, at det slet ikke er så svært at opbevare rugeæg, som vi måske går og tror, da det lyder til, at de fleste af os herinde har fine klække procenter, selvom vi har flere forskellige måder og temperaturer under opbevaringen.

Måske er det slet ikke så meget måden, vi gør det på, men måske skal man bare passe på, at man ikke opbevarer dem alt for længe.

Jeg plejer at ruge æg ud, som er max 10 dage gamle.

Hvad erfaring har andre mon med alderen på æggene?

Måske kunne der laves en forårs-rugetråd hvor "udrugere" kan indskrive deres metode til opbevaring af rugeæg, rugemetode (høne eller maskine), race/maskintype og klækkeprocent m.m.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kyllinger
« Svar #19 Dato: 03 Februar , 2009, 21:00 »
Vores blev sidste gang 7 dage gamle for de 6 af æggene, og 2 dage for 3 andre.

Normalt plejer det at være 5 dage de bliver højest, men det er fordi jeg har været mægtig god til bare at tage en håndfuld æg og putte under i løbet af et par dage ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Kyllinger
« Svar #20 Dato: 03 Februar , 2009, 21:15 »
Jo mere jeg læser herinde, jo mere kan jeg konstatere, at jeg ikke ved. Men der er vel snart ikke andet at gøre, end komme ud over rampen - få klampet det hønsehus op og finde nogle fine høns at komme ind i huset og så ellers få noget praktisk erfaring!  :)
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kyllinger
« Svar #21 Dato: 03 Februar , 2009, 21:19 »
At jeg så skriver at der godt kan komme kyllinger ud af æg der har været i køleskab og som ikke har været vendt, i 7 dage, må du tolke som du vil.

Danny

:D :D

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kyllinger
« Svar #22 Dato: 03 Februar , 2009, 21:24 »
Lone
Du springer bare  <P <C <S Vi er her jo til at gribe dig hvis tvivlen skulle komme over dig.
Kram herfra  <H
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Kyllinger
« Svar #23 Dato: 03 Februar , 2009, 22:21 »
Danny: ja, det var måske en overfortolkning - men som skrevet: forvirret på et højere plan!

Linda: tak - det luner - måske et lille opvarmningshop til en start    <S 8)
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Kyllinger
« Svar #24 Dato: 05 Februar , 2009, 19:14 »
Hold da op, sikke den her tråd udviklede sig, men hvor kom der mange relevante og spændende oplysninger frem. Tak for det. :D

Jeg venter pænt på at en af mine høner bliver skruk og SÅ er det afsted over til Berit efter rugeæg. Glæder mig til at se om det kunne blive en succes - for kyllinger er jo, ligesom alle andre dyreunger, super kære.   :-*
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kyllinger
« Svar #25 Dato: 06 Februar , 2009, 10:07 »
Stinne tag det bare roligt de silke der har lagt æg, er blevet skruk, så lige pt ingen æg fra silke, det er lidt øv for jeg har nogle der er skrevet op også  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Kyllinger
« Svar #26 Dato: 06 Februar , 2009, 13:06 »
Stinne og Berit

Det kan være jeg kan hjælpe lidt med rugeæg, jeg har jo da to hvide, der godt nok har kyllinger lige nu, men de begynder nok med æg igen her i begyndelsen af marts
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kyllinger
« Svar #27 Dato: 06 Februar , 2009, 13:22 »
 :D Det ville da være dejligt med lidt hjælp,
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Kyllinger
« Svar #28 Dato: 06 Februar , 2009, 21:38 »
Berit: Ingen panik  ;) Vi finder ud af det.

Børge: Det lyder rigtig godt. Om jeg kører til Odder eller Isenvad er lige godt. På forhånd tak.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)