Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning  (Læst 40955 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #15 Dato: 09 Marts , 2013, 13:15 »
Hej Tanja
Ja - det gør jeg - altså bor i Tølløse, så det vil jeg rigtigt gerne ... du må gerne sende en PM til mig, hvornår det passer dig :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #16 Dato: 09 Marts , 2013, 13:40 »
Hvad gør jeg egentligt ... når jeg får kyllinger, så er der jo pludselig mere end de max. 6 høns, der kan være i huset ...  sådan helt lavpraktisk ???

Der er et skur (det er mit, Ina - for manden her ikke længere), men det er jo fyldt med alverdens ting og kan ikke lige inddrages til midlertidigt hønsehus ...
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #17 Dato: 09 Marts , 2013, 14:20 »
du kan jo gøre dig tanker om hvor mange æg du ønsker, vælger du brahmaer kan du regne med 1-5 æg pr uge, pr høne, så går der jo lidt fra til skrukker og efterårs fældning, så det er altid godt med et lille lager af gode æg, og det er en fordel at vente med at slagte høner til foråret da de ikk ligger mange æg om vinteren

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #18 Dato: 09 Marts , 2013, 14:28 »
Det er en god vinkel Kristian  /o
Men det er jo svært at beregne, hvis en høne giver mellem 1 og 5 æg pr. uge ;)

Lige nu spiser vi nok ca. 10 æg om ugen, men jeg regner med, at det bliver mere, når de blive helt friske fra reden.  Og så vil jeg tro, at der er mange glade aftagere i området her, så det bliver ikke noget problem at komme af med æggene.  :)

Jeg tror dog, at Brahma bliver for stor en race til vores lille hus, når jeg gerne vil have 2 racer - og også kyllinger (senere)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #19 Dato: 09 Marts , 2013, 14:28 »
Jeg har haft et legehus næsten magen til dit, og jeg ved af erfaring, at man bliver meget træt af den terrasse, hvor der kun bliver skidt og lavet ophold i regnvejr, og hvis man fodre der, ja så bliver det, det rene smat, så var det lige mit, blev terrassen inddraget i hønehuset, ved at flytte døren frem og lukke siderne,, så har du ikke problemer med at have plads, og ingen smat.
jeg ville tage 60 cm fra til skruk og kyllinger i spisestuen, og lade resten være hønsehus, og hvis du laver en dør, så lad den stå åben i den tid der ikke er mor med børn... ja når de vokser op til slagtealderen, så er de jo store, og fylder godt, det var der dit redskabskur kom ind i billedet  <:   Du kan jo også beslutte at have 5 høns og ikke for mange kyllinger,,, hvis du lader din høne have 4-5 kyllinger drukner du jo ikke, og hvis du inddrager terrassen så mister du ikke noget ved at lave dit kyllingerum....og så har du dejlig god plads om vinteren når det sommetider er nødvendigt at de kan være inde. Man må prioriterer meget når man har høns, det er en stor fornøjelse at have høns, især når man synes de har det godt og stortrives,, i mit legehus boede 5 orpinton, og jeg havde som sagt stadig terrasse, men intet kyllingerum, de boede i deres eget hus i hønsegården. 
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #20 Dato: 09 Marts , 2013, 14:37 »
Terrassen er p.t. ikke inddraget i hverken hus eller hønsegård, da indhegningerne vil stoppe/lukkes af inden på begge sider - men jeg ser din fidus i at inddrage den i hønsehuset, så der bliver mere plads :)

Jeg havde bare tænkt mig at fæstne noget kyllingehegn på nogle runde kroge på tværs i spisestuen - og så lade hegnet være helt taget af, når der ikke er kyllinger - vil det være en løsning ?

Jeg tror jeg er ed at lande på ca. 4-5 høns - og så nogle få kyllinger, når jeg er klar til det.
Nu skal jeg så bare lige beslutte mig for hvilke.  Sidder lige nu og laver tegninger over indretningen ... jeg uploader når jeg er klar, og så vil jeg gerne have kommentarer til det :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #21 Dato: 09 Marts , 2013, 14:42 »
eller start med 10 små kyller og håb på 5 høns så er der lidt til efterårets fryser (haner)

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #22 Dato: 09 Marts , 2013, 14:43 »
Den sorte reol er i øvrigt kun 65 lang og 26 høj og 26 dyb (indvendige mål), så den er vel lige lille nok til 3 redekasser ?  Men måske til 2 - med en skillevæg i ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #23 Dato: 09 Marts , 2013, 14:44 »
God ide Kristian ... vil hanerne allerede være klar til fryseren til efteråret ? 
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #24 Dato: 09 Marts , 2013, 14:45 »
Den sorte reol er i øvrigt kun 65 lang og 26 høj og 26 dyb (indvendige mål), så den er vel lige lille nok til 3 redekasser ?  Men måske til 2 - med en skillevæg i ?
Pyt med skillevæggen. Hønsedamer kan godt lide at ligge og hygge sammen, når de skal lægge æg ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #25 Dato: 09 Marts , 2013, 14:46 »
Hvis du vælger dværg høns passer den fint hvis du laver den til 2  ;)  Ellers bliver den for lille tror jeg. 5-6 mdr gamle så er de ved at være klar til slagt. Lidt afhængigt af hvilken race du vælger.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #26 Dato: 09 Marts , 2013, 14:50 »
Super, at der ikke behøves skillevæg ... så er den del da væsentlig nemmere ...

OK ... så hvis jeg starter med 10 kyller, så er de billigere end voksne høns, men de lægger ikke æg før til efteråret, hvor halvdelen så kan slagtes ... er det korrekt forstået.

Nu vil jeg lige lave tegningen færdig af indretningen, så jeg kan få noget feedback på det :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #27 Dato: 09 Marts , 2013, 14:51 »
Det er helt korrekt forstået.   :)
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #28 Dato: 09 Marts , 2013, 14:54 »
Fantastisk - tak :)
Det vil nok også være sjovt for tøserne at starte med små kyller og så se dem vokse sig store ... hvis vi nu ikke selv får senere ... (og den tror jeg så vist ikke lige på selv) :D
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #29 Dato: 09 Marts , 2013, 15:18 »
Du skal da have lidt kyllinger hvert år der er ikke noget bedre.. Hvis man køber 10-15 daggamle som start og så varmelampe i det ene hjørne af huset med mad og vand lige udenfor det varme område så har man startet og så burde der blive 5-7 høner som der så kan vælges blivende høner fra. Så til næste år kan du vente til der er en skrukhøne og så give hende enten æg eller daggamle kyllinger så får du også prøvet at have en kyllingemor det er så dejligt at se hønemor med sine små. Men der er mange måder at gøre det på.. :)

Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor