Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning  (Læst 40953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Dato: 09 Marts , 2013, 11:20 »
Hej

Mine to tøser bruger ikke deres legehus, så vi var egentligt blevet enige om at det skulle foræres væk ... men så kom min gamle hønsetanke ind over igen ... kan man ikke lave det om til et hønsehus ??

Jeg har lagt billeder ind på min profil - både en plantegning over området - og billeder udvendigt og indvendigt af legehuset.  Jeg har clearet med naboen, at jeg gerne må have hønsene så tæt op ad deres grund ;)

Huset er 3,2 m2 indvendige mål.  Hvordan indretter jeg det bedst ?  Jeg er mest interesseret i æggene til en start, men jeg er også klar over, at jeg nok bliver grebet af det så jeg vil gerne fra start indrette det, så en skruk høne kan ligge på æg.

Hvor mange høns kan jeg have (indhegningerne bliver hhv. 7 m2 og 2,7 m2) ?
Ikke at jeg skal have max. fra start, men så ved jeg, hvor mange min hønsegård kan indeholde.

Hvordan placerer jeg redekasserne - både til æglægning og til skruk høne ?
Er det smartest at lave dem med udvendig adgang som redekasser ?
Hvordan placerer jeg bedst de pinde, de skal sidde på ?

Da der er 2 indhegninger forestiller jeg mig, at der skal være 2 lemme ud - en i hver sin indhegning - hvor placerer jeg dem mest praktisk ?

Jeg formoder, at svarene om placering hænger lidt sammen med valg af høns ... her har jeg tænkt på følgende:
Isa brown - højtydende men ikke god slagtehøne
Orpington - stor eller dværg ??  højtydende og god slagtehøne
Maran - store æg og god slagtehøne
Wyandotter - god æglægger - ved ikke mht. kødet.

Jeg vil gerne have 1 eller 2 racer - hvilke kan man blande - og hvordan er de til selv at ligge på æggene - jeg kan lige så godt være ærlig og sige, at jeg ikke orker at skulle installere lamper og alt muligt ... for så bliver det med kyllinger ikke til noget.  Jeg er så heller ikke interesseret i en hønerace, der er skruk hele tiden. 

Jeg synes det er svært at få helt enslydende råd - både herinde (har surfet meget) - og på nettet ... så nu prøver jeg løsningen med at stille de konkrete spørgsmål, jeg har.

... og til sidst ... indhegningen.  Kan jeg godt lave nogle "rammer" af træ, og fastgøre tråden hertil og bare stille dem på jorden (fastgjort evt. til 4 metalspyd, der går ned i jorden, så det stor fast)  ?  Det er nemlig lerjord og utroligt svært at komme i med et jordbor.

Tak for jeres hjælp :)
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2013, 11:28 Fra Connie »
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2013, 11:45 »
Genial ide!

I ca. hver trejde danske have, står et legehus, som børnene forlængst er blevet trætte af. Når jeg kører forbi alle disse legehuse, proppet med havemøbler og vandslanger, tænker jeg altid "hvilket skønt hønsehus".
Legehuse er som regel godt byggede, de har vindue og skal blot forsynes med lidt inventar, et hul og en lem, og så står der et smukt hønsehus.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2013, 11:53 »
det duer ikk som hønsehus , men du kan lave det til et hønseslot,  af den fineste slaks, jeg vill lave hønsegård, mod tørrestativet, og find så 1.4 store brahmaer og du er igang, til den anden side kan blive en fin lille kyllingegårs til de små når de kommer

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2013, 11:56 »
... og det er inventaret, jeg er usikker på, for jeg vil gerne være på forkant med, at en af hønsene bliver skruk, så jeg ikke pludselig står med et hønsehus, der er for lille  (det har jeg jo kunnet læse herinde, at det ofte sker).

He he Kristian ... et hønseslot det er ... eller bliver ... og må lige kigge nærmere på den der Brahma ...

Tak for input foreløbig ...
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2013, 12:04 »
Det ser godt ud /o. Du kan starte med et par kattetoiletter med vippelåg som redekasser. De fås billigt i fx Maxi zoo. Æblekasser, en gammel bogreol eller lign. kan også sagtens bruges, og er billigere (gratis) at bruge som redekasse. En skrukhøne ruger i de samme reder som de æglæggende høns, så det behøver du ikke bekymre dig om. Når/hvis du får kyllinger, skal reden dog placeres på gulvet, eller du skal tage skrukhønen fra når kyllingerne kommer, så de ikke falder ud af reden, hvis du vælger en løsning hvor rederne er placeret højt. En udvendig redekasse er ikke nødvendig.

Dine racevalg lyder fornuftigt. ISAer ruger dog ikke (i hvert fald kun sjældent). Maran ruger ind imellem, orpington skulle være stabile rugere, men klodsede, wyandotter gode rugere og med godt kød i øvrigt. Brahma, som Kristian skriver, kunne også være en god mulighed, og de er også gode kyllingeførere. Jeg har selv maran, som er jeg utrolig glad for.

For at udnytte pladsen bedst i huset, kan du lave et "skidebræt" under siddepinden og nedenunder skidebrættet sætte redekasserne. Siddepindene laver du nemt ved at høvle siderne på et par lægter, og sætte dem op i husets bredde.

Dit projekt lyder rigtig spændende - held og lykke med det :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2013, 12:05 »
umidelbart er det din hønsegård der er i det små, men du kan jo lejlighedsvis lukke dem ud i haven , brahmaer holdes normalt bag 80-100 cm hegn, og skraber ikke alt istykker

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2013, 12:07 »
Jeg ville nok ikke bruge et legehus, men jeg er også 1,93 høj. Det er du nok ikke. Men det med udvendig adgang til redekasser er en god ide hvis du er over 1,20. Det er du nok.

Antallet af høns bliver i dit tilfælde begrænset af gårdens størrelse. Ikke af husets. Jeg ville sige max 6 isaer eller max 5 af de andre. Og så kræver det at du giver dem en masse at bruge tiden på. Fx græstørv, madrester, ukrudt, majskolber, salathoveder, korn og spirer spredt rundt osv alt efter årstid. De skal jo leve hele deres liv derinde.

Og du må nok vænne dig til ikke at få enslydende svar om høns. Det er en del af gamet.
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2013, 12:12 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2013, 12:09 »
Brahma er jo en meget stor fugl, men smuk at have gående i sin have, og fylder godt i gryden, og ruger villigt, men er ikke specielt højtydende hvad æg angår, og jeg ville i det hus ikke have flere end en hane og 3 høner.
Orpington fylder knap så meget, men er stadig en stor fugl, med samme egenskaber som Brahma.

Maranen er lidt mindre, men er en meget velsmagende hønseting, og lægger de flotte mørke brune æg, og flere end de to andre, her kunne du så have en høne mere,,, ved meget snefald og rigtig dårligt vejr vil de gå inde, og det skal der jo også være plads til.
Wyandotter er også et godt bud.

den sorte reol du har stående tager du kasserne ud af, og sætter en kant på forneden så hø eller spåner ikke falder ud. så har du din redekasse.
Jeg ville ikke have mere end en race, men måske en enkelt italiener el.l  til at lægge æg om vinteren. to måske for at der ikke skal opstå racisme, og tro mig høns er racister.
Der hvor der skal være udgang til den lille hønsegård ville jeg sætte skillerum, ikke så de ikke kan se hinanden, men så de kan være adskilt, med kyllingenet, så evt små kyllinger ikke forvilder sig ind til de andre. Her sætter du en redekasse til skruk mutter, og så længe der ikke er kyllinger, lader du hele anlæget stå åbent, så alle kan gå over det hele, og når du har en skruk, så lukker du døren til rugerummet... her kan hun så gå i fred med de små,,, jeg vil dog sige at hvis du har tre af de store tunge, har du også tre skrukker, så måske er det en bedre ide, med tre newhamshire, de er smukke ikke så voldsomt store, men stadig gode i gryden, og de lægger godt med æg, og så en eller to maraner, så har du skruk, og æg og grydehøns, men ikke i det store overdrev, du skal jo regne med at du også på et tidspunkt skal tynde ud, og eks. 20 kyllinger hurtige fylder rigtig meget,så det er her mandens værksted kommer ind  <: god fornøjelse, jeg har brugt legehus med spåner i bunden i rigtig mange år
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2013, 12:39 »
Ejj ... hvor er I gode ... det går bare stærkt  /o  :D

Mht. udearealet, så har jeg mulighed for at udvide hen omkring tørrestativet - der er et skur i den anden ende, som kunne være endevæg.  På den måde ville hønsegården kunne blive godt 25 m2 ... for jeg kan vel godt tørre tøj i min hønsegård ... og ellers må jeg jo flytte tørrestativet

Så nu vil jeg gerne vide, hvor mange høns, der så er max. antal ??
Som udgangspunkt vil jeg ikke have en hane ... jeg tror skisme ikke, jeg bliver særligt populær i nabolaget ... har en rimelig emsig genbo, som sagtens kan finde på at klage til kommunen, selvom hun bor på den anden side af vejen, og jeg overholder reglerne for haner.

Jeg er 180 høj ;) ... og der er 170 til kip, så jeg kan godt komme ind og hente æg og muge ud.

Hvor stor (mål?) skal redekassen være til en Brahma eller Orpington ?

Hvor mange høns (max) kan der være inde i selve hønsehuset ?

Super ide med at opdele huset til skrukhønen Ina, det vil jeg lige tage med i planerne.

Hvor stor skal hullet til udgang til hønsegården være ?

Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2013, 12:53 »
Jeg synes ikke det kun er udearealet der afgør antallet af høns, vi har lige netop haft en tråd om plads og her argumenterede vi for 1m2 pr. høne indenfor, og 10 udenfor, og det er en god rettesnor, der vil altid komme dage, hvor det er nødvendigt for dem at blive inde.

En redekasse til de store høns kan være 30x30 gerne mere, og til en stor skruk, så er 40x40 glimrende, hvis du bygger selv, så lav taget skråt så de ikke sætter sig og skider på det.

Smuthullet behøver ikke være så stort de skal nok komme både ud og ind, mit er 25x30, hvis du skal lave et i hver ende, så sæt dem forskudt for hinanden, så det ikke suser lige igennem, eller lav et vindfang som er drejet, altså de går ud af smuthullet og igennem en kasse hvor åbningen er til den ene side  ::) er det logisk, hm håber du forstår.
Jeg  går ud fra at du ved, at hønen ikke får kyllinger uden hane  ;D og har planlagt at købe rugeæg af den slags kyllinger du ønsker...
Skidt med naboen, der jo ikke kan klage hvis du overholder reglerne, men det kan hurtigt blive et større problem end man gider,, der er ellers ikke noget så fantastisk som en hane der passer sine høns og kyllinger  :)

Du kan godt tørre tøj i din hønsegård  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2013, 13:01 »
Ina, i nogle tilfælde vil jeg mene, at 1 m2 hus pr høne er for lidt, og i andre kan man nøjes med mindre.

- Jo større gård, jo mindre hus kan man nøjes med.
- Jo mere læ og overdækning i gård, jo mindre hus kan man nøjes med.
- Jo mindre race, jo mindre hus kan man nøjes med.
- Jo bedre indretning, jo mindre hus kan man nøjes med.

Fx kan der være gulvplads under sidepind og møgbrædt. Og udvendige redekasser giver ekstra plads. Vand og foder i gård under overdækning giver også mindre pladsbehov inde.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2013, 13:04 »
Tak Ina - for dit hurtige og fyldestgørende svar.

Det var lige lidt mere plads, end jeg ellers havde læst mig til rundt omkring ... jeg regnede med, at der sagtens kunne være 8-10 høns indenfor ...

Taler dette for at tage dværg-sorterne ?

Jeg forstår godt dit vindfang-tanke ... en slags "labyrint" de skal gå igennem.

Nå ja ... selvfølgelig er en hane nødvendig  ::) ... så må jeg bare forære hende tilstrækkeligt med æg til at hun klapper kaje ;) eller køber rugeæg  /o   Kan en hane godt komme til senere i forløbet, hvis det er ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2013, 13:11 »
Producenter af færdiglavede hønsehuse overdriver altid en anelse, når de skal beskrive hvor mange høns der kan være pr. m2. Hvis dit hus er 3 m2, så vil jeg sige maks. 6 høns i alt af mellemstørerrelse. Dværghøns fylder ikke så meget, men jeg ville stadig ikke fylde flere end maks seks høns i huset uanset størrelse. Når der ligger sne eller det regner meget vil hønsene foretrække huset, og så er det ærgeligt hvis det bliver for småt for dem. De lavest rangerende høns vil med stor sandsynlighed blive forvist til kulden udenfor, hvis huset er for småt i forhold til antal høns.

En hane kan sagtens købes til senere, bare den ikke er for ung i forhold til damerne i flokken.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #13 Dato: 09 Marts , 2013, 13:14 »
Connie, bor du i Tølløse? Hvis ja, så er du velkommen til at kigge forbi hos mig og få lidt inspiration og en hønsesnak - jeg bor i Undløse :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #14 Dato: 09 Marts , 2013, 13:14 »
En hane kan altid komme senere, han skal nok klare sig hvis han er voksen nok, han er jo et spændende tiltag for damerne  <:
hønsene lægger jo æg som ikke vil være befrugtede, men når hun vil ruge, kan du jo lade hende ligge på dem, eller skifte dem ud med golfbolde el.l og så købe daggamle kyllinger til hende, som hun så kan få stukket under sig, så er hun glad for det pludselige moderskab, og passer lykkeligt sine unger... heldigvis tænker hun ikke over hvor de kommer fra. hun elsker dem bare.
Du kan da godt have dværg høns og så selvfølgelig flere, og her er wyandotten en dejlig høne, der lægger forholdsvis mange og forholdsvis store æg, ruger og passer kyllinger fint,,, hvor mange du så kan ha' hmm tja  0,75m2  tænker jeg, men jeg synes du skal starte med en lille flok, og så se om du mener der kan være flere   når du ser ind i huset, det er jo et spørgsmål om hvornår man mener det er dyrevelfærd
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn