Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?  (Læst 52013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #30 Dato: 27 Januar , 2013, 22:01 »
Legehus er klart at foretrække.

Prøv at kontakte nærmeste tekniske skole og spørg om de kunne tænke sig at lave et hønsehus til næste aflæggelse af svendeprøve for tømrere. Vores lokale tekniske skole lavede et fantastisk legehus til vore børn da de var i den alder hvor et legehus var interressant. Jeg fik det til materialernes pris plus hvad jeg måtte betale en vognmand for at flytte det fra teknisk skole til min bopæl.

Det var gedigent håndværk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #31 Dato: 27 Januar , 2013, 22:06 »
Legehus er klart at foretrække.

Prøv at kontakte nærmeste tekniske skole og spørg om de kunne tænke sig at lave et hønsehus til næste aflæggelse af svendeprøve for tømrere. Vores lokale tekniske skole lavede et fantastisk legehus til vore børn da de var i den alder hvor et legehus var interressant. Jeg fik det til materialernes pris plus hvad jeg måtte betale en vognmand for at flytte det fra teknisk skole til min bopæl.

Det var gedigent håndværk.

Jeg kan sagtens selv bygge et hønse/legehus i en solid og håndværksmæssig god kvalitet, så det er udelukkende et spørgsmål om at kunne komme lidt hurtigere i gang..

Men omvendt, ved at lave det selv får jeg det jo præcis som jeg vil have det, så må hellere holde mig til planen og få tømt og ryddet det gamle brændeskur væk..
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #32 Dato: 28 Januar , 2013, 19:54 »
Du kan da bygge videre på brændeskuret, hvis du mener det er stort nok, så har du da et skelet at gå i gang med
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #33 Dato: 28 Januar , 2013, 20:12 »
Det er noget nær 8 m2 stort og kommer så til at fylde en meget stor del af hønsegårdens areal, og ligger lidt fjollet placeret.

Men værd at overveje, havde dog tænkt mig at stjæle stolper og tagplader til at bygge et overdækket område i hønsegården. Men kan da selvfølgelig bare bygge et hus-i-huset og bruge resten af skuret til brænde stadigvæk.. Så er der også plads til at udvide med tiden.

Og så stjæle lidt mere af plænen til gården.

Hmmm, endnu flere overvejelser...  :o ???
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #34 Dato: 28 Januar , 2013, 20:31 »
Det var også min første tanke, at bygge videre på brændeskuret. Det er også lettere at designe det hønsehus man ønsker, når man har haft høns et år (og prøvet alle årstider).

Du kunne åbne en del af skuret lidt op. Så har hønsene også et sted med tag og læ til dage med dårligt vejr, men hvor de stadig får frisk luft, lidt sol og mere plads.

Så kan du evt lade hele skuret være rovdyrssikret, så de frit kan komme ud når de har lyst. Så er man lidt mindre afhængig af at komme tidligt op en søndag sommermorgen, hvis man ikke har automatisk åbning.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #35 Dato: 28 Januar , 2013, 20:35 »
I er altså for seje herinde, og fulde af en masse gode ideér  /o

Der burde jo sådan set være fine muligheder for at lave et godt "inderum" her. - Skuret er i forvejen godt ventileret som I kan se og hvis jeg laver en sikret hønsegård omkring det er det jo et fint "inderum" til fuglene. Mon ikke de kan leve med fliserne i det stykke?

Og der er jo fint med plads i højden til at huset kan hæves lidt over jorden derinde...
« Senest Redigeret: 28 Januar , 2013, 20:37 Fra Anders Christensen »
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #36 Dato: 28 Januar , 2013, 22:34 »
Mine høns har adgang til en stor grund. Men alligevel vælger de at bruge flere timer hver dag på terrasse og i garage.
Så det kan de godt lide.

Men de holder også meget af at rode i jorden. Så det skal de helst have mulighed for flere timer dagligt. Men et lag halm oven på fliserne er også en mulighed, selv om jeg godt ved dine også skal ud på jorden.  Og lav endelig et støvbad derinde. Det er oplagt.

Der skal helst ikke være et langt hop ned fra siddepind til hårdt gulv som fx fliser. Det kan give dem fodproblemer.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline mew.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
[Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #37 Dato: 28 Januar , 2013, 23:01 »
Det er oplagt at bygge hønsehuset inde i skuret. Hvis det var mig ville jeg bare tætne det med flere brædder og sætte et par sidde pinde op for enden med bræt under. Brættet i en højde der passer til din trillebør.
Jo større dit hønsehus er, jo mindre klaustrofobisk er det at være inden i når du gør det rent.
Jeg kan samle æg udefra så jeg ikke skal ind til hønsene. Det er en stor fordel ikke at skulle skifte fodtøj, og nemmere at få naboer til at passe hvis du selv er på ferie.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #38 Dato: 29 Januar , 2013, 12:22 »
Mine høns har adgang til en stor grund. Men alligevel vælger de at bruge flere timer hver dag på terrasse og i garage.
Så det kan de godt lide.

Men de holder også meget af at rode i jorden. Så det skal de helst have mulighed for flere timer dagligt. Men et lag halm oven på fliserne er også en mulighed, selv om jeg godt ved dine også skal ud på jorden.  Og lav endelig et støvbad derinde. Det er oplagt.

Der skal helst ikke være et langt hop ned fra siddepind til hårdt gulv som fx fliser. Det kan give dem fodproblemer.

Jeg tænker også at bygge et hus inde i skuret, altså nogle plader på væggene og en hævet bund, også af en træplade på nogle lægter så jeg kan komme til med en trillebør og få huset fri af jorden.

Så bliver det også praktisk med ventilation direkte ud i skuret der jo bryder vinden ret godt og forhåbentligt ikke giver alt for store problemer med kondens.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #39 Dato: 29 Januar , 2013, 12:28 »
Faktisk er jeg ved være overbevist om at det vil være perfekt at bygge huset i en stor del af skuret, og så bruge resten til opbevaring fortsat...

Jeg har lavet mig følgende tjekliste, ud fra det jeg kan se at andre har gjort i forbindelse med hønsehuse osv.

Noter til hønsehus:
- Hævet over jorden så der kan muges ud direkte ned i trillebør
- Med vindfang så det ikke stormer ind i huset.
- Trapezplader som tag og vindue i siden.
- Foderrum i den ene ende.
- 30 cm siddepind pr. høne
- Skidebræt under siddepindene.
- Siddepinde skal være aftagelige så de er nemme at tage ud og rengøre / udskifte
- Rugekasser udvendigt på huset så hønsene ikke skider på dem.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #40 Dato: 29 Januar , 2013, 12:37 »
En ulempe ved udvendige redekasser kan være, at æggene fryser om vinteren, hvis man ikke har mulighed for at hente æg mange gange om dagen. Ellers en god liste /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #41 Dato: 29 Januar , 2013, 12:45 »
En ulempe ved udvendige redekasser kan være, at æggene fryser om vinteren, hvis man ikke har mulighed for at hente æg mange gange om dagen. Ellers en god liste /o

Jo tak - Man skal jo gøre sit forarbejde grundigt.. :laugh: Det indebærer også lige at få flyttet 5-6 m3 kløvet brænde ud af skuret, men nu når sneen snart forsvinder bliver det da muligt at få det kørt op i det andet skur på en trillebør.

Jeg finder nok på et eller andet smart så redekasserne ikke kommer helt ud i kulden, når det alligevel bygges inde i et skur
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #42 Dato: 29 Januar , 2013, 13:26 »
mht, til redekasser, kan de jo sagtens være inde i huset, mens du kan have adgang udefra gennem en lem, så man nemt kan stikke armen ind og hente dagens høst, uden at være i hønsetøj og sko  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #43 Dato: 29 Januar , 2013, 14:12 »
Altså de redekasserne kan sagents være inde i huset. Mine høner skider da ikke i dem... jo kun, når de lige er inde og ligger et æg.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #44 Dato: 29 Januar , 2013, 14:24 »
dit brændeskur skriger på at lave en 1på 2 beklædning, og vupti