Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?  (Læst 52014 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Hej Folkens
Efter at have læst med på sidelinjen i et stykke tid, melder jeg mig nu på banen som kommende hønseejer.

Jeg har et område i et hjørne af haven (parcelhus, landsby, landzone) hvor jeg har ca 3,3 x 6,3 meter til overs der kan frigøres til hønsehus og gård. Jeg kan dog godt finde 5-10 m2 mere hvis jeg presser mig lidt ud på græsplænen.

Jeg har lavet nedenstående skitse og vil høre jeres holdning.

Planen er at lave en gård med den høje bøgehæk på syd og østsiden, derudover er der en lav bøgehæk mod nord, og en meter nord for denne hæk, står et stort skur og giver læ.

Jeg påtænker at placere hønsehuset ned imod hækken mod syd, med udgang mod nord af hensyn til vindretninger og læ osv.

Hønsegården bliver hegnet efter kunstens regler så jeg forhåbentligt ikke får inviteret Mikkel til middag. Huset og en god del af gården bliver overdækket med trapezplader for at holde den tør, og gården bliver delvist grus/sand og delvist jord med græs, og et par høje fra da jeg gravede tørvene af køkkenhaven.

Jeg har gjort mig nogle tanker omkring huset og er kommet frem til at det blandt andet skal honorere følgende krav:
- Hævet over jorden så der kan muges ud direkte ned i trillebør
- Med vindfang så det ikke stormer ind i huset.
- Trapezplader som tag og vindue i siden.
- Foderrum i den ene ende.
- 30 cm siddepind pr. høne
- Skidebræt under siddepindene.
- Siddepinde skal være aftagelige så de er nemme at tage ud og rengøre / udskifte
- Rugekasser udvendigt på huset så hønsene ikke skider på dem.

Hvad vil være realistisk at forvente af antal høns med de forhold jeg kan tilbyde her?

Er det helt umuligt at have 5-6 "æg-høns" og <et antal kyllinger til slagtning her>?

Hvad siger i, kloge hoveder?

Jeg er fingernem og bygger det hele selv, både hønsegård og hus, redekasser, elektronik til styring af låge, m.m.
« Senest Redigeret: 07 Januar , 2013, 19:54 Fra Anders Christensen »
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #1 Dato: 07 Januar , 2013, 21:18 »
dine ideer lyder ikke helt dumme. Dog vil jeg sige at mine 2 rum er hver især ca samme mål som det du påtænker, og skal jeg lave plads til foderrum i den ene ende syns jeg det bliver lige trangt nok til 5-6 æglæggere plus evt kyllinger. Husk på at de jo bliver samme størrelse som hønerne inden der er bare lidt kød og gå efter.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #2 Dato: 07 Januar , 2013, 22:40 »
Jeg har på et af min små skrukrum/hanerum plastiktrapeztag, det kan ikke anbefales om Efterår/vinter og Vinter/forår da der skabes kondencevand der drypper ned på hønsene (Fryser om natter tøer hen ad morgen/dagen)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #3 Dato: 07 Januar , 2013, 22:44 »
Tak for jeres svar indtil nu, jeg overvejer størrelsen en ekstra gang. Hellere lave det for stort end for småt.

Jeg har på et af min små skrukrum/hanerum plastiktrapeztag, det kan ikke anbefales om Efterår/vinter og Vinter/forår da der skabes kondencevand der drypper ned på hønsene (Fryser om natter tøer hen ad morgen/dagen)

God pointe, så er det nok smartere at have træ+tagpap på selve huset, og så et vindue så der kan komme lidt dagslys ind den vej også.

Og så nøjes med at overdække dele af gården med trapezplader.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #4 Dato: 07 Januar , 2013, 22:58 »
Nu kan man ikke af skitsen se om bøgehækken på 1 m er mod skel? Men jeg ville nok udvide hønsehuset i bredden, så langt som det er muligt, op mod bøgehækken. Det skulle give dig ca 6 m2 hus istedet for 2,5 m2.

Trapez plader behøver ikke være et problem hvis du har mulighed for at lave lidt hældning på dem. Evt kondens vil da primært løbe langs pladerne og drøppe ned for enden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #5 Dato: 07 Januar , 2013, 23:04 »
Der er også en lille smule hældning på mit tag. Måske ikke nok, men det resulterede i et styk våd hane og forkommen hane
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2013, 23:13 »
Det er selvfølgelig vigtigt at der er lidt ventilation (uden træk) for at noget af den væske dyrene naturligt afgiver kan komme ud.

Jeg har faktisk selv trapez blik plader som loft i mit hønsehus, og de ligger helt vandret. Jeg oplever hver vinter kondensproblemer et par gange, typisk hvis det over flere dage er nærmest vindstille (manglende ventilation).
Mvh
Erik Andersen

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #7 Dato: 07 Januar , 2013, 23:21 »
Skel går ved den 1,8 meter bøgehæk på øst og sydsiden, skuret nord for "hønsegårdsområdet" er mit eget.

Hvor mange høns vil det være fornuftigt at have i en hønsegård på de der ca 20 m2

Det er nok desværre ikke muligt at lukke dem ud i haven, andet end i sommerhalvåret, i de tidsrum der er nogen hjemme.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #8 Dato: 07 Januar , 2013, 23:22 »
Jeg har et hus størrelsen  ca som du planlægger og der fungere godt med en hane og 3-5 høner, MEN  der er bestemt ikke plads for skruk og kyllinger. Mit plan var at  de skulle være under huset ( huset er hævet ca ½m fra jorden), det virkede ikke  /d. nu er planen at jeg laver en lille skrukhus og tilhørende kyllingegård nu til sommer. Lige nu går kyllingerne i drivhuset og bliver slagtet inden ny sesonnen begynder. Det funger fint nu men  om sommer skal tomaterne ind og så er der osse pladsmangel. ::)
Mit hus er isoleret med 50mm rockwool og den  giver en  mærkværdig støjreducering.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #9 Dato: 08 Januar , 2013, 07:30 »
Det kan godt fungere med trapezplader, men det skaber kondens om vinteren, i hvert fald her hos os. Om vinteren har vi derfor skåret tykke isoleringsplader i flamingo til, så de passer i hullet, så forsvinder problemet. Om sommeren er det ikke et problem, og ovenlyset giver dejlig med lys fra oven. Der er isolering i loftet hos os over træloftet.

Her et billede af huset under opførelse.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
[Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #10 Dato: 08 Januar , 2013, 17:50 »
Hej Anders. Det ser spændende ud! Husk lige at tjekke hvad afstanden til evt skel skal være (hvis huset er tæt på skel).
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #11 Dato: 11 Januar , 2013, 20:41 »
Endnu engang tak for jeres svar :)

Det bliver kun hegnet der kommer i nærheden af skel, huset kommer til at stå passende langt væk til at det ikke bliver et problem.

Hvor mange høns kan jeg have gående i hønsegården på ca 20-30m2 uden at de får det for klemt?
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #12 Dato: 11 Januar , 2013, 20:49 »
Endnu engang tak for jeres svar :)

Det bliver kun hegnet der kommer i nærheden af skel, huset kommer til at stå passende langt væk til at det ikke bliver et problem.

Hvor mange høns kan jeg have gående i hønsegården på ca 20-30m2 uden at de får det for klemt?
Jeg har 21 høns i en ca. 35 m2 hønsegård, og det er i overkanten. Mine høns kommer på græs hver dag i nogle timer, derfor går det, men hvis de kun skulle gå i hønsegården synes jeg pladsen ville være for trang til dem. Mine høns har for længst gjort hønsegården til en gold mudderkage, så de får halm ind som de kan gå og skrabe i, for at få tiden til at gå når de ikke er ude i det fri :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #13 Dato: 13 Januar , 2013, 10:24 »
Jeg har 21 høns i en ca. 35 m2 hønsegård, og det er i overkanten. Mine høns kommer på græs hver dag i nogle timer, derfor går det, men hvis de kun skulle gå i hønsegården synes jeg pladsen ville være for trang til dem. Mine høns har for længst gjort hønsegården til en gold mudderkage, så de får halm ind som de kan gå og skrabe i, for at få tiden til at gå når de ikke er ude i det fri :).

Så er det nok ikke helt håbløst med 5-10 høns i 20-30 m2 hønsegård  :)

Jeg er godt igang med at rydde området, nogen havde stablet en masse brænde dernede, og der står lige et skur der skal væk... Og så må frosten også gerne lige gå af jorden så jeg kan komme videre..
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: [Nybegynder] Er mine planer om hønsehus og gård helt i skoven?
« Svar #14 Dato: 14 Januar , 2013, 09:55 »
Citér
nogen havde stablet en masse brænde dernede,
En bunke gammelt halv råddent brænde vil være en eldorado for høns, sikke mange bænkebidere, tusindben og andet kryb /o
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand